Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 80

Ämne: Petroleum.

  1. #61
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Osynlige mannen Visa inlägg
    Ja, ett forum utan åsikter vore mycket bättre!
    Eller ännu bättre: ett forum utan humor. Eller en värld utan fåglar... eller...
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  2. #62
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Eller ännu bättre: ett forum utan humor. Eller en värld utan fåglar... eller...
    Ett år utan sommar
    En barndom utan lekar

    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  3. #63
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Månen
    Inlägg
    44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Har ni också tänkt tanken att Jocke & co numera har så fullt upp med familj, artistsamarbeten mm att de inte riktigt har tiden att lägga 7 månader på ett album? Istället använder de sin rutin för att pytsa ihop ett gäng (förvisso) riktigt bra låtar på ett par veckor i Frankrike (frånsett att Jocke haft låtarna inombords betydligt längre) med texter som är så där lagom svårtolkade. Så fort någon här på forumet försöker hävda att Kents musik och text inte är vad den varit så rycker Jocke in och försvarar det senaste verket med att det minsann är det bästa de någonsin gjort osv. Sedan sitter de och skrattar när vi fans inte lyckas genomskåda deras effektiva sätt att få ihop ett nytt album som drar in en massa pengar.



    Det här var lite spekulativ humor alltså (eller en parodi på att alla fans ska ha så mycket åsikter om allting jämt) ...
    Nej, jag har självklart inte tänkt i dina överintelligenta banor. Fullkomligt genialt.
    Skriv en bok och fräls mänskligheten med din unika insikt om hur saker och ting sannerligen fungerar!
    Jag står fullkomligt handfallen inför dina insikter.






  4. #64
    Medlem Osynlige mannens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vårvind Visa inlägg
    Nej, jag har självklart inte tänkt i dina överintelligenta banor. Fullkomligt genialt.
    Skriv en bok och fräls mänskligheten med din unika insikt om hur saker och ting sannerligen fungerar!
    Jag står fullkomligt handfallen inför dina insikter.
    Du låter ilsken av dig.
    ... bromsar på is

  5. #65
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vårvind Visa inlägg
    Nej, jag har självklart inte tänkt i dina överintelligenta banor. Fullkomligt genialt.
    Skriv en bok och fräls mänskligheten med din unika insikt om hur saker och ting sannerligen fungerar!
    Jag står fullkomligt handfallen inför dina insikter.
    Den boken är redan skriven. Dock tror jag att Petroleums texter, som lämnar lite mer tolkningsutrymme, tilltalar folk mer eftersom de (precis som jag) vill komma fram till sanningen själva istället för att bli matad den.

    Citat Ursprungligen postat av Osynlige mannen Visa inlägg
    Du låter ilsken av dig.
    En aning mer ironisk än vad jag var iaf.

    Man kan också spekulera om huruvida Kent blivit mer miljömedvetna med åren eller om de bara blivit mer avslappnade med att föra fram något så "ocoolt" som tankar om framtida världsproblem. Helt i min smak, förstås.
    /Profeten

    Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Ett år utan sommar
    En barndom utan lekar

    You got it.
    Senast redigerat av namokab den 2012-05-05 klockan 08:13.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  6. #66
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Norge
    Inlägg
    57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lazer Visa inlägg
    "strålskadade atoller" betyder väl ändå kärnvapen krig?
    Jag trodde det bara syftade på provsprängningarna av atombomber t.ex. på atollen Moruroa i Stilla havet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Moruroa#Historia), sprängningar som bland annat var mycket omtalade i medierna på mitten av 90-talet i samband med dåvarande franska presidenten Jacques Chiracs beslut att genomföra provsprängingar på den tiden.

  7. #67
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vårvind Visa inlägg
    Nä, det mesta i livet är en illusion.

    Utom den här låten.
    Världens renaste. Bannemej.

    http://www.youtube.com/watch?v=UmFFTkjs-O0&ob=av3e


    Njut av våren!
    Tack för länken! En sån gör en sommar.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  8. #68
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ort
    Etown
    Inlägg
    204

    Standard

    Kan vara värt att nämna att i Eskilstuna berättade Jocke för publiken vad låten handlar om (så ni som inte vill veta kan sluta läsa nu). Den handlar om hans vän vars pappa hade gått bort, så det är liksom skrivet från vännens perspektiv. It makes sense, faktiskt, när man lyssnar på låten även om man aldrig skulle ha gissat på det innan.
    Allt av vikt jag säger har jag stulit ur en bok

  9. #69
    Erfaren medlem Astronaut:s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    New Jersey
    Inlägg
    10 256

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av smiile Visa inlägg
    Kan vara värt att nämna att i Eskilstuna berättade Jocke för publiken vad låten handlar om (så ni som inte vill veta kan sluta läsa nu). Den handlar om hans vän vars pappa hade gått bort, så det är liksom skrivet från vännens perspektiv. It makes sense, faktiskt, när man lyssnar på låten även om man aldrig skulle ha gissat på det innan.
    Jo det låter ju vettigt när man läser texten efter att ha läst detta:
    Säg det där du alltid ville ha sagt till mig
    Våra barn ska svepa filtarna
    över våra huvuden
    Ridån går ner och ljusen släcks
    och kvar finns bara sägner
    om motorvägarna
    bered en väg
    för nya ägare

    I know someday you'll have a beautiful life
    I know you'll be a star in somebody else's sky
    But why, why, why can't it be, can't it be mine?



  10. #70
    Nybörjare zeroxinas avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21

    Post

    Citat Ursprungligen postat av smiile Visa inlägg
    Kan vara värt att nämna att i Eskilstuna berättade Jocke för publiken vad låten handlar om (så ni som inte vill veta kan sluta läsa nu). Den handlar om hans vän vars pappa hade gått bort, så det är liksom skrivet från vännens perspektiv. It makes sense, faktiskt, när man lyssnar på låten även om man aldrig skulle ha gissat på det innan.
    Citat Ursprungligen postat av Astronaut: Visa inlägg
    Jo det låter ju vettigt när man läser texten efter att ha läst detta:
    Säg det där du alltid ville ha sagt till mig
    Våra barn ska svepa filtarna
    över våra huvuden
    Ridån går ner och ljusen släcks
    och kvar finns bara sägner
    om motorvägarna
    bered en väg
    för nya ägare


    Nja, jag vet inte jag. För mig är den här texten väldigt svår att få någon klarhet i. En del rader och stycken upplever jag att jag kan förstå, men jag kan liksom inte få ihop det. Det kan ju också vara så att texten är högst personlig, och det kanske bara är J. Berg och den här vännen som faktiskt förstår låten fullt ut?

    Upplever att det ofta är såhär med kent låttexter. Vissa texter är lättare att förstå, vissa måste man hitta en egen tolkning i och vissa.. förblir oförklareliga. Så är det för mig i alla fall. Petroleum tillhör den sistnämnda kategorin.

    Men det är en bra låt.
    Senast redigerat av zeroxina den 2012-07-26 klockan 08:16.
    i den döda vinkeln ser jag allt du gör

  11. #71

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av smiile Visa inlägg
    Den handlar om hans vän vars pappa hade gått bort, så det är liksom skrivet från vännens perspektiv. It makes sense, faktiskt, när man lyssnar på låten även om man aldrig skulle ha gissat på det innan.
    Tycker speciellt den här låten växte så mycket för mig när jag fick veta vad den handlar om "på riktigt". Man (eller iallafall jag) hittar alltid nya saker att relatera till ju fler tankar man läser om handlingen. Underbart!
    signaturer är inte min grej.

  12. #72
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ort
    Etown
    Inlägg
    204

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeroxina Visa inlägg


    Nja, jag vet inte jag. För mig är den här texten väldigt svår att få någon klarhet i. En del rader och stycken upplever jag att jag kan förstå, men jag kan liksom inte få ihop det. Det kan ju också vara så att texten är högst personlig, och det kanske bara är J. Berg och den här vännen som faktiskt förstår låten fullt ut?

    Upplever att det ofta är såhär med kent låttexter. Vissa texter är lättare att förstå, vissa måste man hitta en egen tolkning i och vissa.. förblir oförklareliga. Så är det för mig i alla fall. Petroleum tillhör den sistnämnda kategorin.

    Men det är en bra låt.
    För mig handlar det lite vemodigt om att få en nystart efter faderns bortgång, och kanske det halvnyfikna sökandet mot en religion, eller någon högre makt iallafall, som inte är ovanligt efter någon sådan händelse.

    Citat Ursprungligen postat av esczn Visa inlägg
    Tycker speciellt den här låten växte så mycket för mig när jag fick veta vad den handlar om "på riktigt". Man (eller iallafall jag) hittar alltid nya saker att relatera till ju fler tankar man läser om handlingen. Underbart!
    Ja, det håller jag verkligen med om. Tyckte den här låten kanske var den svagaste på skivan innan, men har fått en återuppfödelse i och med detta.
    Allt av vikt jag säger har jag stulit ur en bok

  13. #73
    Medlem Maax500s avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    706

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vårvind Visa inlägg
    Nej, jag har självklart inte tänkt i dina överintelligenta banor. Fullkomligt genialt.
    Skriv en bok och fräls mänskligheten med din unika insikt om hur saker och ting sannerligen fungerar!
    Jag står fullkomligt handfallen inför dina insikter.
    Om du inte har något av substans att tillföra tråden kan du lika gärna skita i att posta.

    Jag har inte förstått grejen med petroleum. Ismael 2.0, typ. En ganska platt låt med lite klatschig melodi, men inte så mycket mer. Ett av de svagare spåren på skivan helt klart. Verkar som att jag är ganska ensam om den uppfattningen med tanke på att det är den mest populära låten i omröstningstråden
    Citat Ursprungligen postat av förgätmigej Visa inlägg
    Nästa kommentar från någon av bandmedlemmarna i tråden om soundet: "Det är egentligen inte Jocke som sjunger, det är en... gitarr!"

  14. #74

    Standard

    Har en fråga direkt till bandet eller Jocke, Martin. Jag har alltid undrat om det är Martin som komponerat den briljanta snygga inledningen med synthen? Får alltid för mig att det är Martin som sköter dom mera synthiga inslagen i låtarna...
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  15. #75
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klåparen82 Visa inlägg
    Har en fråga direkt till bandet eller Jocke, Martin. Jag har alltid undrat om det är Martin som komponerat den briljanta snygga inledningen med synthen? Får alltid för mig att det är Martin som sköter dom mera synthiga inslagen i låtarna...
    En väldigt bra inledning! (eller heter det intro ?)

Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •