glöm inte att dom faktiskt la upp den här på sidan gratis ungefär ett dygn senare, okej lite sent då men ändå... dom gjorde det i alla fall
glöm inte att dom faktiskt la upp den här på sidan gratis ungefär ett dygn senare, okej lite sent då men ändå... dom gjorde det i alla fall
Indietugget säger mig ingenting. Jag skiter i om ett band är indie eller inte, det är inte relevant när jag lyssnar på musiken dom fixar till.
Jag skiter i om dom vill tjäna pengar eller inte men det här med ringsignal är verkligen något jag inte kan ha överseende med. Men haha, jag slutar ju inte gilla kent för det. Kommer bara inte stötta ringsignalen. Hatar ringsignaler och dessutom var denna väldigt dålig och som du själv sa, intetsägande.
Nej förvisso kanske inte delar, men jag tänker att alla ringsignaler som går att ladda ner är en form av marknadsföring. Min erfarnhet är att det är rätt vanligt att låtar släpps som ringsignal i samband med singelsläpp, jag tror faktiskt nålens öga kom samtidigt som singeln.
Det här var i förväg, det har du rätt i, tänkte inte på det. Marknadsföring är ett intressant ämne. Undrar hur mycket Ray-ban la ner på pr förra året tex? med tanke på hur hett det har varit med Wayfairers i våras.
Varför jag svarade på ditt inlägg var bara för att jag upplever att det finns en generell naivitet gentemot marknadsförign och pr. Det känns som att de flesta tror att en låt blir spelad i radio för att nån på radiostationen "hittat" låten någon stans och spelar den för att den är bra, eller att Caffe latte är helt vanligt att dricka i västerås av en slump. Du kanske är jättemedveten, men för de som inte är det så la svensk mjölk ner ganska mycket pengar på att göra cafe latte stort i sverige (läs vad Pr-byrån Prime som jobbade med svensk mjölk skriver om det http://www.primepr.se/Case_SvenskMjolk.asp).
Asså varför jag pratar om detta är väl för att jag ganska nyligen blev medveten om hur stor roll pr spelar. Och i hela den här vevan så tänkte jag, att släppa en ringsignal innan singel är nog bland de mest självklara leden i PR-kampanjen kring kents nya platta.
ja tjena. Hej!
Jag har inte sett någon motivering över huvudtaget till varför det är fel att Kent släpper en ringsignal, ändå är det en hel del gnäll.
Kan någon hjälpa mig att motivera varför det inte är ok med ringsignalen, det är ju ändå upp till var och en att ladda ner den?
hela grejen med gnället är väl att man tycker den är dålig. alltså dålig kvalité/intetsägande osv. förmodligen för att man hade högre förväntningar.
hade det varit en "riktig" del ur låten, typ hela refrängen i mp3 format med text o hela faderullan, skulle ju säkerligen alla vara jätteglada.
Men ja jag tycker att det är lite konstigt att släppa en ringsignal samtidigt som singelns namn och releasedatum släpps..innan man ens hört själva låten.. ringsignaler är ju inte så himla viktiga..? inte för mig. Och inte för Kent heller, trodde jag. :P Men den här verkar vara viktig..nåja har "nåt" att lyssna på när jag väntar på singeln.. : )
Att det skulle vara självklart vad och hur saker görs i PR-sammanhag kan jag inte riktigt hålla med om. Det finns grader av vad som är genomtänkt PR och inte samt huruvida det uppfattas som PR eller inte. Att göra det hela på ett bra sätt utan att det känns påklistrat är ofta en svår balansgång. Du har däremot säkert rätt i att de finns människor som är mer eller mindre omedvetna om att EXTREMT mycket av den information man utsätts för är tillrättalagd. Information som har en affärsdrivande avsändare är onekligen oftast PR och välplanerad. Att viss musik spelas i vissa sammanhang är oftast inte heller en slump.
När man talar om Ray-Ban är det svårt att undgå att prata om filmen Top Gun. Ray-Ban var ett av de företag som produktplacerade i filmen och deras omsättning mångdubblades efter det. En av filmens andra stora finansiärer var amerikanska flygvapnet. Amerikanska försvaret avsätter varje år pengar för att finansiera vissa amerikanska filmproduktioner som ger "rätt" bild av amerikanska försvaret (inte svårt att gissa vilka om man är lite kritisk). Detta händer visserligen i länder som Sverige också (Vingar av glas exempelvis). I USA har det visserligen gjorts mer oblyga försök genom åren att köpa budskap för att öka sympatierna för försvaret, ta "In the Navy" med Village People som exempel.
Den internationella lanseringen av Absolut Vodka under 80-talet är en av Sveriges största marknadsföringsmässiga framgångar någonsin och var definitiv ett resultat av både design, marknadsföring och PR medan liknande svenska projekt misslyckats helt (försöket att lansera Explorer i USA i slutet av 50-talet exempelvis).
PR, reklam och marknadsföring är krafter som funnits i konsumtionsamhället mycket länge. Det finns bra och dålig reklam/PR och den dåliga känns ofta falsk och påklistrad. Att vi dagligen påverkas av mängder av mer eller mindre köpta eller dolda budskap tror jag ingen har undgått. Det är naturligtvis upp till varje konsument att granska budskap och själv avgöra hur dessa skall tolkas.