Sidan 18 av 60 FörstaFörsta ... 8910111213141516171819202122232425262728 ... SistaSista
Resultat 256 till 270 av 887

Ämne: "999"

  1. #256
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Entertainer Visa inlägg
    Jag började klura på vad för folkslag ryttarna tillhörde, en forntida egyptiskt rad av ryttare ligger ju inte långt bort i tanken, men jag lekte med frågan bara ifall det kunde vara något annat. (Intressant sida med med hästreferens: http://www.pasthorizonspr.com/index....e-palaeolithic)

    Men jag förstod inte, förstår fortfarande inte, varför bilden längst till höger är väldigt stilren och rak medan längst till vänster så är det blurrigt och otydligt, sen förstod jag inte varför muren i bakgrunden är trasig (Flykten från förfallet?). Sen tänkte jag på att forntida murar sällan ser ut som de gör på bilden, kloss efter kloss liksom, forntida egyptier använde tegel till det mesta, har inte stött på det hos andra stormakter heller. Den enda muren som fanns i minnet mitt var berlinmurens utseende.
    Referens 1: http://svt.se/2.27170/1.1487901/lackoslott.se
    Referens 2: http://www.to-life.se/berlinwall.jpg

    Enda anledningen till att jag kan tänka en sådan långsökt tanke är den att när det handlar om musik, konst och skapande så är begreppen inte nödvändigtvis bokstavliga. Det är till exempel inte en självklar parallell/likhet mellan omslaget och texten till låten. Finns det en bakomliggande mening?

    Rent textanalytiskt finns det ord jag fastnar för som också gav mig lite tankar.

    Text:
    "...De där drömmarna vi drömde kom från gränsland bortom taggtråden
    där skyttegravar grävdes när någon annan byggde landet när vi sov
    Nu är vi vakna men vi känner inte igen oss
    De har rivit våra gator bränt ner lekplatserna
    där vi hängde som barn
    Alla våra ideal kommer från ett rosa åttiotal..."

    Berlinmuren ett gränsland med taggtråd? Se referens nr 2.
    När det gäller drömmarna bortom taggtråden så är det intressant att tänka på den kontrast som fanns mellan den västra och östra sidan när det bl.a. gällde ekonomiskt välstånd. De som hängt på ena sidan som barn skulle nog inte känna igen sig på den sidan när de som vuxna återvände tillbaka från den andra sidan.
    Rosa åttiotal kan ju lätt syfta på meningarna efteråt kring artisterna som nämns men ett rosa skimmer om en period som egentligen inte var så bra kan också vara en betydelse (Tänkt på "Allens manhattan" i låten Hjärta...ja läs hela texten i hjärta för ytterligare eventuella berlinreferenser. Vet inte om jag hittar någon koppling till låten Berlin utöver namnet.)

    Jag tänkte på en turbulent tid innan och under händelserna som ledde till Berlinmurens fall något som kanske glöms bort...men många människor minns i dag när, hur och var de befann sig när muren föll.

    Är detta teorier jag tänker driva vidare med bestämdhet?
    Är det något hemligt budskap jag tror Kent försöker förmedla till oss?...
    Nej...ingen aning. Men i jakten på sanning är det intressant att se, söka och hitta samband och paralleller. (Eller åtminstone ett tidsfördriv)
    Nu sitter jag på jobbet så jag har inte tid att kolla vidare på allt detta men det är väl inte en mur som är trasig, utan en ler-/stenbit med en illustration av något (ryttare, en civilisation/samhälle i rörelse)? Möjligtvis rider de innanför eller utanför en mur, men det är väl hela den bilden/stenbiten/illustrationen som trasas/raseras/eroderas?
    Man kan även lägga in en tydligare politisk aspekt(ja, ni får sucka om ni vill) i omslaget iom att raseringen av civilisationen/samhället börjar med att vänsterkanten(även om överkanten i hela bilden har krackeleringar) är skadad.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #257
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Den egyptiska högkulturen är nedgångna, ok, men det är för enkelt eller för förenklad att koppla det med Sverige.
    Vilka gudar ser vi på albumets cover: Aton (ovanför), Hathor (eller Shu?) (v.) och Sachmet (h.). Aton är en huvudgud. Hathor är kärlekens och skönhetens gudinna. Sachmet är krigets gudinna. Kärlek & krig ... tadaaa!

    Sedan ser vi ingen mur på 999's cover men en hästparad. Hästor hade mycket betydelse i forntida egypten. Som symbol kan de står för rikedom eller för "herrskapet över främlingarna".
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2012-03-26 klockan 09:46.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

  3. #258
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Den egyptiska högkulturen är nedgångna, ok, men det är för enkelt eller för förenklad att koppla det med Sverige.
    Vilka gudar ser vi på albumets cover: Aton (ovanför), Hathor (eller Shu?) (v.) och Sachmet (h.). Aton är en huvudgud. Hathor är kärlekens och skönhetens gudinna. Sachmet är krigets gudinna. Kärlek & krig ... tadaaa!

    Sedan ser vi ingen mur på 999's cover men en hästparad. Hästor hade mycket betydelse i forntida egypten. Som symbol kan de står för rikedom eller för "herrskapet över främlingarna".
    Intresssant tillägg. Särskilt den senare delen tycker jag.

    Ang gudarna är de två nedan Isis och Bast enligt detta inlägg: http://forumet.kent.nu/showthread.ph...=1#post1054618
    Låter faktiskt rimligt.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #259

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Den egyptiska högkulturen är nedgångna, ok, men det är för enkelt eller för förenklad att koppla det med Sverige.
    Vilka gudar ser vi på albumets cover: Aton (ovanför), Hathor (eller Shu?) (v.) och Sachmet (h.). Aton är en huvudgud. Hathor är kärlekens och skönhetens gudinna. Sachmet är krigets gudinna. Kärlek & krig ... tadaaa!

    Sedan ser vi ingen mur på 999's cover men en hästparad. Hästor hade mycket betydelse i forntida egypten. Som symbol kan de står för rikedom eller för "herrskapet över främlingarna".
    Kärlek och krig borde va som låttitel till nåt av spåren på nya skivan, gillar den frasen. Och som Jocke sjunger i låten "Alla mot Alla".
    Senast redigerat av Klåparen82 den 2012-03-26 klockan 15:59.
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  5. #260
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Men att folk "sitter och skakar" åt det hela får ju en att undra. Lite i alla fall.
    Tar tillbaka det där. Förstår nu känslan.

  6. #261
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Tar tillbaka det där. Förstår nu känslan.
    Vad menar du?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  7. #262
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    514

    Standard

    har inte tyckt att det varit så spännande hittills men nu börjar jag bli pepp också! hoppas dom flesta låtarna är rätt långa!

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    om jag var du skulle jag passa mig ganska noga för att försöka dissa känsloyttringar på internet men aja

  8. #263
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vad menar du?
    För några dagar sedan kändes det främmande att folk kunde bli så uppspelta av Kent-nyheter. Detta var dock innan jag, för ett par timmar sedan, hörde Sigur Rós nya singel – då jag minst sagt reagerade på ett liknande sätt som de anonyma Kent-fansen. Det var så länge sen jag verkligen blev uppspelt av en musiknyhet, att jag hade glömt bort känslan.

    Intressant va?

  9. #264
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Nöff, nöff, nöff.
    Det är ett hyllningsspår till grisen, inspelat på en fransk åker.
    HaHaHaHaHaHaHa
    "Att Presentera Ett Svin" II
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  10. #265
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    HaHaHaHaHaHaHa
    "Att Presentera Ett Svin" II
    666 = Number of the beast
    999 = Number of the pig
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  11. #266
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    om jag var du skulle jag passa mig ganska noga för att försöka dissa känsloyttringar på internet men aja
    Är ju rätt talande att du fokuserar på den avslutande delen av mitt citat istället för resten...

  12. #267
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    11

    Standard

    Hörde idag att singlen är försenad tills nästa vecka pga produktionsfel?
    Hoppas innerligt detta inte stämmer så kan någon med lite insyn kommentera och förhoppningsvis dementera detta?
    999 släpps väll på iTunes oavsett imorgon antar jag

  13. #268
    Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Malmö, Sweden
    Inlägg
    19 279

    Standard

    Borde ju släppas som download i vilket fall, ja. Tycker man!
    When you can live forever, what do you live for?

  14. #269
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Produktionsfel låter ju, som Popdrog sa, att det är något fysiskt fel på just tillverkningen av skivan isåfall. Får hoppas på att download släpps som det ska .. är oerhört nyfiken!
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  15. #270
    Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    38 827

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobias085 Visa inlägg
    Hörde idag att singlen är försenad tills nästa vecka pga produktionsfel?
    Hoppas innerligt detta inte stämmer så kan någon med lite insyn kommentera och förhoppningsvis dementera detta?
    999 släpps väll på iTunes oavsett imorgon antar jag
    På något sätt (alla/flera sätt?) verkar den i alla fall släppas i morgon. Kent skrev "imorrn" på sin Twitter för en stund sedan. Dessutom sätter nog inte produktionsfel stopp för samtliga format (cd, vinyl, download) om man nu inte tvunget vill synka samtliga släpp av någon anledning. Liveklippet lär ju hur som helst dyka upp, säkert cd och vinyl också om inget annat sägs av Kent, Roos eller Henke under dagen.


    Heikki Kiviaho‏@HeikkiKiviaho
    Hur var det nu igen…när släpper kentarna sin singel 999, kommer fan inte ihåg?

    Kent‏ @KentTheBand
    @HeikkiKiviaho imorrn. Det vet du.
    Senast redigerat av kallt kaffe med socker den 2012-03-27 klockan 12:35.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Sidan 18 av 60 FörstaFörsta ... 8910111213141516171819202122232425262728 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •