Sidan 8 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista
Resultat 106 till 120 av 144

Ämne: 18.29-4

  1. #106
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Naturligtvis ska "psalmen" räknas till albumet på samma villkor som de övriga 10 spåren - även om det nu råkar vara en pensionärskör som sjunger den.
    Synd bara att vissa envisas med att aldrig lyssna på låten. Jag pratade med min syster i helgen och hon avslöjade att hon alltid hoppar över den...
    Bara att den skulle spoliera en omröstning om sämsta låt genom att få så gott som alla röster.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  2. #107
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Berlin
    Inlägg
    116

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Nu brukar man visserligen säga att svenska alfabetet har 28 bokstäver, men räknar man W som egen bokstav så...
    År 2006 införde Svenska akademien W som svenska alfabetets 29:e bokstav. Den står nu mellan V och X. Mest för att det blir allt fler låneord (t.ex webb) som innehåller ett w.
    Bara lite bakgrundsinformation
    När man äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    så blir man aldrig rädd mer...

    Jag går ensam in i ljuset

  3. #108
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nichtmoeglich Visa inlägg
    År 2006 införde Svenska akademien W som svenska alfabetets 29:e bokstav. Den står nu mellan V och X. Mest för att det blir allt fler låneord (t.ex webb) som innehåller ett w.
    Bara lite bakgrundsinformation
    Gav de den ordningsnumret 29 för att numren för de övriga bokstäverna inte skulle ändras?

    I så fall blir visst låttiteln: R:W-D

    Intressant.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  4. #109
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nichtmoeglich Visa inlägg
    År 2006 införde Svenska akademien W som svenska alfabetets 29:e bokstav. Den står nu mellan V och X. Mest för att det blir allt fler låneord (t.ex webb) som innehåller ett w.
    Bara lite bakgrundsinformation
    Okej. Den informationen hade jag missat (eller förträngt). Det är förstås logiskt, men fortfarande blandas väl V och W i telefonkatalogen? Dock har W i alla fall en egen sida i SAOL: http://sok.saol.se/pages/P1098_M.jpg

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Gav de den ordningsnumret 29 för att numren för de övriga bokstäverna inte skulle ändras?

    I så fall blir visst låttiteln: R:W-D

    Intressant.
    Alfabetet utökades från 28 till 29 bokstäver, men ordningsnumret för W blir förstås 23.
    Senast redigerat av Vettvilling den 2009-12-21 klockan 14:05.

  5. #110
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Naturligtvis ska "psalmen" räknas till albumet på samma villkor som de övriga 10 spåren - även om det nu råkar vara en pensionärskör som sjunger den.
    Synd bara att vissa envisas med att aldrig lyssna på låten. Jag pratade med min syster i helgen och hon avslöjade att hon alltid hoppar över den...
    Hon inser ju inte vad hon går miste om, så tråkigt.

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Bara att den skulle spoliera en omröstning om sämsta låt genom att få så gott som alla röster.
    Vad spelar det för roll?
    Sämst argument någonsin.

  6. #111
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Vad spelar det för roll?
    Sämst argument någonsin.
    För mig som skapade omröstningen var syftet att få rösterna spridda efter folks åsikter om hela skivan, inte om en låt. Förstår du nu?

    För övrigt har jag alltid hört att svenska alfabetet har 29 bokstäver och vi fick lära oss att skriva alla, när jag gick i ettan.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  7. #112
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Ang. verkligen så är det en b-sida så det är ju inget spår man bör kunna rösta på i det sammanhanget. Och jag tolkade ditt "intressant" som att låten helt plötsligt fick en helt ny innebörd, som den helt plötsligt var värdig att kallas egen låt på skivan. Det fann jag intressant.
    Det var väl fast forward som skrev "intressant". Jag tycker det är ganska ointressant, ordet "röd" kan ju som J. Berg säger ändå tolkas hur man vill. Psalmkopplingen finns kvar genom att det är ett kolon och ett bindestreck med.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  8. #113
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Vad jag finner mer intressant att vissa här inne inte ens räknar denna låt som ett spår på albumet innan (på omröstningar om bästa respektive sämsta spår har den inte ens funnits med) men nu är den helt plötsligt ett titelspår.

    Förövrigt den låt som växt starkast för mig sedan jag fick tillgång till albumet.
    Du, det fanns en aning ironi i det där inlägget. Självklart tror jag inte att det är albumets titelspår osv (om det ens finns något?). Jag tror inte heller Jocke eller nån annan hade för avsikt att skapa ett kryptiskt meddelande med den där titeln. Men who knows? :P

    Men självklart håller jag med dig om att omröstningar utan alla rättmätiga alternativ inte är några ordentliga omröstningar alls, vilket jag också påpekat i nån omröstningstråd för längesen.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  9. #114
    Smygare
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    6

    Standard

    Jag har hittat lite mer rolig fakta

    Kollar man i bibeln efter 18:29 under Matteusevangeliet (vilken är vad jag fattat är det viktigaste evangeliet), hittar man:
    "Då föll hans medtjänare ned och bad honom och sade: 'Hav tålamod med mig, så skall jag betala dig.'" (Matt. 18:29)
    Och där har vi 2a låten, Taxmannen.


    Och kollar man bland psalmer (i senaste översättningen) hittar man under 18:29:
    "In your strength I can crush an army; with my God I can scale any wall."
    Och där har vi 3e låten, Krossa Allt (och även handlingen i 4e låten, Hjärta).
    Senast redigerat av Trångbodd den 2009-12-26 klockan 17:21.

  10. #115
    Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad
    Inlägg
    2 779

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Trångbodd Visa inlägg
    Jag har hittat lite mer rolig fakta

    Kollar man i bibeln efter 18:29 under Matteusevangeliet (vilken är vad jag fattat är det viktigaste evangeliet), hittar man:
    "Då föll hans medtjänare ned och bad honom och sade: 'Hav tålamod med mig, så skall jag betala dig.'" (Matt. 18:29)
    Och där har vi 2a låten, Taxmannen.


    Och kollar man bland psalmer (i senaste översättningen) hittar man under 18:29:
    "In your strength I can crush an army; with my God I can scale any wall."
    Och där har vi 3e låten, Krossa Allt (och även handlingen i 4e låten, Hjärta).

    Varför förknippar folk Taxmannen med skatter? Visst, tax betyder skatt på engelska och Beatles gjorde en låt som heter Taxman som handlar om en skatteindrivare. Men för mig är kopplingen mellan Taxmannen och handlingen av låten helt annan.

    Tax = hundras. Hundar är trofasta och "människans bästa vän".
    "Jag har en vän
    En underbar och trofast vän
    Som en hund, jag svek dig igen"


    Är inte det ganska självklart?

  11. #116
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sgt. Tatter Visa inlägg
    Varför förknippar folk Taxmannen med skatter? Visst, tax betyder skatt på engelska och Beatles gjorde en låt som heter Taxman som handlar om en skatteindrivare. Men för mig är kopplingen mellan Taxmannen och handlingen av låten helt annan.

    Tax = hundras. Hundar är trofasta och "människans bästa vän".
    "Jag har en vän
    En underbar och trofast vän
    Som en hund, jag svek dig igen"


    Är inte det ganska självklart?
    Å andra sidan behöver det ju inte betyda "skatt" att tålamodet ska betala sig.
    Jag håller med dig i din tolkning, men jag ser inte motsättningar mot det du citerade.

  12. #117
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sgt. Tatter Visa inlägg
    Varför förknippar folk Taxmannen med skatter? Visst, tax betyder skatt på engelska och Beatles gjorde en låt som heter Taxman som handlar om en skatteindrivare. Men för mig är kopplingen mellan Taxmannen och handlingen av låten helt annan.

    Tax = hundras. Hundar är trofasta och "människans bästa vän".
    "Jag har en vän
    En underbar och trofast vän
    Som en hund, jag svek dig igen"


    Är inte det ganska självklart?
    Jag kan inte annat än hålla med. "Taxemannen" skulle kunna ha handlat om avgifter, inte "taxmannen".
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  13. #118
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sgt. Tatter Visa inlägg
    Varför förknippar folk Taxmannen med skatter?
    Dom tjatar om det som om det gällde peeeeeeeeeeeeengar...
    HUNDra lappar i sådana fall.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  14. #119
    Smygare
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    6

    Standard

    Haha, hade inte ens tänkt på att "tax" kunde mena hundrasen, men klart det är det det även syftas på det. Alltså är texten en ordlek med engelskans tax och svenskans tax.

    Men då är det mycket möjligt att man som låtskrivare slagit upp 18:29 i bibeln, sett att det handlade om skuld & skatt, lekt med Beatles gamla låt om ämnet och även blandat in svenska språket.
    Senast redigerat av Trångbodd den 2009-12-28 klockan 00:28.

  15. #120
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Trångbodd Visa inlägg
    Haha, hade inte ens tänkt på att "tax" kunde mena hundrasen, men klart det är det det även syftas på det. Alltså är texten en ordlek med taxa och tax.

    Men då är det mycket möjligt att man som låtskrivare slagit upp 18:29 i bibeln, sett att det handlade om skuld & skatt, lekt med Beatles gamla låt om ämnet och även blandat in svenska språket.
    18:29-4 i Bibeln menar du, eller? Och vad är det ...

    Välkommen till forumet förresten : )
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 8 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •