I trailern för kents samlingsbox säger berättaren 'mitt i Madchester scenen' å inget tvivel där inte. lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=nMaJWlU2i54 låter det familiärt?
I trailern för kents samlingsbox säger berättaren 'mitt i Madchester scenen' å inget tvivel där inte. lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=nMaJWlU2i54 låter det familiärt?
Senast redigerat av Spartacus den 2008-11-02 klockan 20:45.
Trailern är ju klockren!
För mig låter introt till Nålens öga väldigt likt introt till den Ride-låten... Om det var det du tänkte på?
Du log genom fräknarna
med tårar i ögonen
Allt fanns i ögonen
Allt finns i ögonen
Trummorna påminner väldigt mycket om Bas riff.
Är det någon som bekräftat att det är Hans Villius som är berättarrösten, eller är det någon som härmar?
Vet du vad "Manchestervågen" syftar på?
Den där bilden på oss togs mitt i Manchestervågen.
Lite förenklat kan man säga att det var en serie brittiska band som med Stone Roses i spetsen var Det Nya Heta just då.
De var inspirerade av psykedelia och 60-tal och använde ofta "svängiga" basgångar som inte nödvändigtvis följde ackorden utan var mer riffbaserade och ett så kallat cross beat.
Ett trumspel som lånats från soul och funk och hiphop, typ.
Randiga tröjor, Joe Bloggs-jeans, Beppehattar och sneakers.
Nålens Öga bygger på en gammal Havsänglar-låt som i sin tur byggde en aaaning på en låt med bandet Ride ("Dreams Burn Down" tror jag bestämt den hette).
De var i och för sig från Oxford, men klumpas ibland lite slarvigt ihop med Manchesterbanden, kanske mest för att Rides sound var en vidareutveckling av Manchester-soundet.
Om man nödvändigtvis måste kategorisera Ride så var de ett av de första så kallade Shoegazer-banden.
De stod i motljus på scen och kollade inte på publiken utan på sina skor, så att säga.
Det tidiga indiesound som vi höll på med har sitt ursprung i Shoegazing. Och man kan väl fortfarande ibland se att vi står och kollar på våra dojjor när vi spelar.
Shoegazingen ledde sedermera till den inte helt okända Britpopen.
Via Suede kan man säga, som när de dök upp på popscenen var Shoegazingens totala motsats.
Utlevelse Glamrock och David Bowie.
Fint att farbror Joakim lär barnen det grundläggande i musikhistorien
Lid för konsten eller brinn.
genomdimmorna.blogg.se
08: 31/7.10: 25/2, 26/2, 28/2, 30/3, 1/7, 8/7, 17/7, 22/7, 30/7, 6/8, 7/8.
12: 24/5, 26/5, 30/5, 31/5, 2/6, 27/6, 1/7, 6/7, 14/7, 18/7, 20/7, 27/7, 28/7, 3/8, 11/8, 19/8.