Bra där Sherlock!
Bra där Sherlock!
Okej, typ 20 år efter igen, men upptäckt en ny grej med låten Vid din sida. Herr Berg måste nog träda fram igen och reda ut en sak. Så rakt på sak, är låttiteln Vid Din Sida, och med det textraden "Vid din sida", tagen från Niklas Hillbom och hans skiva "Ungäfer så här", där spår 7 på skivan faktist heter Vid Din Sida?
Skivan heter förstås "Ungefär såhär" ifall någon råkar bry sig...
http://www.jumper-se.com/
Att diskutera om ett mellanslag är bara löjligt. Skivan heter "Ungefär såhär", men 80 % skiver med mellanslag.
Rotuhiiri och Vettvilling: Sant, men Kent och Niklas Hillboms band Jumper slog igenom ungäfer samtidigt, och att Jumper hämtat insperation från Kent är ju rätt uppenbart som gör musiken rätt lik. Var mer de tankebannorna jag tänkte, inte bara att Niklas gjort en låt som heter Vid Din Sida.
Lita: Men det har inget med Kent att göra, utan om Jumper!
Jocke Berg: Den stora frågan är väl om du tagit titeln från honom, eller om det bara är en slump att ni två skrivet var sin låt med samma låttitel. För Jumper kan ni ju inte ha missat helt mellan 96-98 i alla fall och chansen att du hämtat referenser därifrån är ju större än vad många oinsatta tror.
På wikipedia fick jag upp dessa musikrelaterade artiklar på en sökning på "By your side":
* By Your Side (Black Crowes album)
* By Your Side (Hillsong album)
* By Your Side (Jadakiss song)
* By Your Side (Noel Richards album)
* By Your Side (Sade song)
* By Your Side (Squeeze song)
* By Your Side (Tokio Hotel song)
Vilka är inspirerade av varandra och vilka är fritt hämtade från det vanliga uttrycket "By your side"?
Rotuhiiri: Vad är svårt för dej att fatta? Jag skrev en förklaring till dej vilka tankebanor jag var inne på innan. Läs min förra inlägg igen.
Jocke Berg: Visst, Jumpers texter är ibland lite halvtöntga och låtarna inehåller 4 refränger. Men du kan inte komma ifrån att Jumpers musik är rätt lik er på många sätt. Hade ingen anning vad du tyckte om Jumper. Är ju inte direkt så att du lyssnar på endast cool musik(Gör absolut inte jag heller). Men okej, du tog inte titeln därifrån. Tack för svaret!