Ursprungligen postat av
Adam K.
Det har blivit mer, självklart, men jag skulle inte hålla med om att det blivit för mycket för en sådan gräns är väldigt svår att sätta på ett objektivt sätt.
Nej, jag var inte med på tiden då det var skogs-TV för hela svenska folket, men det är ju rätt irrelevant. Även jag förstår ju att reklamfri TV måste vara underbart, och det är något jag förstår utan att behövas färdas X antal år bakåt i tiden. Dock måste man se på det hela på ett realistiskt sätt.
Publiken kräver, mycket mer än för tio år sedan, att allt ska serveras på ett silverfat. Det ska köpas in storfilmer, amerikanska och brittiska TV-serier måste sändas på de svenska kanalerna och aldrig mer än en säsong bakom. Det ska skapas svenska produktioner av utländska nöjesprogram. På allt detta ska även nyhetsbevakning (glöm inte lokal bevakning!), sport-evenemang, mer väder och så vidare vara ett faktum snarare än ett undantag.
Juste, det ska vara helt reklamfritt också... och gratis, och man ska kunna sprida det hela precis hur man vill utan att ge artisterna ett ski... aj då, det var ju en annan debatt.
Visst, nu kommer jag få argument som "Men, vad spelar det för roll vilka program man satsar på om allt ändå suger på TV". Dessa argument hör inte hemma här, för det förändrar inte det faktum att det är dessa nöjeslekar på prime-time som i slutändan lockar flest tittare.
Javisst, även jag kan ibland tycka att det är jobbigt med reklamavbrott. Fast man måste faktiskt vara realistisk och förstå att det inte är så lätt att dra ner på reklamen. Jag tycker även att man verkar vara en extremt instabil människa om man faktiskt mår dåligt av reklam. Stäng av ljudet och lyssna på musik, läs en bok eller vad som helst om det är så destruktivt. Annars är det nog nästan dags att boka in det där psykologbesöket.
Att sen använda argumentet "All reklam suger" känns ju även det lite fånigt. Jag personligen tycker att det är intressant att titta på en del reklamfilmer och faktiskt förundras över det otroliga jobb vissa reklambyråer driver. Det hela blir lite som en analytisk lek när man sitter där i TV-soffan.
Om jag till slut ska vara ärlig, måste jag totalt missat att det skulle råda en TiVos-hype här i Sverige. Totalt.