Visa resultat för omröstning: Skulle du sno en miljon kronor om du visste att du skulle komma undan?

Antal röster
23. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

8 34,78%
  • Nej

15 65,22%
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 62

Ämne: Skulle du sno en miljon kronor om du visste att du skulle komma undan?

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Ok jag funderade först på Vancouverupploppen. Du har stora grupper av vanliga medborgare som förstör bilar och butiker, det fick mig att fundera på 'varför?', är det för att dom saknar moral och inte bryr sig om att någons bil förstörs?
    "Ja" tror jag är svaret på den frågan, anledningen till att dom inte förstör bilar och butiker på vanliga dagar när de inte är en del av en arg massiv folkmassa är att dom då måste ta konsekvenserna.

Tes - det som vi kallar "moral" är i många fall inte alls moral i verkligheten, utan endast en rädsla för konsekvenser.

De flesta lär aldrig få för sig att råna någonting för att få tag på en miljon kronor på grund av de konsekvener det skulle innebära, men väldigt många skulle antagligen göra det om dessa konsekvenser inte existerade.

Den här frågeställningen kan självklart inte bli perfekt eftersom att ditt rykte är en del av det som konsekvenserna av handlingen skulle kunna förstöra. Därav kommer möjligen några på forumet att rösta "nej" bara för att dom vill att folk ska tro att dom inte skulle göra det.
    Ja, man kan också undra varför det där hände i Vancouver just och inte i Japan efter jordbävningen. Det finns en vidare moralisk gråzon i det kanadensiska samhället är mitt tips. Folk får tänka mer självständigt där, även om de inte är mogna för det.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Jag skulle inte sno dem för att de är någon annans rättighet att äga dem.

Det är samma moral som gör att jag tycker alla har samma rättighet att få gå i skolan och få sjukvård efter behov.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Jag skulle inte sno dem för att de är någon annans rättighet att äga dem.

Det är samma moral som gör att jag tycker alla har samma rättighet att få gå i skolan och få sjukvård efter behov.
    Får man fråga hur du tänker då?

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Don't even go there
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Don't even go there
    Du kanske kan låta frågg svara på det själv?

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Du kanske kan låta frågg svara på det själv?
    För att svara på din fråga, så svarade jag inte på din fråga.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

För att svara på din fråga, så svarade jag inte på din fråga.
    Nej, men du var ändå tvungen att lägga näsan i blöt. Varför?

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Nej, men du var ändå tvungen att lägga näsan i blöt. Varför?
    För att det inte var Myrpous syfte att göra det här till en pendang till politiktråden.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

För att det inte var Myrpous syfte att göra det här till en pendang till politiktråden.
    Okej, så man får uttrycka vagt relaterade åsikter men inte debattera dem? Fint.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Okej, så man får uttrycka vagt relaterade åsikter men inte debattera dem? Fint.
    Du gör som du vill. : )
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Får man fråga hur du tänker då?
    Det får man, och jag utvecklar det gärna vid något annat tillfälle. Det mesta har jag redan skrivit om tidigare dock.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Det får man, och jag utvecklar det gärna vid något annat tillfälle. Det mesta har jag redan skrivit om tidigare dock.
    men de kanske vore en bra ide om du kunde konkretisera ditt resonemang till något så att ALLA kan förstå?

mitt förslag är att du använder ayn rands böcker som källa och gärna citerar från vad som helst ur de böckerna...helst på engelska...då tror jag du e hemma

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

skulle ta pengarna utan att blinka, tror nästan alla hade gjort det om de väl hade chansen

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

jag tyckte namokab hade skrivit något inlägg om att hans pappa en gång hittat en plånbok med 65.000 i och han hade lämnat tillbaka den. fått 10% i hittelön. men de var nog i en annan tråd eller annan forumare...hursomhelst.

jag har råkat ut för liknande....

satt i baren på karlssons och övervåningen e restaurang då de plötsligt damp ner något tjockt i mitt knä. de var en form av reseplånbok och i den låg pass, biljetter, och sinnessjukt mycket pengar..nu var de inte så att jag satt å räknade det men de var lätt över 50.000
    för mig så snuddade jag inte ens vid tanken på att behålla pengarna. helt enkelt för att om jag själv hamnade i den sisten så önskar jag att någon hade lämnat tillbaka det. så jag gick upp och gick runt bland borden. det visade sig vara en kille typ 10 år äldre ungefär som skulle till australien dagen efter å vara borta i ett par månader. han blev galet tacksam men nej jag fick inte en krona som tack...men de gör inget. jag ångrar ändå inte det en sekund. värdighet och respekt ska inte alltid ha en agenda.

jag har alltid lämnat in allt jag hittat till polisen dvs guldarmband, ett vanligt öronhänge, cyklar, mössa, handskar osv. jag vet inte...de är bara common sense för mig.

det vanliga öronhänget som jag lämnade till polisen fick jag ett jättefint tack kort för och 200 kronor. de visade sig vara en tjej som fått de öronhängena från sin mamma och de betydde oerhört mycket för henne och hon var superglad över att få tillbaka det öronhänget igen. sånt kan fortfarande göra mig glad när jag tänker på det

men myrpous frågeställning är för komplex och för orationell dvs för fantasibaserad (som en del andra resonamang här på forumet lätt kan bli ) så jag väljer att inte svara på det för jag tror att i vissa skeden i livet så kan nog vem som helst göra precis vad som helst för pengar. om det står mellan det eller dö typ.

men jag tror inte att någon med verkligen gott samvete skulle vilja ta från någon annan...människan har ju ett samvete for a reason to seperate us from the animals...typ

eller så tror jag bara för gott om människor i en värld där de flesta börjar bli giriga cyniker...

Adam K.
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    men de kanske vore en bra ide om du kunde konkretisera ditt resonemang till något så att ALLA kan förstå?

mitt förslag är att du använder ayn rands böcker som källa och gärna citerar från vad som helst ur de böckerna...helst på engelska...då tror jag du e hemma
    Trams-inlägg.

Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •