Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 66

Ämne: "...och stora havet"

  1. #1
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    35

    Standard "...och stora havet"

    Aldrig tänkt på detta innan, men Jocke sjunger ju: Som Hellmans "...och det stora havet". Skivan heter ju "...och stora havet". Har Jocke gjort fel när han skrev texten eller hänger jag inte med på nåt?

  2. #2
    Erfaren medlem e-as avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 898

    Standard

    tror inte han gjort fel, han har väl gjort så medvetet för att det låter bättre antar jag.
    nu vet jag inte vad skivan heter eller någonting, men...

  3. #3
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    35

    Standard

    Hade misstankar att det var medvetet för att låta bättre. Skivan heter ju "...och stora havet". Men känns konstigt att sätta in ett "det" bara för att det skulle låta bättre ändå. Blir ju inte rätt då!

  4. #4
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    I landet lagom är bäst
    Inlägg
    5 906

    Standard

    Äh, vem bryr sig om det blir helt rätt?
    Bara det rasar in lite cash...

  5. #5
    Erfaren medlem popnonstops avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    2 180

    Standard

    han har säkerligen inte skrivit fel
    one november, spawned a monster in the shape of this child

  6. #6
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av popnonstop Visa inlägg
    han har säkerligen inte skrivit fel
    Det kan man ju inte säkert veta. Även Jocke kan ju göra fel. Dock tror jag att han hade koll på detta. Men skulle vara roligt att verkligen få veta. Dock om Jocke mot förmodan gjort ett fel skulle han väl aldrig erkänna det utan påstå att det var medvetet för att låta bättre!

  7. #7
    Medlem Peabfs avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    208

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hotellet Visa inlägg
    Hade misstankar att det var medvetet för att låta bättre. Skivan heter ju "...och stora havet". Men känns konstigt att sätta in ett "det" bara för att det skulle låta bättre ändå. Blir ju inte rätt då!
    fast det finns väldigt många exempel på hur man sjunger "fel" för att det ska låta bättre, exempelvis sjunger joakim berg i socker "det räcker med en gnista ett bloss, de skulle vilja vara som oss" istället för "som vi" säkert för att det ska låta bättre.

  8. #8
    Erfaren medlem e-as avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 898

    Standard

    den lille lurifaxen

  9. #9
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peabf Visa inlägg
    fast det finns väldigt många exempel på hur man sjunger "fel" för att det ska låta bättre, exempelvis sjunger joakim berg i socker "det räcker med en gnista ett bloss, de skulle vilja vara som oss" istället för "som vi" säkert för att det ska låta bättre.
    Kärleken väntar menar du Men det är ett gramatiskt fel. Här ändrar Jocke i en titel. För mig känns det inte 100 % okej. Finns ju exempel i Palace & Main att det inte är 100 % viktigt att det är helt korrekt i textraderna, men titel är ändå titel för mig.

  10. #10
    Erfaren medlem popnonstops avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    2 180

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hotellet Visa inlägg
    Det kan man ju inte säkert veta. Även Jocke kan ju göra fel. Dock tror jag att han hade koll på detta. Men skulle vara roligt att verkligen få veta. Dock om Jocke mot förmodan gjort ett fel skulle han väl aldrig erkänna det utan påstå att det var medvetet för att låta bättre!
    tror jag nog man kan vara ganska säker på fakiskt. spelar man in en skiva för flera miljoner slinker knappast såna fel in bara så där.
    hahaha gud nej aldrig att han hade erkännt

    Citat Ursprungligen postat av Hotellet Visa inlägg
    Kärleken väntar menar du Men det är ett gramatiskt fel. Här ändrar Jocke i en titel. För mig känns det inte 100 % okej. Finns ju exempel i Palace & Main att det inte är 100 % viktigt att det är helt korrekt i textraderna, men titel är ändå titel för mig.
    vad är det för gramatiskt fel i kärleken väntar-titeln?
    ursäkta om jag verkar dum haha

    förövrigt tycker jag att det är mycket viktigare att det låter bra än att det är gramatiskt korrekt vare sig det är i text eller titel
    one november, spawned a monster in the shape of this child

  11. #11
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    28 180

    Standard

    fast även om den heter och stora havet passar det ju att göra en liten omskrivning och skriva och det stora havet. det blir ju inte helt fel för det om man säger så...

  12. #12
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    35

    Standard

    popnonstop: Är inte så svårt som man kan tro ändå faktist att det smyger in fel. Är ju mycket att hålla reda på. Sedan var de ju i USA och kanske inte så många svenskar som då kunde upptäcka att det smygigt in. Sedan är det inget fel man tänker på. Tog ju 8 månader för mig innan jag upptäckte det. Sången kommer ju även sist, sedan efter det var den klara och så tänkte man inte mer på det.

    Nej, det är inget med Kärleken väntar titeln. Jag nämde det bara då peabf skrev att det var från låten Socker när det egentligen var Kärleken väntar. Det som menades där var att i KV är det gramatiskt fel i en textrad, men i VDS så är det fel i titeln i texten, alltså: Som Hellmans "...och det stora havet", då "det" egentligen ska bort då Hellmans skiva heter "...och stora havet".
    Senast redigerat av Hotellet den 2008-05-23 klockan 00:01.

  13. #13
    Erfaren medlem megalomanias avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Antarktis
    Inlägg
    12 935

    Standard

    Såklart det inte var ett misstag, det låter väl bra mycket bättre än det skulle göra om han tog bort "det".

  14. #14
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    2 130

    Standard

    Det låter bättre med "det", det håller jag med om. I min värld ändrar man inte på titlar hur som helst bara. Det blir fel om det är omotiverat, och "det passar bättre" är helt ärligt inte en godtagbar ursäkt.
    Jag vill tillägga att jag inte bryr mig så mycket, men jag är nyfiken på tankegångarna och eventuella diskussioner inom bandet när texten skrevs.

  15. #15
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    I landet lagom är bäst
    Inlägg
    5 906

    Standard

    En nyhet: Jocke Berg är inte Gud! Han är en människa! Han kan göra misstag!

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •