Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 49

Ämne: Utomjording

  1. #1
    Medlem Midvinterhatts avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Inom polcirkeln
    Inlägg
    286

    Question Utomjording

    Album: V&A, Låt: Dom andra

    Har orden "utomjordings kärlekstörst" något med kärlek mellan landsgränserna att göra? ( "Illegal alien" you know?)

    I 400 slag pratas det om morgonflight till london".
    I låten Gummiband heter det ""Hon ska resa nånstans
    via Heathrow, London".

    Finns det samband?

    Vet inte om det det har diskuterats tidigare men kom att tänka på det här när jag började fundera lite över V&A texterna...

  2. #2
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    2 130

    Standard

    Jag tänker att "utomjordingens kärlekstörst" handlar om någon som söker kärleken, men inte vet vad kärleken är? En strävan efter något mer för sakens skull än kärlekens. En utomjording skulle väl ha rätt svårt att förstå begreppet kärlek?


    Angående Gummiband/400 slag hittar jag inget annat samband än Heathrow.

  3. #3
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    En utomjording=den som inte hör hemma här.
    Den som är/känner sig vilse.
    Antagligen svensköversatt från engelskans(och andra språk) "alien", "alienation" etc(dvs "främmande", "främling", "främlingsskap" osv). Bäst beskrivet blir väl innebörden med ordet utanförskap(ja, det evigt återkommande temat hos kent och många andra).

    Det är dennes kärlekstörst som behandlas i Dom Andra.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #4
    Medlem Midvinterhatts avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Inom polcirkeln
    Inlägg
    286

    Standard

    Det låter som troliga förklaringar faktiskt.
    Får väl försöka klura vidare på deras andra london/flyga/resabort-kopplingar i deras andra låtar...

  5. #5
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av twilightemilio Visa inlägg
    Album: V&A, Låt: Dom andra

    Har orden "utomjordings kärlekstörst" något med kärlek mellan landsgränserna att göra? ( "Illegal alien" you know?)

    I 400 slag pratas det om morgonflight till london".
    I låten Gummiband heter det ""Hon ska resa nånstans
    via Heathrow, London".

    Finns det samband?

    Vet inte om det det har diskuterats tidigare men kom att tänka på det här när jag började fundera lite över V&A texterna...
    Jocke Berg skulle nog säga att det är fritt fram att tolka hans låtar hur man vill, men jag tolkar just den raden från "Dom andra" som att man känner sig utanför men att man ändå söker efter kärleken. Lite som jag.

  6. #6
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2005
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Jocke Berg skulle nog säga att det är fritt fram att tolka hans låtar hur man vill, men jag tolkar just den raden från "Dom andra" som att man känner sig utanför men att man ändå söker efter kärleken. Lite som jag.
    oj. jag har tänkt helt annorlunda och jag antar att jag inte är ensam. jag tänkte att dom andra handlade om att bryta loss sig ur indie eller den mindre publiken och satsa stort. man blir litsom som dom andra banden som säljer sig. bli värlsdkändis. dvs en "utomjordings kärlekstörst" var att han ville bli känd över hela världen.
    I am Human and I need to be loved
    Just like everybody else does

  7. #7
    Erfaren medlem rose_noires avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Rain
    Inlägg
    8 319

    Standard

    en törst för nånting som är emot ens tro. man tycker att vissa saker är skit men man börjar känna sig att man vill ha det & det. och då märker man att man börjar bli som dom andra.
    Besegra inte
    Slå inte tillbaka
    Ge inte upp

  8. #8
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    En utomjording=den som inte hör hemma här.
    Den som är/känner sig vilse.
    Antagligen svensköversatt från engelskans(och andra språk) "alien", "alienation" etc(dvs "främmande", "främling", "främlingsskap" osv). Bäst beskrivet blir väl innebörden med ordet utanförskap(ja, det evigt återkommande temat hos kent och många andra).

    Det är dennes kärlekstörst som behandlas i Dom Andra.
    Också i "747" när man tänker sig flyplanet som en rymdfärja.

  9. #9
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Alltså det går ju att koppla vad som helst i vilken Kent-låt som helst till vad som helst i vilken annan Kent-låt som helst om man har jäkligt livlig fantasi... Så relax, allting har inte alltid ett samband, det finns något som heter slumpen också.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  10. #10
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fry Visa inlägg
    oj. jag har tänkt helt annorlunda och jag antar att jag inte är ensam. jag tänkte att dom andra handlade om att bryta loss sig ur indie eller den mindre publiken och satsa stort. man blir litsom som dom andra banden som säljer sig. bli värlsdkändis. dvs en "utomjordings kärlekstörst" var att han ville bli känd över hela världen.

    jag håller faktiskt med dig där. Hela låten tolkar jag som en låt där jocke sklidrar att han inte vill att kent ska bli som dom andra stora feta artisterna som säljer sig till de stora skivbolagen som EMI etc. Och en utomjording som törstar efter det den tycker är kärlek, jaa en nykommlig som vill ut i musikvärlden och är redo att göra vad som helst för att bli stor, världskändis som du sa. sen kan man ju också spekulera i om det var därför de inte släppte V&A på engelska, för de inte ville bli större än vad dom redan var.
    och när paniken bryter ut

  11. #11
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Videon som parodiera lite en Kylie Minogue-video från 2001 passar till din tolkning, poni.

  12. #12
    Erfaren medlem popnonstops avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    2 180

    Standard

    jag har alltid tolkat det så att utomjordingen är någon som aldrig har älskat någon och som vill veta vad kärlek är, någon som desperat letar efter kärlek.
    one november, spawned a monster in the shape of this child

  13. #13
    Erfaren medlem What it feels likes avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Motala, Sweden.
    Inlägg
    2 450

    Standard

    någon som hört talas om den sortens utomjording som bor på typ mars eller någon annanstans i rymden?
    När det blåser på månen-kopplig!

    Jocke var en astonaut, han var så ensam. Han åkte till rymden och hittade en utomjording som blev kär i honom. finito!

    (jag gillar sience fiction )
    En tekopp från de dödas värld

    Först ut med skandalerna:
    www.kentbloggen.nu

  14. #14
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av What it feels like Visa inlägg
    någon som hört talas om den sortens utomjording som bor på typ mars eller någon annanstans i rymden?
    När det blåser på månen-kopplig!

    Jocke var en astonaut, han var så ensam. Han åkte till rymden och hittade en utomjording som blev kär i honom. finito!

    (jag gillar sience fiction )
    Jo, men dom flesta har också hört talas om metaforer och bildspråk och har förmågan att tänka ett par steg längre och inte ta saker och ting b o k s t a v l i g t.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  15. #15
    Erfaren medlem What it feels likes avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Motala, Sweden.
    Inlägg
    2 450

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Jo, men dom flesta har också hört talas om metaforer och bildspråk och har förmågan att tänka ett par steg längre och inte ta saker och ting b o k s t a v l i g t.
    Vadå? det har jag aldrig hört talas om?
    Måste vara skönt att vara så humorbefriad
    En tekopp från de dödas värld

    Först ut med skandalerna:
    www.kentbloggen.nu

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •