Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 37

Ämne: Kony 2012

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av vilowen Visa inlägg
    Jo, det förstås.

Men något annat: Varför just Kony? Det finns många fler ställen där barn far jävligt illa där man faktiskt kan göra något konkret för att hjälpa. Kony vet man inte var han är. Skulle man hitta honom så skulle det antagligen inte ändra situationen i Uganda nämnvärt. Så varför sånt fokus på just honom? Oh well.
    Man måste ju köra med sånt som funkar på folk, om folk var helt rationella och rättvisa så skulle man kunna arbeta mycket effektivare för att hjälpa folk, men vi människor är väldigt känslostyrda och om vi ser en film om en gripande historia taget ifrån verkligheten med sorglig musik som sedan övergår till att en stark vi-känsla byggs upp där vi alla tillsammans med iallafall illusionen av att vi kan göra skillnad och allihop tillsammans kan döda den onde skurken genom att påverka våra regeringar så funkar det på oss. Det är lite som Sagan om Ringen, Kony är Sauron som tar barn från deras familjer och gör dom till soldater och regeringarna är Gondor och Rohan som folket, hoberna, tillsammans måste övertyga att ta kampen.

Det är lite skillnad från en två minuters reklamfilm där Carolina Klüft klappar nån afrikansk unge och ber oss vara lika duktig som hon och skänka pengar till Röda korset. Det har vi sett förut, det är inget nytt och det påverkar oss inte.
    Sláinte Mhath!

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Man måste ju köra med sånt som funkar på folk, om folk var helt rationella och rättvisa så skulle man kunna arbeta mycket effektivare för att hjälpa folk, men vi människor är väldigt känslostyrda och om vi ser en film om en gripande historia taget ifrån verkligheten med sorglig musik som sedan övergår till att en stark vi-känsla byggs upp där vi alla tillsammans med iallafall illusionen av att vi kan göra skillnad och allihop tillsammans kan döda den onde skurken genom att påverka våra regeringar så funkar det på oss. Det är lite som Sagan om Ringen, Kony är Sauron som tar barn från deras familjer och gör dom till soldater och regeringarna är Gondor och Rohan som folket, hoberna, tillsammans måste övertyga att ta kampen.

Det är lite skillnad från en två minuters reklamfilm där Carolina Klüft klappar nån afrikansk unge och ber oss vara lika duktig som hon och skänka pengar till Röda korset. Det har vi sett förut, det är inget nytt och det påverkar oss inte.
    Just därför kan man ju bli lite skeptisk till den typen av kampanjer och filmer. Allting är oerhört förenklat. Ta skurken så blir allting bra för afrikanerna, typ. Så enkelt är det naturligtvis inte.
    Låt dom komma nu

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Just därför kan man ju bli lite skeptisk till den typen av kampanjer och filmer. Allting är oerhört förenklat. Ta skurken så blir allting bra för afrikanerna, typ. Så enkelt är det naturligtvis inte.
    Nej det är ju en totalt uppfuckad del av världen, finns ju många andra problem i länderna förutom terrorister med barnsoldater, inte minst regeringarna. Man kan ju också tänka sig att när Kony dödas så ersätts han med en likadan snubbe som fortsätter hans mission...eller så är det inte så, jag tycker inte att det skadar att försöka.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

klippet visar ju ganska tydligt hur det hela går till
    för att kunna skydda folket behövs det skydd
    och för att skydd ska finnas behövs politiker som gör något
    och för att politiker ska göra något måste dom veta att folket bryr sig
    och för att folket ska bry sig måste folket veta
    och för att folket ska veta måste vi sprida sådana här klipp

så pass långt borde alla kunna vara beredda att hålla med.

i övrigt är det förstås jättebra och jätteviktigt att vara kritisk, men sedan ska man inte försöka hitta fel i allt.
    ibland måste man bara agera också, för det som sker sker här och nu och det finns ingen tid att förlora. *låter som en hippie men jaja*

här kan ni läsa invisible childrens svar på kritiken förövrigt

Erfaren medlem vilowens avatar
    Reg.datum
    Apr 2004

Standard

Alltså, efter att ha funderat ett tag så inser jag att det som verkligen stör mig med det här Kony2012 så är det den TOTALA BRISTEN på någon som helst källkritiskt tänkande hos.. nästan alla. Överallt. De bara ser videon och tänker inte ett steg längre och hyllar sen skiten utan att egentligen veta vad det är. Hur jobbigt är det, gör en snabb googling eller tre?

Kampanjen i sig, visst, bra att folk får veta att Kony existerar men det är inte mkt mer än så. Men folks idioti/naitivet/oförmåga till kritiskt tänkande är det som verkligen stör mig.
    Do you think I'm wonderful? she asked one day as they leaned against the trunk of a petrified marple. No, he said. Why? Because so many girls are wonderful. I imagine hundreds of men have called their loves wonderful today, and it's only noon. You couldn't be something that hundreds of others are.
    - Jonathan Safran Foer

Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av vilowen Visa inlägg
    det som verkligen stör mig med det här Kony2012 så är det den TOTALA BRISTEN på någon som helst källkritiskt tänkande hos.. nästan alla. Överallt.
    Verkligen!

Ni som är helsålda på Kony bör läsa på. En bra start är hos Hanna Fridén.

http://www.hannafriden.com/politik-s...e-att-lita-pa/

I sista stycket finns bla. en länk till Charity navigator som är en organisation som granskar välgörenhetsorganisationer.
    Lid för konsten eller brinn.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av henrik Visa inlägg
    Verkligen!

Ni som är helsålda på Kony bör läsa på. En bra start är hos Hanna Fridén.

http://www.hannafriden.com/politik-s...e-att-lita-pa/

I sista stycket finns bla. en länk till Charity navigator som är en organisation som granskar välgörenhetsorganisationer.
    Det mesta hon säger känns ganska irrelevant, folk verkar inte riktigt förstå poängen med kampanjen.
    3 stjärnor får organisationen, är det dåligt eller? att en relativt nystartad välgörenhetsorganisation har dålig transparens kan ju också ha sina anledningar, men räcker det för att kalla dem "skumma"?.

Folk kanske ofta är naiva och inte tillräckligt källkritiska men det är vi väl oftast med allt egentligen, man har inte alltid tid att vara undersökande.
    Senast redigerat av Myrpou den 2012-03-08 klockan 20:16.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Det här känns som typiskt 2000-tal. Det finaste som finns är att vara en god människa, utan att behöva göra någonting. Det är inget fel i det, men samtidigt vill man göra minsta möjliga för att må så bra som möjligt. Det här klippet är jättebra om man känner så, man behöver inte vara insatt från början, och han bygger upp sin trovärdighet med att ha med sin son, som han vill skapa en ny skön värld till.

Det är ett jobbigt ämne, men en lättsmält film, man behöver inte tänka så mycket och efteråt vet man vad man ska tycka, de har matat en med det från början. Problemet för mig är att det är någonting folk får höra om för första gången nu, ifrån en organisation man inte hört om förut, och man köper allting rakt av.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Vilka anledningarna folk har till att stödja kampanjen är väl helt ointressanta, det viktiga är väl om kampanjen funkar eller inte?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Vilka anledningarna folk har till att stödja kampanjen är väl helt ointressanta, det viktiga är väl om kampanjen funkar eller inte?
    Varför är det helt ointressant? Grejen är ju att jag tycker att det känns som att de lägger fram en väldigt kort "plan", man fångar denna människa och sen då?
    Det jag frågar mig är vad de tänker ska hända när de har fått tag på den här människan. Det känns bara för mig väldigt mysko och luddigt hela den här grejen. Ett välproducerat klipp, väldigt lite information om organisationen och en väldigt kortsiktig plan.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Varför är det helt ointressant?

Grejen är ju att jag tycker att det känns som att de lägger fram en väldigt kort "plan", man fångar denna människa och sen då?
    Det jag frågar mig är vad de tänker ska hända när de har fått tag på den här människan. Det känns bara för mig väldigt mysko och luddigt hela den här grejen. Ett välproducerat klipp, väldigt lite information om organisationen och en väldigt kortsiktig plan.
    För att det inte påverkar?

Det är väl där regeringarna kommer in, det är det här jag menar med att folk inte fattar kampanjens syfte, syftet är att väcka awareness och få folket att tvinga politikerna att agera, sedan får regeringen ta tag i de problem som du beskriver, regeringen alltså, inte invincible children.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

För att det inte påverkar?

Det är väl där regeringarna kommer in, det är det här jag menar med att folk inte fattar kampanjens syfte, syftet är att väcka awareness och få folket att tvinga politikerna att agera, sedan får regeringen ta tag i de problem som du beskriver, regeringen alltså, inte invincible children.
    Kort fråga, heter de inte invisible children?
    Sedan, det du inte verka förstå är att det är viktigt att man inte fuskar med fakta, och sedan att faktiskt dubbelkolla sånt här från ett par andra källor, innan man köper det med huller och hår.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Kort fråga, heter de inte invisible children?
    Sedan, det du inte verka förstå är att det är viktigt att man inte fuskar med fakta, och sedan att faktiskt dubbelkolla sånt här från ett par andra källor, innan man köper det med huller och hår.
    Jo, det stämmer. hade barnen varit oövervinnliga hade situationen varit ganska hopplös.
    Hur verkar jag inte förstå det?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Varför? om man tycker det är bra så är det väl inte problematiskt.
    För att om de själva sätter in vapen hos folket (vilket vi i västvärlden inte alla gånger är medvetna om) kan det skapas, för oss, oförberedda scenarion.

Men absolut! För att sprida informationen om honom för att få dem amerikanska regeringen att reagera är den väldigt bra. Filmen alltså. Sen borde verkligen Hanna Fridén sluta grina, hon anser sig ha bättre sätt att skapa medvetenhet om utsatta barn (vilket bara ännu mer visar hennes ovilja att se budskapet med klippet) men vad har hon gjort för film eller blogginlägg som fått såhär stor respons i västvärlden på så pass kort tid? Inte mycket i alla fall...

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Man får aldrig helt och hållet lita på kampanjer av olika de slag, om de bara kommer från en vinkel. Vare sig det gäller Kony eller exempelvis SOPA.

Källkritik gott folk.

Men jag ska se om jag och frun kikar på filmen ikväll.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •