Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 31 till 43 av 43

Ämne: Chans = Wrecking ball

  1. #31
    Medlem ÖvreGärdtres avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    MALMKÖPING
    Inlägg
    234

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Men har ni öron eller?
    Det är totalt annorlunda.
    Det är ju HELT andra ackord!
    Möjligtvis är de tre första tonerna i sångmelodin samma sorts uppgång, men den är ju extremt ovanlig (not!).
    Kom igen. Sluta leta samband där inga finns.
    Det finns 6.000.000 låtar som har en liknande melodi.
    Vet ni ens hur många toner det finns att leka med?
    Skriv en egen låt istället för att helt utan musikteoretisk kunskap sitta och analysera andras.
    Trevlig helg.

    Presis som Jocke säger, kanske någon ton men jag undrar också om folk har öron! En del tycker ju inte äns de hör vad J.B sjunger för text!
    Jag har aldrig haft några problem med det, är det E-tuna dialekten månne?! Nä skämt och sido. Tycker iallafall inte heller att man ska hålla på att jämföra när man varken skriver låtar själv eller kan något om tonarter och akord mmm. Trevlig helg Allihop!

  2. #32
    Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Isglass
    Inlägg
    10 976

    Standard

    Jaha nu har du skrivit 100 % fjäskinlägg, man blir inte inbjuden till gratiskonserter för det
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt


  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Men har ni öron eller?
    Det är totalt annorlunda.
    Det är ju HELT andra ackord!
    Möjligtvis är de tre första tonerna i sångmelodin samma sorts uppgång, men den är ju extremt ovanlig (not!).
    Kom igen. Sluta leta samband där inga finns.
    Det finns 6.000.000 låtar som har en liknande melodi.
    Vet ni ens hur många toner det finns att leka med?
    Skriv en egen låt istället för att helt utan musikteoretisk kunskap sitta och analysera andras.
    Trevlig helg.
    Nej men på riktigt. En annan chanskoppling är ju att Neil Young brukar ta några bira på helgen. Det gör ju du också och då måste ju jag också göra det. För dina ord är ju lag, som du en gång sa.

  4. #34
    Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Ort
    Kärlekens land
    Inlägg
    18 332

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 070307 Visa inlägg
    ja fast nu var det inte alls nå likt.
    det är ju inte direkt håkan hellström.
    "Nå likt."

    Jo jag tycker den har det soundet, sen kan Jocke komma som vanligt och bevisa hans oskuld - som han alltid gör. Men vem hade inte gjort det som låtskrivare? Jag hade blivit skitförbannad. Dock är det oftast liknelser mellan band han/Kent har som favoriter. Kanske en tillfällighet.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

  5. #35
    Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Ort
    Kärlekens land
    Inlägg
    18 332

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ÖvreGärdtre Visa inlägg
    Presis som Jocke säger, kanske någon ton men jag undrar också om folk har öron! En del tycker ju inte äns de hör vad J.B sjunger för text!
    Jag har aldrig haft några problem med det, är det E-tuna dialekten månne?! Nä skämt och sido. Tycker iallafall inte heller att man ska hålla på att jämföra när man varken skriver låtar själv eller kan något om tonarter och akord mmm. Trevlig helg Allihop!
    På Isola sjunger Jocke lite speciellt men det kanske beror på att skivan spelades in i just Holland. Tror inte det beror på Vicks blå...
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

  6. #36
    Min dröm är din
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    På Isola sjunger Jocke lite speciellt men det kanske beror på att skivan spelades in i just Holland. Tror inte det beror på Vicks blå...
    Vadå? På Isola var ju "otydligheten" uttalsmässigt helt medvetet från Jockes sida när de bytte till Zed som producent osv...

  7. #37
    Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Ort
    Kärlekens land
    Inlägg
    18 332

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Min dröm är din Visa inlägg
    Vadå? På Isola var ju "otydligheten" uttalsmässigt helt medvetet från Jockes sida när de bytte till Zed som producent osv...
    Kanske det?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

  8. #38
    Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Isglass
    Inlägg
    10 976

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ÖvreGärdtre Visa inlägg
    Presis som Jocke säger, kanske någon ton men jag undrar också om folk har öron! En del tycker ju inte äns de hör vad J.B sjunger för text!
    Jag har aldrig haft några problem med det, är det E-tuna dialekten månne?! Nä skämt och sido. Tycker iallafall inte heller att man ska hålla på att jämföra när man varken skriver låtar själv eller kan något om tonarter och akord mmm. Trevlig helg Allihop!
    Du brukar skriva mycket låtar själv eller?
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt


  9. #39
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av loveavtryck Visa inlägg
    Du brukar skriva mycket låtar själv eller?
    Jag tvivlar också stark på det, med tanke på formuleringen, sen stavades det illa också.


  10. #40
    Smygare
    Reg.datum
    Jul 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    5

    Standard

    Om ni lyssnar på Emmylou Harris -originalet så finns många likheter, inte bara i versmelodin, utan även i bakgrundsgitarren som spelar melodin, speciellt under de takter då den spelar ensam, utan sång. Sammanfaller mycket med känslan i Chans.

    Upptakten i slutet av versen upp mot refrängen är också väldigt likt.

    Att Chans är i ett annat tonläge, förändrar inte faktum att melodimässigt är det väldigt likt Wrecking ball. Sätt båda låtarna i samma tonläge och lägg ut versmelodin på noter så är likheterna tämligen stora.

    Personligen ser jag inget större problem med sådana här "lån", då de flesta melodier finns redan, och 100% originella melodier sällan dyker upp.

  11. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mc_capo Visa inlägg
    Om ni lyssnar på Emmylou Harris -originalet så finns många likheter, inte bara i versmelodin, utan även i bakgrundsgitarren som spelar melodin, speciellt under de takter då den spelar ensam, utan sång. Sammanfaller mycket med känslan i Chans.

    Upptakten i slutet av versen upp mot refrängen är också väldigt likt.

    Att Chans är i ett annat tonläge, förändrar inte faktum att melodimässigt är det väldigt likt Wrecking ball. Sätt båda låtarna i samma tonläge och lägg ut versmelodin på noter så är likheterna tämligen stora.

    Personligen ser jag inget större problem med sådana här "lån", då de flesta melodier finns redan, och 100% originella melodier sällan dyker upp.
    Precis. Jag ser det inte heller som nåt problem, men om man skulle sätta båda låtarna i samma tonläge, så skulle de sex första tonerna i versmelodin (sången) vara lika låtarna emellan. Det går inte att komma ifrån. Men varken rip-off eller plagiat skulle jag nog kalla det.

  12. #42
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    wrecking ball?
    betyder det att bli avsugen?

  13. #43
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Just melodin där Jocke sjunger "I trängseln utanför" återfinns precis i början av verserna i "Wrecking ball" också, det kan jag hålla med om (lyssnar på den i Spotify just nu). Men mer än så är det inte. Långt ifrån ett plagiat!

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •