Sidan 4 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 114

Ämne: Gamla Ullevi

  1. #46
    Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HV71
    Inlägg
    5 794

    Standard

    är det bara jag som tycker att verserna i denna låt är väldigt lika någon annan kentlåt man hörde typ första gången.. kan bara inte komma på vilken.....,.,
    eller så är det att typ alla kentlåtar man hör dom 5 första gångerna låter nästan likadant.. innan man hittar formen på låten..

  2. #47
    Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Kentforumet
    Inlägg
    7 998

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NewBorn Visa inlägg
    är det bara jag som tycker att verserna i denna låt är väldigt lika någon annan kentlåt man hörde typ första gången.. kan bara inte komma på vilken.....,.,
    eller så är det att typ alla kentlåtar man hör dom 5 första gångerna låter nästan likadant.. innan man hittar formen på låten..
    Jag inbillade mig att det lät lite Hjärta & Smärta EP i elektro form men det var bara då i början.
    Du och jag

  3. #48
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    773

    Standard

    en ny låt med gammalt nytt namn, eller en gammal låt med nytt gammalt namn.
    .. Men jag tänker aldrig så långt.

  4. #49

    Standard

    Gillar den, som med alla Kentlåtar så växer den efter att ha lyssnat på den ett par gånger.
    Gillar det Crystal Castles-liknande introt!

  5. #50
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard Info

    Det har kommit önskemål om att tråden ska stängas. Men det finns ingen anledning att stänga den, som jag ser det.
    Självklart måste det få finnas trådar om de olika låtarna i avdelningen för albumet, och inte bara i avdelningen för singeln. Så är det i alla andra albumavdelningar.
    Tråden kommer alltså att förbli öppen.
    Låt dom komma nu

  6. #51
    Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Kentforumet
    Inlägg
    7 998

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Det har kommit önskemål om att tråden ska stängas. Men det finns ingen anledning att stänga den, som jag ser det.
    Självklart måste det få finnas trådar om de olika låtarna i avdelningen för albumet, och inte bara i avdelningen för singeln. Så är det i alla andra albumavdelningar.
    Tråden kommer alltså att förbli öppen.
    Texttråden behövs väl inte ändå? räcker väl med denna alltså om man diskuterar texten i gamla ullevi tråden, denna alltså så är det ju inte OT.
    Du och jag

  7. #52
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2009
    Inlägg
    112

    Standard

    Jag tycker att låten växer, vid första lyssningen/lyssningarna tycker jag att det lät lite schlager men det tycker jag inte längre. Visslingen i refrängen är ju ändå ganska fantastisk tillsammans med gitarren.

    Och texten är fin!

  8. #53
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Tycker det är lite roligt att så många associerar till schlager när det gäller några av låtarna från den senare delen av Kents karriär. Andra låtar så som "Krossa allt", "Columbus" har också fått ta del av dessa jämförelser.

    Antar att det har mest att göra med personliga referenser men själv hör jag inte en smula schlager i en enda Kent låt. Inte ens schlagerfestivalen har schlagers i dess rätta bemärkelsen längre.

    När det gäller denna låt får jag själv helt andra associationer. Blandningen mellan hispanska rytmer och ett elektroniskt, varmt och drömmande ljudlandskap får mig att tänka på band som Air France, The Avalanches och Animal Collective. Det väldigt melodiska i det hela gör att en låt som den underskattade Madonna singeln "Who's That Girl?" också dyker upp i mitt huvud. Allt väldigt modernt paketerat, den där knorrande synthbasen är jag svag för.

    Men allra mest låter det såklart Kent och det låter fantastiskt.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

  9. #54
    Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Kentforumet
    Inlägg
    7 998

    Standard

    Alltså det här med ullevi är förvirrande. Gamla Ullevi är en helt ny låt, Gamla Ullevi är en helt ny arena, Nya ullevi är en gammal arena.
    Du och jag

  10. #55
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    31

    Standard

    Sedan tidiga tonåren har jag älskat indiemusik. Framförallt svensk sådan.

    Och det är inget snack om saken. Mina absoluta favoritalbum alla kategorier är:

    1. Kent
    2. Verkligen
    3. Hagnesta Hill
    4. Isola
    5. Vapen & Ammunition
    6. Du & Jag Döden

    Någonting hände hela tiden. Gitarrerna började tonas ned. Indiebandet blev slutligen ett synthband. Frågar ni mig så försvann också delar av Jocke Bergs briljans, både som sångare och textförfattare också från och med Tillbaka till Samtiden. Helt utanför min smak blev Kent med albumet Röd. Jag blev tokbesviken. Så besviken att jag nästan kände mig sviken av mitt band, mitt Kent.
    Jag har förmodligen givit albumet ett tiotal chanser. Hela tiden hoppats på att "var det verkligen så illa?". Det var det.

    Nu har jag hört Gamla Ullevi. Det gamla indiebandet finns inte där längre. Jag saknar gitarrerna, jag saknar briljansen, jag saknar det skitiga soundet i första albumet. Jag saknar Jocke Bergs 25-årsröst. Det nya Kent är inget för mig.

    Jag skulle vilja säga att Kents senaste utveckling varit förkastlig. Men det är MIN åsikt. Jag har inte hängt på det här forumet sen 2007 - och jag vet precis hur stolta Kent-fansen är. Ta det inte personligt. Ta det inte som en diss mot era gudar. Jag älskar Kent. Men jag älskar indie och inte synth. Därför totalsågar jag det nya Kent och lider över utvecklingen, samtidigt som jag tröstar mig själv genom att lyssna på Verkligen, som verkligen är ett toppenalbum. Tack för det ni var, Kent.
    Så vasst att det gör ont.

  11. #56
    Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Kentforumet
    Inlägg
    7 998

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sesam Visa inlägg
    Sedan tidiga tonåren har jag älskat indiemusik. Framförallt svensk sådan.

    Och det är inget snack om saken. Mina absoluta favoritalbum alla kategorier är:

    1. Kent
    2. Verkligen
    3. Hagnesta Hill
    4. Isola
    5. Vapen & Ammunition
    6. Du & Jag Döden

    Någonting hände hela tiden. Gitarrerna började tonas ned. Indiebandet blev slutligen ett synthband. Frågar ni mig så försvann också delar av Jocke Bergs briljans, både som sångare och textförfattare också från och med Tillbaka till Samtiden. Helt utanför min smak blev Kent med albumet Röd. Jag blev tokbesviken. Så besviken att jag nästan kände mig sviken av mitt band, mitt Kent.
    Jag har förmodligen givit albumet ett tiotal chanser. Hela tiden hoppats på att "var det verkligen så illa?". Det var det.

    Nu har jag hört Gamla Ullevi. Det gamla indiebandet finns inte där längre. Jag saknar gitarrerna, jag saknar briljansen, jag saknar det skitiga soundet i första albumet. Jag saknar Jocke Bergs 25-årsröst. Det nya Kent är inget för mig.

    Jag skulle vilja säga att Kents senaste utveckling varit förkastlig. Men det är MIN åsikt. Jag har inte hängt på det här forumet sen 2007 - och jag vet precis hur stolta Kent-fansen är. Ta det inte personligt. Ta det inte som en diss mot era gudar. Jag älskar Kent. Men jag älskar indie och inte synth. Därför totalsågar jag det nya Kent och lider över utvecklingen, samtidigt som jag tröstar mig själv genom att lyssna på Verkligen, som verkligen är ett toppenalbum. Tack för det ni var, Kent.
    Det är väl inget konstigt med att tycka så, finns ju en del som tycker tvärtom med. hört många säga "Den nya skivan är kents enda bra skiva" om de nya elektroskivorna. Men jag tror gitarrerna kommer tillbaka senare när de är "färdiga" med elektro-stilen.
    Du och jag

  12. #57
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    2 216

    Standard

    bra...


    _____________________________________
    (mimmi77 med ny tillfällig profil)

  13. #58
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2009
    Inlägg
    112

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sesam Visa inlägg
    Sedan tidiga tonåren har jag älskat indiemusik. Framförallt svensk sådan.

    Och det är inget snack om saken. Mina absoluta favoritalbum alla kategorier är:

    1. Kent
    2. Verkligen
    3. Hagnesta Hill
    4. Isola
    5. Vapen & Ammunition
    6. Du & Jag Döden

    Någonting hände hela tiden. Gitarrerna började tonas ned. Indiebandet blev slutligen ett synthband. Frågar ni mig så försvann också delar av Jocke Bergs briljans, både som sångare och textförfattare också från och med Tillbaka till Samtiden. Helt utanför min smak blev Kent med albumet Röd. Jag blev tokbesviken. Så besviken att jag nästan kände mig sviken av mitt band, mitt Kent.
    Jag har förmodligen givit albumet ett tiotal chanser. Hela tiden hoppats på att "var det verkligen så illa?". Det var det.

    Nu har jag hört Gamla Ullevi. Det gamla indiebandet finns inte där längre. Jag saknar gitarrerna, jag saknar briljansen, jag saknar det skitiga soundet i första albumet. Jag saknar Jocke Bergs 25-årsröst. Det nya Kent är inget för mig.

    Jag skulle vilja säga att Kents senaste utveckling varit förkastlig. Men det är MIN åsikt. Jag har inte hängt på det här forumet sen 2007 - och jag vet precis hur stolta Kent-fansen är. Ta det inte personligt. Ta det inte som en diss mot era gudar. Jag älskar Kent. Men jag älskar indie och inte synth. Därför totalsågar jag det nya Kent och lider över utvecklingen, samtidigt som jag tröstar mig själv genom att lyssna på Verkligen, som verkligen är ett toppenalbum. Tack för det ni var, Kent.
    Varför kan inte synth och indie gå hand i hand?

  14. #59

    Standard Indie?

    Citat Ursprungligen postat av Sesam Visa inlägg
    Sedan tidiga tonåren har jag älskat indiemusik. Framförallt svensk sådan.

    Och det är inget snack om saken. Mina absoluta favoritalbum alla kategorier är:

    1. Kent
    2. Verkligen
    3. Hagnesta Hill
    4. Isola
    5. Vapen & Ammunition
    6. Du & Jag Döden

    Någonting hände hela tiden. Gitarrerna började tonas ned. Indiebandet blev slutligen ett synthband. Frågar ni mig så försvann också delar av Jocke Bergs briljans, både som sångare och textförfattare också från och med Tillbaka till Samtiden. Helt utanför min smak blev Kent med albumet Röd. Jag blev tokbesviken. Så besviken att jag nästan kände mig sviken av mitt band, mitt Kent.
    Jag har förmodligen givit albumet ett tiotal chanser. Hela tiden hoppats på att "var det verkligen så illa?". Det var det.

    Nu har jag hört Gamla Ullevi. Det gamla indiebandet finns inte där längre. Jag saknar gitarrerna, jag saknar briljansen, jag saknar det skitiga soundet i första albumet. Jag saknar Jocke Bergs 25-årsröst. Det nya Kent är inget för mig.

    Jag skulle vilja säga att Kents senaste utveckling varit förkastlig. Men det är MIN åsikt. Jag har inte hängt på det här forumet sen 2007 - och jag vet precis hur stolta Kent-fansen är. Ta det inte personligt. Ta det inte som en diss mot era gudar. Jag älskar Kent. Men jag älskar indie och inte synth. Därför totalsågar jag det nya Kent och lider över utvecklingen, samtidigt som jag tröstar mig själv genom att lyssna på Verkligen, som verkligen är ett toppenalbum. Tack för det ni var, Kent.
    Jeg liker Kent, og jeg liker Indie, men Kent er IKKE indie. De har aldri vært indie, og har heller aldri villet være indie. Jeg vet dette er en litt håpløs debatt, men slik jeg ser det har Kent alltid forsøkt å nå et stort publikum, og det er lite indie-sk over produksjonen (bortsett fra på enkelte B-sider!). Nærmest var dem på "Kent", men heller ikke der er de helt indie. Indie forbinder jeg med band som Pavement, Belle and Sebastian, Apples in Stereo, Magnetic Fields etc. Og de er noe ganske annet enn Kent

  15. #60
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Jag skulle minsann kalla den för samba ändå jag... Påminner lite om de brasilianska rytmerna som Pet Shop Boys använder i några spår på Bilingual: "Single", "Se a vida é".
    Det är nog för lite synkoper i Gamla Ullevi-rytmen för att det ska kallas samba

    http://open.spotify.com/track/79aupCCG0MQgH1r5yZry9H <- samba..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Sidan 4 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •