Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 49

Ämne: Utomjording

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    111

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Ja, men är det egentligen inte uppenbart?
    För mig är det det helt klart, men när har alla någonsin haft samma åsikt?

  2. #32
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av poni Visa inlägg
    jag håller faktiskt med dig där. Hela låten tolkar jag som en låt där jocke sklidrar att han inte vill att kent ska bli som dom andra stora feta artisterna som säljer sig till de stora skivbolagen som EMI etc. Och en utomjording som törstar efter det den tycker är kärlek, jaa en nykommlig som vill ut i musikvärlden och är redo att göra vad som helst för att bli stor, världskändis som du sa. sen kan man ju också spekulera i om det var därför de inte släppte V&A på engelska, för de inte ville bli större än vad dom redan var.
    Om man tror att mina texter på något sätt handlar om vårt band så är man kanske inte redo för dem?
    Varför varför varför skulle jag ödsla ett enda ord på vår karriär i en text????
    Det finns så oerhört mycket bättre saker att skriva om än det här bandet.
    Släpp den idén. Jag kommer ALDRIG skriva om vår karriär.
    Herregud.

  3. #33
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Om man tror att mina texter på något sätt handlar om vårt band så är man kanske inte redo för dem?
    Varför varför varför skulle jag ödsla ett enda ord på vår karriär i en text????
    Det finns så oerhört mycket bättre saker att skriva om än det här bandet.
    Släpp den idén. Jag kommer ALDRIG skriva om vår karriär.
    Herregud.
    HAHA!
    Skulle kännas lite självupptaget att skriva en låt om sig själv?

    Nej, min tolkning ligger fortfarande i att det handlar om en person som känner sig extremt åsidosatt/utanför, men som ändå söker ett visst stöd i kärleken.

  4. #34
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Sista delen har jag spekulerat i om det handlar om misslyckandet med USA-lanseringen, och orken att inte fortsätta i Europa.

    "Vi kommer inte längre
    vi är tillbaks på noll
    men ingen kommer sörja
    vi har spelat ut vår roll
    & vi glömmer hela skiten
    det betyder ingenting
    vi skulle kommit längre
    men räckte inte till
    vi blev som dom andra"
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  5. #35
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    I landet lagom är bäst
    Inlägg
    5 906

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Enskadaredanskedd Visa inlägg
    Sista delen har jag spekulerat i om det handlar om misslyckandet med USA-lanseringen, och orken att inte fortsätta i Europa.

    "Vi kommer inte längre
    vi är tillbaks på noll
    men ingen kommer sörja
    vi har spelat ut vår roll
    & vi glömmer hela skiten
    det betyder ingenting
    vi skulle kommit längre
    men räckte inte till
    vi blev som dom andra"
    Mjo. Även Plåtarna till himlen-delen...

  6. #36
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    I landet lagom är bäst
    Inlägg
    5 906

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    HAHA!
    Skulle kännas lite självupptaget att skriva en låt om sig själv?

    Nej, min tolkning ligger fortfarande i att det handlar om en person som känner sig extremt åsidosatt/utanför, men som ändå söker ett visst stöd i kärleken.
    Det är ju iofs lite skillnad på det och att skriva om sin karriär och sitt band.

  7. #37
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Om man tror att mina texter på något sätt handlar om vårt band så är man kanske inte redo för dem?
    Varför varför varför skulle jag ödsla ett enda ord på vår karriär i en text????
    Det finns så oerhört mycket bättre saker att skriva om än det här bandet.
    Släpp den idén. Jag kommer ALDRIG skriva om vår karriär.
    Herregud.
    Tack!!!


    ......
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  8. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Om man tror att mina texter på något sätt handlar om vårt band så är man kanske inte redo för dem?
    Varför varför varför skulle jag ödsla ett enda ord på vår karriär i en text????
    Det finns så oerhört mycket bättre saker att skriva om än det här bandet.
    Släpp den idén. Jag kommer ALDRIG skriva om vår karriär.
    Herregud.
    Så texterna är fria att tolkas som man vill, bara dom tolkas som du godkänner det?

    Okej.
    I'm feeling kinda basic today.

  9. #39
    Nybörjare
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    , , .
    Inlägg
    38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Läggdags Visa inlägg
    Så texterna är fria att tolkas som man vill, bara dom tolkas som du godkänner det?

    Okej.
    Textförfattaren måste ju få försvara sig om folk säger något om texten som textförfattaren inte alls tycker är meningen. Till exempel att "Sverige" skulle innehålla rasistiska budskap. Just den här "feltolkningen" är lika allvarlig men jag kan förstå varför man reagerar som textförfattare. Det är ju verkligen inte så han menat det.

  10. #40
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Texterna har ju alltid något tema eller någon begränsning och det har jag blivit idiotförklarad för när jag har sagt. Tycker det är klantigt av Jocke att fån början har uttryckt sig att de är helt öppna för var och en att tolka själv(om han nu har sagt så), då de så klart inte kan betyda vad som helst.
    Jag hör ju till dem som faktiskt tror många av texterna har mycket mer specifikt tema än vad folk tror. Att symbolerna och liknelserna är mycket mer låsta till något mer särskilt än vad var och en kan koka ihop själv.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  11. #41

    Standard

    Jo, att det ligger mycket mer än bara ord som rimmar bakom Jockes texter är en självklarhet. Men det är en skillnad på att själv skaffa en uppfattning om vad orden handlar om, och att tro/veta vad Jocke menade när han skrev dom. Och säger magkänslan att orden passar in på Kents USA-lansering så... fine.
    Bättre det än att bara gasta med i singel-refrängerna och inte bry sej ett dugg om symboliken och metaforerna.

    Vad jag reagerade var Jockes "inte redo för texterna" etc. Bara för att Jocke inte alls menade så när han skrev det, betyder inte det att man kan få det att passa in på många sätt.
    I'm feeling kinda basic today.

  12. #42
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Läggdags Visa inlägg
    Jo, att det ligger mycket mer än bara ord som rimmar bakom Jockes texter är en självklarhet. Men det är en skillnad på att själv skaffa en uppfattning om vad orden handlar om, och att tro/veta vad Jocke menade när han skrev dom. Och säger magkänslan att orden passar in på Kents USA-lansering så... fine.
    Bättre det än att bara gasta med i singel-refrängerna och inte bry sej ett dugg om symboliken och metaforerna.

    Vad jag reagerade var Jockes "inte redo för texterna" etc. Bara för att Jocke inte alls menade så när han skrev det, betyder inte det att man kan få det att passa in på många sätt.
    På det där vill jag bara svar med det här:
    http://forumet.kent.nu/showpost.php?...4&postcount=39
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  13. #43

    Standard

    Mitt største problem med Jockes (og alle andre svenske/utenlandske tekster) er at jeg ikke i utgangspunktet forstår alle ord som brukes, og mangler forståelse for en del av svenske tradisjoner og ikke minst ordspill.

    Jeg må derfor bruke ordbok + spørre etter direkte forklaringer her på forumet. Å begynne å legge dypere mening og en rød tråd mellom sanger og album blir litt i det for avanserte laget for meg. Men tydeligvis for svenske fans uten språkbesvær også.
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!



  14. #44
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Det "poni" skrev tyckte även jag lät lite konstigt, förstår om Jocke reagera.
    Men klart att man får spekulera hur man vill.
    Vi har väl yttrandefrihet på det här forumet?
    Och varför i hela friden skriver du "Tack!!!" the_plague?
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  15. #45
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Anledningen till att textförfattare säger, publikt och i rätt samanhang, att det är fritt fram att tolka deras material är för att de inte ska bli tvungna att förklara vad de menade när de skrev texten. Om man istället säger "det är fritt fram att tolka" borstar man av sig allt ansvar (som jag personligen inte anser att kulturutövare alls har) till sin publik att förklara vad skaparen tänkte/hämtade inspiration från när han skrev texten/målade tavlan/whatever.

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •