Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 49

Ämne: Fotografering?

  1. #1

    Question Fotografering?

    Jag undrar om nån med kontakter uppåt i arrangörer osv. vet vad för fotografering som kommer bli tillåten under vårturnén? Är det standardinfon på biljetterna, dvs "Kamera, ljud- och bildutrustning får inte medföras till arenan", som gäller eller blir det några andra regler?

    Tex. så tillåts all fotografering på Lars Winnerbäcks turné nu i höst, tänkte om det kan komma att bli nåt liknande här?


    det går över, det går över, det går aldrig över

  2. #2
    Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Mälarhöjden, Stockholms län, Sverige
    Inlägg
    32 090

    Standard

    Standardregeln är att pocketkameror är ok medan systemkameror inte är ok
    Lid för konsten eller brinn.

  3. #3
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sweet_rose Visa inlägg
    Tex. så tillåts all fotografering på Lars Winnerbäcks turné nu i höst, tänkte om det kan komma att bli nåt liknande här?
    Är det så?

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Är det så?
    http://www.winnerback.se/?sid=article&pid=read&id=12043

    Hittade det på hans hemsida dock inte datum för när det postats, men det innebär att det borde vara så.

    Ser heller inte var en artist förlorar på att tillåta fri fotografering på konserter.
    Enda jag tycker borde vara förbjudet är stora objektiv som stör för övrig publik, men om man håller sig till lämpliga objektiv borde det vara tillåtet.
    Men älskling vi var alla en gång små

    Jönköping 15/6-05
    Lund 6/12-07
    Linköping 10/3-10
    Göteborg 14/7-12
    Stockholm 24/8-13
    Göteborg 1/6-14
    Norrköping 27/6-15
    Linköping 23/9-16
    Stockholm 17/12-16

    R.I.P Stefan Liv 1980-2011

  5. #5
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HV71 Visa inlägg
    http://www.winnerback.se/?sid=article&pid=read&id=12043

    Hittade det på hans hemsida dock inte datum för när det postats, men det innebär att det borde vara så.

    Ser heller inte var en artist förlorar på att tillåta fri fotografering på konserter.
    Enda jag tycker borde vara förbjudet är stora objektiv som stör för övrig publik, men om man håller sig till lämpliga objektiv borde det vara tillåtet.
    Nu är jag inte helt insatt, men jag tror att en faktor som spelar roll är att (en del/de flesta) band/artister vill ha kontroll över när under konserten bilderna tas.

    Förr var detta kanske inte ett lika stort problem (tidningar köper antagligen inte in konsertbilder tagna med mobilkameror eller kompaktkameror), men idag kan gemene man ha fotoutrustning som räcker till riktigt bra bilder.

    Som sagt, jag kanske har helt fel. Rätta mig gärna i så fall!

  6. #6
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HV71 Visa inlägg
    http://www.winnerback.se/?sid=article&pid=read&id=12043

    Hittade det på hans hemsida dock inte datum för när det postats, men det innebär att det borde vara så.

    Ser heller inte var en artist förlorar på att tillåta fri fotografering på konserter.
    Enda jag tycker borde vara förbjudet är stora objektiv som stör för övrig publik, men om man håller sig till lämpliga objektiv borde det vara tillåtet.
    Tack för infon!

  7. #7
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    det är bara löjligt med fotoförbud och att man inte får ha med systemkameror in och fota med. förbudet fyller ju ingen som helst funktion utan är enbart onödigt, löjligt, tramsigt och larvigt
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    det är bara löjligt med fotoförbud och att man inte får ha med systemkameror in och fota med. förbudet fyller ju ingen som helst funktion utan är enbart onödigt, löjligt, tramsigt och larvigt
    Jag tycker det oxå är lite onödigt, dessutom finns det ju kompaktkameror som tar sjukt bra bilder nu för tiden, som väl kan platsa i tidningar precis som bilder tagna med systemkamera. T.ex. Canon G10 och liknande.

    Dessutom vill ju fotonörden i mig föreviga det bästa som finns, på ett bra sätt. Känner mig numera inte riktigt hel om jag inte har min systemare med mig.


    det går över, det går över, det går aldrig över

  9. #9
    Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    C14H19NO2
    Inlägg
    5 554

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    det är bara löjligt med fotoförbud och att man inte får ha med systemkameror in och fota med. förbudet fyller ju ingen som helst funktion utan är enbart onödigt, löjligt, tramsigt och larvigt
    Det har väl att göra med att artisten inte vill bli störd av blixtar?
    Jag är inte säker dock.

  10. #10
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Clive_Burrs_granne Visa inlägg
    Det har väl att göra med att artisten inte vill bli störd av blixtar?
    Jag är inte säker dock.
    Nu är inte heller jag säker eller artist, men jag tror inte att man blir störd av sådant live. Det låter ju rätt allvarligt, och en sådan sak borde ju stoppat all fotografering på Way out West i år (japp, det var tillåtet med systemkameror denna gång).

  11. #11
    Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Malmö, Sweden
    Inlägg
    19 279

    Standard

    Man använder inte blixt på konsert. Så är det bara.
    When you can live forever, what do you live for?

  12. #12
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    sen är det ju vissa artister som är förbannat diviga och vägrar gå upp så scen om det finns kameror i publiken. såna artister borde förbjudas från att spela och bojkottas av publiken, klart som fan folk som går och ser dem vill ha minnen från konserten.

    i fallet med placebo i somras där inte ens pressen fick stå i diket funderar jag dock på om det var bandet själva eller deras jävla löjliga management som begärt det, jag menar, bevakningen kring bandet var så jävla stenhård och överrigorös, ingen utomstående fick komma i närheten. detta känns jävligt mycket töntig managementorganisation. hade jag varit artist hade jag ju gjort allt för mina fans och kanske i möjligaste mån gått ut i publiken och träffat dem eller kommit ut från backstagen eller bjudit in folk. inte isolerat mig och vägrat tala med någon...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Ochrasy
    Inlägg
    290

    Standard

    på läktaren kan de väl få va okej med alla typer av kameror men om folk på ståplatsen skulle börja fippla me superduperkameror så kan det nog bli rätt jobbigt för folk runt omkring pga av dess storlek. De kan ju redan som det är nu vara rätt påfrestande om man hamnar bakom någon som har bestämt sig för att filma hela konserten med sin lilla kompaktkamera...

  14. #14
    Erfaren medlem What it feels likes avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Motala, Sweden.
    Inlägg
    2 450

    Standard

    känns som kent kommer ha systemkamreförbud
    En tekopp från de dödas värld

    Först ut med skandalerna:
    www.kentbloggen.nu

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av What it feels like Visa inlägg
    känns som kent kommer ha systemkamreförbud
    Samtidigt skulle det inte förvåna mig om de skulle tillåta dem, de brukar ju inte göra som alla andra...

    Jag tycker det hade varit roligt om man fick fota hur man ville, och sen ha nån sida eller fotopool nånstans där alla kan ladda upp sina bilder från turnén, så kan man se hur det varit på andra konserter än de man själv varit på.


    det går över, det går över, det går aldrig över

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •