Fick en aha-upplevelse idag när jag lyssnade på Emmylou Harris tolkning av Neil Young -låten Wrecking ball... Hela versmelodin i Chans är ju en direkt rip-off på Wrecking ball. Ingen tvekan. Melodigången är nästintill identisk!
Fick en aha-upplevelse idag när jag lyssnade på Emmylou Harris tolkning av Neil Young -låten Wrecking ball... Hela versmelodin i Chans är ju en direkt rip-off på Wrecking ball. Ingen tvekan. Melodigången är nästintill identisk!
Väldigt lika iallafall. http://www.youtube.com/watch?v=wFLSfnfSo7w
Det gör mig ont i hjärtat att får reda på sånt här. Jag vill inte att Jocke (min favoritlåtskrivare) ska sno...
I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.
Så likt är det väl ändå inte? Eller "när" i youtube-klippet bör man framförallt lyssna isf?
JÄVLA BULLSHIT
på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt
Haha, ja väljer nog att spä på kvädesraden efter flera lyssningar nu: OXSKIT!!!
Haha, inte bra att börja gnälla på en Jockes favoritlåtar
"Kärlek är som en blomma, även den vackraste dör"
Ja verkligen bullshit, måste va tondövhet!!! Eller fel på musikörat!
Nae, tvärr kan jag inte hålla med om detta.
Likt, kanske lite
Stulit, abosult inte
Tänk om Jag har fel
Jag kan ha fel...
Direkt rip-off vet jag inte, men lite inspiration kan nog herr Berg fått från låten...
Men har ni öron eller?
Det är totalt annorlunda.
Det är ju HELT andra ackord!
Möjligtvis är de tre första tonerna i sångmelodin samma sorts uppgång, men den är ju extremt ovanlig (not!).
Kom igen. Sluta leta samband där inga finns.
Det finns 6.000.000 låtar som har en liknande melodi.
Vet ni ens hur många toner det finns att leka med?
Skriv en egen låt istället för att helt utan musikteoretisk kunskap sitta och analysera andras.
Trevlig helg.
Senast redigerat av bara socker man ser den 2009-03-13 klockan 17:05.
Du och jag, Döden <3