Sidan 9 av 13 FörstaFörsta 12345678910111213 SistaSista
Resultat 121 till 135 av 187

Ämne: Nyhetsartiklar av klass...

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Jag får krupp när jag läser en sådan här artikel. "En ny undersökning visar" - jaha, hur har den undersökningen gjorts, hur tillförlitlig är den, och framför allt: Vem fan är Bea Uusma-Schyffert? Att hon är Henrik Schyfferts fru är kanske intressant som kuriosa, men vad har hon forskat på tidigare, vilken typ av forskare är hon, var är hon verksam? Är hon över huvud taget forskare? Mycket tveksamt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7860289.ab
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4050475
    Fast aftonbladet kan ju inte ha med en hel undersökning i sin artikel.
    Sláinte Mhath!

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Fast aftonbladet kan ju inte ha med en hel undersökning i sin artikel.
    Det begär jag inte heller. Det handlar om att ifrågasätta undersökningens tillförlitlighet, inte om att berätta om varje liten detalj. Vissa enkla fakta säger liksom väldigt mycket om huruvida man kan tro på undersökningen eller inte. Först och främst vill man ju veta något om forskaren. Jobbar hon på ett universitet eller har hon suttit och "forskat" hemma vid köksbordet?
    Låt dom komma nu

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

http://www.aftonbladet.se/sportblade...icle7873518.ab

Det här tycker jag var lite småkul.
    "Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av david_h Visa inlägg
    Nyhetstorka i dalarna eller?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok

Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Ha ha, det känns som att reportern drar lite förhastade slutsatser... Jag gissar att 15-åringarna hittade något annat att dricka.
    Låt dom komma nu

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flaskbottnadgaphals Visa inlägg
    Nyhetstorka i dalarna eller?
    Njae, eller mjo. Kanske. Vanligtvis skriver man väl inte om såna här dramatiska situationer.

Ha ha, det känns som att reportern drar lite förhastade slutsatser... Jag gissar att 15-åringarna hittade något annat att dricka.
    Ja, det var nog bara att ringa till Ragnar 47 eller nån som fixade biffen.

Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad

Standard

Dalarna och nyhetstorka verkar hänga ihop. Läste Falukuriren en gång och fick där läsa om en privatperson som blev av med körkortet efter att denne hade kört mot rött.
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

I Vetlanda Posten när jag var liten, kunde man läsa om 94-åriga tanter som tappat bort sina katter. Det kanske därför jag tvekat lite om att någon gång bli journalist, inför risken att hamna på en sådan tidning.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Lite komisk text ja... Men jag tycker ändå att det är bra att tidningen låter a-lagarna komma till tals. Annars får man ju oftast bara höra polisens version av det hela.
    Låt dom komma nu

Standard

Det begär jag inte heller. Det handlar om att ifrågasätta undersökningens tillförlitlighet, inte om att berätta om varje liten detalj. Vissa enkla fakta säger liksom väldigt mycket om huruvida man kan tro på undersökningen eller inte. Först och främst vill man ju veta något om forskaren. Jobbar hon på ett universitet eller har hon suttit och "forskat" hemma vid köksbordet?
    Nå får jeg reellt lyst til å tokkrama deg! Du etterspør det viktigste av alt, referanser!

Sleng på en link, bifoga en fil eller skriv inn nåt som inneholder informasjon som kan etterprøves. Og litt bakgrunnsfakta på forskeren, typ utbildningsnivå og anerkjennelse i forskermiljøet.
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!

Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sorrow Visa inlägg
    Nå får jeg reellt lyst til å tokkrama deg! Du etterspør det viktigste av alt, referanser!

Sleng på en link, bifoga en fil eller skriv inn nåt som inneholder informasjon som kan etterprøves. Og litt bakgrunnsfakta på forskeren, typ utbildningsnivå og anerkjennelse i forskermiljøet.
    He he, exakt. Epitetet "forskare" säger ju väldigt lite, det kan handla om allt från en högstadieelev som "forskat" på kemilektionen till en välkänd professor på ett universitet med gott renommé. Men ofta verkar det som att många tror att bara för att man har gjort någon typ av forskning så är man en auktoritet på området. Eller egentligen på det mesta. Hon är forskare, hon vet vad hon snackar om!
    Låt dom komma nu

Standard

He he, exakt. Epitetet "forskare" säger ju väldigt lite, det kan handla om allt från en högstadieelev som "forskat" på kemilektionen till en välkänd professor på ett universitet med gott renommé. Men ofta verkar det som att många tror att bara för att man har gjort någon typ av forskning så är man en auktoritet på området. Eller egentligen på det mesta. Hon är forskare, hon vet vad hon snackar om!
    Og herav kommer min påstand om at det finnes "journalister" og journalister. De som faktisk klarer å skrive en vettug sak med korrekte referanser og heller velger å legge til en faktaboks med forklaringer i stedet for å tabloidforenkle teksten i seg selv.

Det syndes mye mot den gode forskningen når en "journalist" forsøker å lage forside av forskningsresultatet. Og resultatet blir alltid at leseren sukker og sier for seg selv "i går var smør usunt, i dag sunt, for 50 år siden solgtes tobakk som medisin, nå er det døden selv å bruke det.. Nå sier forskningen at... hva blir det neste??"

Man behøver kanskje ikke så mange spesialjournalister om fler journalister fikk knakka inn i skolten at god journalistikk ikke bare måles i opplagstall...
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!

Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Aftonbladets krönikör Robert Collin... Eh, ja läs själva.
    http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article8565437.ab
    Utan tvivel är man inte riktigt klok

Sidan 9 av 13 FörstaFörsta 12345678910111213 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •