Det begär jag inte heller. Det handlar om att ifrågasätta undersökningens tillförlitlighet, inte om att berätta om varje liten detalj. Vissa enkla fakta säger liksom väldigt mycket om huruvida man kan tro på undersökningen eller inte. Först och främst vill man ju veta något om forskaren. Jobbar hon på ett universitet eller har hon suttit och "forskat" hemma vid köksbordet?
Låt dom komma nu
http://www.aftonbladet.se/sportblade...icle7873518.ab
Det här tycker jag var lite småkul.
"Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"
http://www.dt.se/nyheter/leksand/article849659.ece
Lite fyndigt må jag säga.
Dalarna och nyhetstorka verkar hänga ihop. Läste Falukuriren en gång och fick där läsa om en privatperson som blev av med körkortet efter att denne hade kört mot rött.
Every beat of your drum is wasted
and every song you sing is a fake
and every word is a hesitation
you did it great...
I Vetlanda Posten när jag var liten, kunde man läsa om 94-åriga tanter som tappat bort sina katter. Det kanske därför jag tvekat lite om att någon gång bli journalist, inför risken att hamna på en sådan tidning.![]()
Nå får jeg reellt lyst til å tokkrama deg! Du etterspør det viktigste av alt, referanser!![]()
![]()
Sleng på en link, bifoga en fil eller skriv inn nåt som inneholder informasjon som kan etterprøves. Og litt bakgrunnsfakta på forskeren, typ utbildningsnivå og anerkjennelse i forskermiljøet.
Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!
He he, exakt. Epitetet "forskare" säger ju väldigt lite, det kan handla om allt från en högstadieelev som "forskat" på kemilektionen till en välkänd professor på ett universitet med gott renommé. Men ofta verkar det som att många tror att bara för att man har gjort någon typ av forskning så är man en auktoritet på området. Eller egentligen på det mesta. Hon är forskare, hon vet vad hon snackar om!
Låt dom komma nu
Og herav kommer min påstand om at det finnes "journalister" og journalister. De som faktisk klarer å skrive en vettug sak med korrekte referanser og heller velger å legge til en faktaboks med forklaringer i stedet for å tabloidforenkle teksten i seg selv.
Det syndes mye mot den gode forskningen når en "journalist" forsøker å lage forside av forskningsresultatet. Og resultatet blir alltid at leseren sukker og sier for seg selv "i går var smør usunt, i dag sunt, for 50 år siden solgtes tobakk som medisin, nå er det døden selv å bruke det.. Nå sier forskningen at... hva blir det neste??"
Man behøver kanskje ikke så mange spesialjournalister om fler journalister fikk knakka inn i skolten at god journalistikk ikke bare måles i opplagstall...
Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!
Aftonbladets krönikör Robert Collin... Eh, ja läs själva.
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article8565437.ab
Utan tvivel är man inte riktigt klok