Omslaget är absolut inte ironiskt.
Det är fullständigt allvarligt menat.
Det handlar självklart delvis om en koppling till Isola som för mig är ett sommaralbum.
Delvis om något annat som gått förlorat.
Självklart visste vi att ironi skulle läsas in i bilden, men det får stå för betraktarens oförmåga att se något som för bara 20 år sedan var sinnebilden av det paradis vi alla drömde om.
Isola repades/spelades in under våren och sommaren '97 och studion vi var i låg mitt bland hagar och gårdar i ett varmt Belgien.
Det luktade dessutom koskit utanför konstant och studion invaderades av flugor hela tiden
Jag minns dessutom sommardelen av Isolaturnén bättre än höst och vårsvängen.
Min koppling till låtarna på Isola är helt enkelt ren sommarkänsla.
Samma sak med Hagnesta som också repades och spelades in under en väldigt varm sen vår i Stockholms innerstad och en väldigt varm sommar bland sädesfälten i Danmark.
Men omslagen till Isola och Hagnesta är tagna på hösten och ger en väldigt tydlig bild av den bitterljuva tid när allt faller inför vintern.
Antagligen är det ingen annan som känner så, men låtar som 747, Oproffesionell, Revolt III & Kevlarsjäl skrevs tiden strax innan midsommar, så för mig är de förknippade med Den Stora Blomstertiden.
Olika år dock.
Denna gång är låtarna mestadels skrivna under vintern men ges ut på sommaren, så ni kanske förstår det (mikroskopiska) känslomässiga dilemma man som låtskrivare står inför när folk till höger och vänster börjar ge låtar/album epitet som höstiga/somriga osv.