Ämne: Bilder AV forumare

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jag blir glad av att få beröm, men att jämföra handlar ju i slutänden alltid om subjektiv smak, så det är svårt att ta ställning till. Jag skulle aldrig själv säga att jag är "bäst" på något sätt, men när nån påstår att jag bara tar bilder på måfå som vem som helst kunde ta med en bra kamera så blir jag förbannad. Det visar bara på bristande respekt och föreståelse.
    Klart, men inte så kul för den som la upp bilden innan kanske. Och när nån sen ska komma och försvara den gör den det automatiskt genom att klaga på dig. Börjar man inte jämföra från första början så slipper man det problemet.
    inget.

Adam K.
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Lite OT kanske, men här är en fotograf som inspirerar mig: http://www.mattstuart.com/
    Vad tycker ni?
    Riktigt härliga. Tack för tipset!

Oskar: Den tredje tyckte jag om bäst. Dock slår den inte min favoritbild som du har tagit. ; )

Någon som hade någon kritik till den senaste bilden jag postade? Den med grenar.

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Har inte sagt att oskar inte gör ett bra arbete och att han inte har någonting bakom det eller att han tar fula bilder så fattar inte problemet. Så störigt att folk alltid ska läsa ut så mycket dåligt som det bara går ur det man säger.
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Klart, men inte så kul för den som la upp bilden innan kanske. Och när nån sen ska komma och försvara den gör den det automatiskt genom att klaga på dig. Börjar man inte jämföra från första början så slipper man det problemet.
    Klart, men det är ju inte riktigt mitt fel vad andra vill säga om mina bilder. Lite trist att då behöva ta sån okunnig och missriktad "kritik".

Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Oskar: Den tredje tyckte jag om bäst. Dock slår den inte min favoritbild som du har tagit. ; )

Någon som hade någon kritik till den senaste bilden jag postade? Den med grenar.
    Tack!

Ledsen att säga det, men jag tycker dina "vanliga" bilder är klart bättre. Den med grenarna var för rörig och blek, även om det säkert var det som var meningen vad gäller konstverket så tänker jag osökt på Pollock...

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Man kan skapa bilder och man kan fånga en bild från verkligheten. Vad du menar är att du föredrar skapade bilder eftersom någon har lagt ner arbete på dem? Är att "se" och fånga det vackra, konstiga eller paradoxa inte ett intellektuellt arbete? Jag bara undrar.
    Nej det har jag absolut inte sagt, visa mig gärna var du läst det. Ser det inte någonstans här i tråden på senaste men jag kanske sagt det vid annat tillfälle eller i annan tråd som jag totalt glömt bort eller att jag vart så nerdrogad att jag gjort saker bortanför mitt medvetande?

Men somsagt, visa gärna.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

så roligt att se vad den lilla kameran kan göra om man är duktig oskar, vill också ha.
    fina bilder också

Adam K.
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Ledsen att säga det, men jag tycker dina "vanliga" bilder är klart bättre. Den med grenarna var för rörig och blek, även om det säkert var det som var meningen vad gäller konstverket så tänker jag osökt på Pollock...
    Tack för kritiken!

Jag tänker på konstverket Madonna av Munch. Långsökt, javisst. ; )

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av loveavtryck Visa inlägg
    Tycker det finns många bilder som är snyggare än många av oskars bilder, oskar tar fina bilder men det betyder inte att han alltid överglänser alla. Tycker inte det är speciellt mycket känsla i oskars bilder utan det är mer bilder som vem som helst skulle kunna ta med en bra kamera och lite träning, det är inte så mycket eftertanke bakom. Jag gillar automatvapens bilder för att det ofta är så mycket arbete bakom det och inte bara "hej jag går ut med min kamera och ser vad jag hittar"
    Ojoj här händer det grejer!
    Först och främst så vill jag tacka för de fina orden Avtryck.

Man blir ju lite stött när många av oss här lägger ner så mycket tid och arbete på våran hobby/verksamhet när någon kommer och säger att Oskar sopar mattan med oss andra. Oskar tar bra bilder. Det kanske är därför han gör jobb åt Rockfoto osv, och alla har vi vår personliga smak.
    Sen att vissa tar bilder som ser "enklare" ut än andra behöver inte betyda att det ligger mindre arbete bakom dem. Det är ju så mycket som man tänker på när man fotar av större anledningar än att det bara är kul, och sedan har vi efterbehandlingen på allt för att få till exakt den känslan man ville förmedla.
    Tar man min giraffbild T.ex så ligger det iof rätt mycket tankeverksamhet bakom den. Grubblade länge på om det faktiskt skulle fungera efter att ha gjort den förra nallebilden (som skulle förmedla övergivenhet och utstött), men kom senare fram till att det skulle bli en bra avvägning mellan de två. Så jag tog den gigantiska teddygiraffen över axlarna, stativet i armvecket och vandrade sedan ut i skogen trots risk för älgjakt. Lär ju ha sett rätt roligt ut för en jägare när det plötsligt kommer en vandrande giraff bakom ett berg eller något.
    Men det jag vill komma till är att även en "enkel" bild kan vara precis lika utarbetad och förberedd som ett superavancerat studiofoto.

Giraffen behind the scenes!
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Om en bild är enkel eller svår att ta vet ju bara fotografen, ingen annan kan se på en bild och veta vad som krävdes för att ta den. Något som ser jättenkelt ut kan vara otroligt avancerat, genomtänkt och genomarbetat och vice versa. Det är väl för övrigt en konst i sig att få det svåra att se enkelt ut, eller?

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Har fortfarande inte sagt att dina bilder är enkla oskar.
    Menar bara att jag personligen tycker att det kanske är "enklare" att komma på idén att fota en stockholmsvy, det gör ju tillochmed japanska turister när de kommer hit, än att komma på och arrangera ett foto av en nallebjörn i skogen.
    Jag tycker absolut inte att dina bilder är fula, eller att de är enkla, eller att det inte är något arbete bakom osv osv men visst tro det då

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Nej det har jag absolut inte sagt, visa mig gärna var du läst det. Ser det inte någonstans här i tråden på senaste men jag kanske sagt det vid annat tillfälle eller i annan tråd som jag totalt glömt bort eller att jag vart så nerdrogad att jag gjort saker bortanför mitt medvetande?

Men somsagt, visa gärna.
    Tycker det finns många bilder som är snyggare än många av oskars bilder, oskar tar fina bilder men det betyder inte att han alltid överglänser alla. Tycker inte det är speciellt mycket känsla i oskars bilder utan det är mer bilder som vem som helst skulle kunna ta med en bra kamera och lite träning, det är inte så mycket eftertanke bakom. Jag gillar automatvapens bilder för att det ofta är så mycket arbete bakom det och inte bara "hej jag går ut med min kamera och ser vad jag hittar"
    Words. Yours?

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Vart säger jag att det inte är ett intellektuellt arbete? Jag kanske drabbats av plötsligt dyslexi men ser det verkligen inte och minns inte att jag någonsin tänkt så

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Vart säger jag att det inte är ett intellektuellt arbete? Jag kanske drabbats av plötsligt dyslexi men ser det verkligen inte och minns inte att jag någonsin tänkt så
    Du säger visserligen inte att mina bilder tar sig själva, men nästan. Vem som helst som lallade ut på stan med en bra kamera skulle utan ansträngning kunna åstadkomma samma sak. Lätt att säga, men det kan man ju påstå om vad som helst. Om jag hade varit Automatvapen och använt hans utrustning och intellekt hade jag också tagit hans giraffbild och den hade sett likadan ut. So what?

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Läs igen så ser du att jag säger att det krävs träning för att kunna ta bra fotografier.

Det enda jag någonsin sagt är att jag gillar automatvapens bilder för att det är mycket arrangemang i dom. Dina bilder är väldigt ofta (inte alltid) en bild på ett redan existerande objekt. Jag säger inte att automatvapens bilder alltid är tekniskt bättre men för mig förmedlar en del av dom mer känsla (fortfarande inte sagt att du inte förmedlar någon känsla alls).

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Finns många av dina bilder som är snyggare än andras och många andras bilder som är snyggare än dina.

Störde mig bara på att det tydligen var helt okej att säga att dina bilder rockade alla andras och att ingen ens reagerade på det? Är det verkligen vad alla andra tycker eller vågar ingen säga annat, riktigt tråkigt om ingen vågar säga till faktiskt.
    Mycket intressant att när jag väljer att lyfta upp någon annans bilder så blir det värsta ramaskriet?

Men visst, jag lämnar er och ert fotograferande ifred nu för jag är ju bara okunnig och min kritik är missriktad

Sidan 322 av 490 FörstaFörsta ... 222272312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332372422 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •