Visa resultat för omröstning: Skulle du sno en miljon kronor om du visste att du skulle komma undan?

Antal röster
23. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

8 34,78%
  • Nej

15 65,22%
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 62

Ämne: Skulle du sno en miljon kronor om du visste att du skulle komma undan?

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska svara.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Tes - det som vi kallar "moral" är i många fall inte alls moral i verkligheten, utan endast en rädsla för konsekvenser.
    Det tror jag du har alldeles rätt i, det är enkelt att stå upp för fina ideal i teorin men en helt annan att göra det i praktiken, och att vara konsekvent. Jag tror att en förkrossande majoritet skulle ta pengarna men väldigt få skulle erkänna det. Själv skulle jag (hoppas jag) aldrig få för mig att sno dem, men om jag hittade dem och lämnade in dem skulle jag hoppas på och bli glad över en hittelön.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det tror jag du har alldeles rätt i, det är enkelt att stå upp för fina ideal i teorin men en helt annan att göra det i praktiken, och att vara konsekvent. Jag tror att en förkrossande majoritet skulle ta pengarna men väldigt få skulle erkänna det. Själv skulle jag (hoppas jag) aldrig få för mig att sno dem, men om jag hittade dem och lämnade in dem skulle jag hoppas på och bli glad över en hittelön.
    Varför skulle de erkänna det? Då kommer de ju inte undan ...
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Varför skulle de erkänna det? Då kommer de ju inte undan ...
    Alltså, många som säger att de inte skulle göra det skulle nog ändå falla för frestelsen, just för att deras moral är falsk.

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Alltså, många som säger att de inte skulle göra det skulle nog ändå falla för frestelsen, just för att deras moral är falsk.
    Ja det är nog lätt för många att säga att de skulle vara ärliga men det är nog en helt annan sak när man har den där miljonen framför sig. Jag säger exempelvis aldrig till om de räknar fel i kassan eller glömmer en vara om det är till min fördel.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Automatvapen Visa inlägg
    Ja det är nog lätt för många att säga att de skulle vara ärliga men det är nog en helt annan sak när man har den där miljonen framför sig. Jag säger exempelvis aldrig till om de räknar fel i kassan eller glömmer en vara om det är till min fördel.
    Det gör inte jag heller, men det tycker jag inte är samma sak som en aktiv stöld. Även om det vore ärligare att säga till så tycker jag det är deras jobb att hålla reda på vad de säljer och vad de ska ha betalt, plus att jag själv sällan märker sånt förrän det är "för sent". Å andra sidan, skulle jag få en miljon i växel skulle jag förhoppningsvis säga till.

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Alltså, det beror ju helt på från vem. Om det är min granne som visserligen är skitrik men inte gjort mig nåt ont skulle jag inte göra det. Men om jag skulle kunna sno genom att skattefuska till mig en miljon skulle jag kunna göra det. Dom har ju snott mycket mer än en miljon från mig. Eller säg att ens hus brunnit ner, men försäkringsbolaget hittar på en anledning för att inte betala ut försäkringspengar, då skulle jag kunna sno en miljon från dom. Det handlar ju om moral, dom som beter sig rätt (eller i alla fall inte fel) mot mig ska behandlas rätt tillbaka. Precis som om random människa är otrevlig mot en på stan, så tycker jag man har större rätt att vara spydig tillbaka (Det tycker Magdalena Ribbing också - så det så).
    inget.

Erfaren medlem 13_Maj_tjejens avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Jag röstade ja för ja hm.. Pengar är trevligt
    "Getting old is not for sissies."

Erfaren medlem popnonstops avatar
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Anledningen till att man vill ha mer pengar är för att man vill må bättre och ha ett bättre liv, men jag tror på att man mår bättre och tycker bättre om sig själv av att leva efter det man anser rätt.
    = Nej, det skulle jag inte.

/Moraltanten.
    one november, spawned a monster in the shape of this child

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Alltså, det beror ju helt på från vem. Om det är min granne som visserligen är skitrik men inte gjort mig nåt ont skulle jag inte göra det. Men om jag skulle kunna sno genom att skattefuska till mig en miljon skulle jag kunna göra det. Dom har ju snott mycket mer än en miljon från mig. Eller säg att ens hus brunnit ner, men försäkringsbolaget hittar på en anledning för att inte betala ut försäkringspengar, då skulle jag kunna sno en miljon från dom. Det handlar ju om moral, dom som beter sig rätt (eller i alla fall inte fel) mot mig ska behandlas rätt tillbaka. Precis som om random människa är otrevlig mot en på stan, så tycker jag man har större rätt att vara spydig tillbaka (Det tycker Magdalena Ribbing också - så det så).
    Staten och försäkringsbolaget är skyldiga att behandla alla lika. Om du gör så där visar du bara att du tycker att du kan stå över alla andra som är i din situation.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Adam K.
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Precis som om random människa är otrevlig mot en på stan, så tycker jag man har större rätt att vara spydig tillbaka (Det tycker Magdalena Ribbing också - så det så).
    Förlåt för lite offtopic, men visst måste det finnas någon annan modern auktoritet på området än Ribbing? Blir lika ledsen varje gång hennes namn nämns. (Se det här som en fråga.)
    Senast redigerat av Adam K. den 2011-06-21 klockan 23:34.

Adam K.
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Astronaut: Visa inlägg
    Att dom som röstar Ja är moderater och vill sno pengar!!
    Ironisk nu?

Medlem hagelstorms avatar
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Jag svarade Ja men egentligen hade jag inte gjort det. Hade dock varit sugen men aldrig gjort det.
    Det finns nåt där som bara måste bli sagt. Jag tänker på dig.
    Flickr * Last.fm * Twitter

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Alltså sno, stjäla.
    Spelar det någon roll om det är en chokladkaka eller en mille liksom?

Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Om det var från en bank skulle jag inte tveka en sekund. Men annars så, nej.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok

Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •