Sidan 8 av 8 FörstaFörsta 12345678
Resultat 106 till 114 av 114

Ämne: Gamla Ullevi

  1. #106
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klåparen82 Visa inlägg
    Hur har du kommit fram till det? Jag tycker mest det är en konstig låt-titel på nåt sätt, eftersom den inte har nån direkt koppling till texten i låten... Men det är ju inte första gången det är så.
    Jag har kommit fram till det genom... att tänka.
    Om man använder titeln som en metafor har titeln absolut en koppling till texten.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #107
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Ort
    Jönköping, Sweden
    Inlägg
    154

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    Angående texten, så står det lönehelg (inte öde helg) och jag loopar samma takt (inte tack) även i bookleten. För att ta två saker det skrivits om här i trådarna.
    Jag tycker ofta det är fel på de texter som ligger på hemsidan, särskilt sedan hemsidan gjordes om. Det står också ibland fans-namn som textförfattare och annat som inte borde står där har jag sett. (how come nu det går till, är det kanske den som lagt ut texten som skojar till det och vill ha cred för sina första tolkningar eller..?)

    Jag vet inte vem som lägger ut hemsidestexterna, men det borde ju vara så att så fort det fysiska exet kommer med bookleten så borde dom texterna ut där med rätt upphovsman. Eller så får det markeras bättre att det endast är tolkning so far tills vi vet säkert om det officiella (bookletstexten, det av upphovsmannen officiellt utgivna textverket).

    Men jag ser i bookleten även att vissa småord sjungs lite olika här och där. Vissa ord kanske passar bättre att sjunga vid inspelningen helt enkelt, ett "och" blir ett "men" och sånt. Konstnärlig frihet typ för att hålla oss igång i peteriet haha.

    Men ödehelgen var nog definitivt en nedladdartolkning ja.

    Fasen vad jag älskar detta album alltså btw. Det var helgens soundtrack. Sunstrucked...
    Senast redigerat av Ridgekatten den 2010-06-28 klockan 08:52. Anledning: Redigeringsfel, petande i en mening.

  3. #108
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ridgekatten Visa inlägg
    Jag tycker ofta det är fel på de texter som ligger på hemsidan, särskilt sedan hemsidan gjordes om. Det står också ibland fans-namn som textförfattare och annat som inte borde står där har jag sett. (how come nu det går till, är det kanske den som lagt ut texten som skojar till det och vill ha cred för sina första tolkningar eller..?)

    Jag vet inte vem som lägger ut hemsidestexterna, men det borde ju vara så att så fort det fysiska exet kommer med bookleten så borde dom texterna ut där med rätt upphovsman. Eller så får det markeras bättre att det endast är tolkning so far tills vi vet säkert om det officiella (bookletstexten, det av upphovsmannen officiellt utgivna textverket).
    Fans som textförfattare har jag inte stött på. Däremot håller jag med dig om att de borde rätta till uppgifterna om låtarnas upphovsmän så att de stämmer med skivhäftena. Exempelvis har Jocke Berg angivits som ensam kompositör till "Gamla Ullevi", medan det står "musik: Berg/Sköld" för den låten i häftet. På Tillbaka till samtiden slarvades det på hemsidan en hel del med komponerandet; det som publiceras i skivkonvoluten borde vara det korrekta tycker man.

    Tillägg: Då jag kollar igenom texterna till En plats i solen, står det ju "Musik: J. Berg" på alla låtar? Vad är detta för slarv? Enligt häftet är han ensam kompositör endast till spår 3, 5, 6 och 10. Vart har medkompositör M. Skölds namn tagit vägen?
    Senast redigerat av Vettvilling den 2010-06-28 klockan 19:04.

  4. #109
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Ort
    Jönköping, Sweden
    Inlägg
    154

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Fans som textförfattare har jag inte stött på. Däremot håller jag med dig om att de borde rätta till uppgifterna om låtarnas upphovsmän så att de stämmer med skivhäftena. Exempelvis har Jocke Berg angivits som ensam kompositör till "Gamla Ullevi", medan det står "musik: Berg/Sköld" för den låten i häftet. På Tillbaka till samtiden slarvades det på hemsidan en hel del med komponerandet; det som publiceras i skivkonvoluten borde vara det korrekta tycker man.

    Tillägg: Då jag kollar igenom texterna till En plats i solen, står det ju "Musik: J. Berg" på alla låtar? Vad är detta för slarv? Enligt häftet är han ensam kompositör endast till spår 3, 5, 6 och 10. Vart har medkompositör M. Skölds namn tagit vägen?

    Asch, det kan ju ha varit ett spoke eller en liten hackattack som var möjlig när eller efter att sidan gjordes om, det där att det stod helt andra namn som textförfattare ett tag på några av texterna på hemsidan. Men det var så ett bra tag iaf i vintras och våras. Det är nog hårt rättat och genomkollat nu, för jag hittar inga nu när jag letar lite snabbt.

  5. #110

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Jag har kommit fram till det genom... att tänka.
    Om man använder titeln som en metafor har titeln absolut en koppling till texten.
    Hahaa ookeej..
    känns ganska långsökt om du frågar mig. Men visst.
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  6. #111
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klåparen82 Visa inlägg
    Hahaa ookeej..
    känns ganska långsökt om du frågar mig. Men visst.
    Jo, om du tycker detta är långsökt förstår jag det:
    http://forumet.kent.nu/showpost.php?...2&postcount=68
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  7. #112

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Jo, om du tycker detta är långsökt förstår jag det:
    http://forumet.kent.nu/showpost.php?...2&postcount=68
    Långsökt eller inte så är det ju som sagt fritt att tolka det hur man vill.. men du får det att låta som din tolkning var ett faktum.. det var det enda.
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  8. #113
    Medlem Osynlige mannens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JensE Visa inlägg
    Kan någon hjälpa mig att komma vilken låt som versen i början av Gamla ullevi påminner om..

    Fick för mig ett tag att det var en caesars-låt.. typ winter song.. men kan vara fel ute.. Eller är det en annan kentlåt kanske?
    Rent melodiskt finns klara likheter med versen, i alla fall den första, i 400 slag. Höjningen i sången i andra takten i 400 slag klättrar högre, en oktav skulle jag tro, men melodin vandrar snarlikt.

  9. #114
    Nybörjare
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16

    Standard

    Gamla Ullevi låter känns som en "modern" upplaga av Musik non stop.
    Bra låt. En av de bästa på skivan.


Sidan 8 av 8 FörstaFörsta 12345678

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •