Så bara för att kontrollera här inför konserten på söndag så det är ok att ta med sig en bra kompaktkamera men inte en systemkamera ? Verkar så i alla fall på alla klippen som ligger ute på youtube.
http://foto.stilren.se - portfolio
Noterade i söndags på konserten i Malmö att det fanns folk som hade systemkamera med sig. Och nej, det var inte i professionellt ärende. Säkerhetskontrollen var minst sagt usel vilket kan förklara det hela. Jag knallade in med väska som de inte kollade (det enda de frågade var om jag hade medhavd läsk) och vi hade kunnat cruisa rätt in på ståplats vid flera tillfällen när kontrollen försvann en stund på det insläppet som låg närmast våra sittplatser.
Konserten i Gävle såg jag flera som hade stora systemkameror med sig, men det betyder inte att det är tillåtet, det kanske bara är enklare att få med sig en sån in på en konsert i Gävle än på de i Globen. Jag tror det är hårdare i Globen/Annexet.
I Köpenhamn hade jag systemkamera med mig, vakten tittade i väskan (där kameran låg VÄLDIGT synlig) men sa inget. Jag tog lite bilder, men efter ett tag var det en av vakterna framme vid scenen som fick syn på mig och började vifta. Det är alltså inte tillåtet, men har man tur så hinner man ta fina bilder innan......... ;-)
http://www.audioscrobbler.com/user/lorna_young
jag anser att man kan kasta mycket bättre och hårdare och farligare med en kompaktkamera. inte så man får iväg en systemkamera på kanske ett halvt - ett kilo, när man står 50 m från scenen, har så pass bra känsla för kast med kamera att man kan träffa sångarens huvud.
Det var en vakt i lund 2007 som påstod det. Alltså att man inte fick ha med systemkamera för den kunde man ju kasta i huvudet på sångaren.
When you can live forever, what do you live for?
många vakter som säger det haha, antar att alla förstår att det inte är så.
finns ju minst lika tunga saker som inte kostar 10 000 om man vill krossa jockes skalle
En kompaktkamera ligger mycket bättre i handen. Det blir nästan som kast med liten boll.
Nä men allvarligt, den som sa att det var för att folk inte skulle kasta kameran i huvudet på Jocke Berg kan ju inte vara den skarpaste kniven i lådan alltså. Det begriper ju vem som helst att det är för att man ska försöka skilja på professionella och amatörer, även om man kan diskutera hur bra det går numera när kompaktkameror börjar bli så bra.
Kan meddela att det inte var nåt problem att få in systemkameran i Lisebergshallen. Dock var det en vakt som var på mig under näst sista låten (när jag stått och fotat längst fram i typ en kvart) så jag fick ge mig... Men håller man sig lite längre bak så är det inga problem! Fick en del riktigt fina bilder!
det går över, det går över, det går aldrig över
Såg en person också på andra eller tredje raden igår som hade system, så har man tur så.
Dock hade jag själv inte vågat chansa. Feg som jag är. Hehe
When you can live forever, what do you live for?
Jag vill inte vara glädjedödare eller så. jättekul att ni får fina bilder, men hamnar man bakom nån som står med system kamera hela tiden så ser man inte ett skit. Det är lite småtråkigt... en systermkamera skymmer helt enkelt mer än en kompaktkamera eller mobil.
and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod