Sidan 23 av 490 FörstaFörsta ... 13141516171819202122232425262728293031323373123 ... SistaSista
Resultat 331 till 345 av 7337

Ämne: Bilder AV forumare

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av es1 Visa inlägg
    Många schysta bilder där Oskar. Personligen tycker jag dock att det är alldeles för mycket "smart blur" i flera bilder, exempelvis nummer 1 & 2 på "people" där utsuddningen kombinerat med överskärpningen känns för överarbetad.

Provade en D50 vid ett tillfälle men jag minns inte riktigt om den kameran lade på en egen slags smart blur, vilket vissa kamerors bildsparningsprocess kan framställa... själv föredrar jag hellre brus istället för blur, men det är ju en smaksak.
    Eh, jag förstår vad du menar men just de två bilderna är faktiskt inte alls speciellt redigerade. Det enda jag har gjort är att höja kontrasten och anpassa färgerna en aning, det är väldigt lite mask på, både vad gäller skärpa och blur. Tack för synpunkten hur som helst

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Hey! Töväder är ju med i senaste numret av FOTO!

Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    kan du inte scanna in och visa?
    When you can live forever, what do you live for?

Medlem flicka med pärlörhänges avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Så har man fipplat ihop en såndär portfolio då:

http://foto.stilren.se/

Edit: Det funkade visst inte att skriva länkar med fetstil...
    Oh, läckert! Jag gillar din känsla för ljus.
    Bilderna i kat. Live ser liksom "utslätade" ut, är det något effektfilter på dem?
    I min dator ser nattbilderna lite väl ljusa ut, men du vill kanske ha dem så (eller så är det min skärm som är annorlunda inställd än din).
    ............. låt mig behålla det här, det kan väl jag vara värd............

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av flicka med pärlörhänge Visa inlägg
    Oh, läckert! Jag gillar din känsla för ljus.
    Bilderna i kat. Live ser liksom "utslätade" ut, är det något effektfilter på dem?
    I min dator ser nattbilderna lite väl ljusa ut, men du vill kanske ha dem så (eller så är det min skärm som är annorlunda inställd än din).
    Tack

Det är en del noise reduction-filter på livebilderna, + att jag brukar försöka fota med så lågt ISO som möjligt. Nattbilderna ska vara ganska ljusa, de ska liksom inte se ut som "natt" utan mer som "mörk dag" eller hur man ska förklara...

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Tack

Det är en del noise reduction-filter på livebilderna, + att jag brukar försöka fota med så lågt ISO som möjligt. Nattbilderna ska vara ganska ljusa, de ska liksom inte se ut som "natt" utan mer som "mörk dag" eller hur man ska förklara...
    Var kan man få tag i ett sånt filter?
    Och hur gör du med långt ISO och samtidigt inte få lång slutartid, och om du har den på M och har kort slutartid, hur får du den att inte bli så mörk?

ja..hoppas du förstår vad jag menar :P

kan tillägga att jag menar under kvällstid då

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av popdrog Visa inlägg
    Var kan man få tag i ett sånt filter?
    Och hur gör du med långt ISO och samtidigt inte få lång slutartid, och om du har den på M och har kort slutartid, hur får du den att inte bli så mörk?

ja..hoppas du förstår vad jag menar :P

kan tillägga att jag menar under kvällstid då
    Photoshop

Man måste ju alltid anpassa sig efter ljuset, men har man ett ljuststarkt objektiv (2.8 eller bättre) så brukar det mesta lösa sig. Jag använder hellre långa slutartider än högt ISO, och måste man exponera längre än säg en sekund kan det ju vara bra att ha ett stativ eller något annat att stödja kameran mot. Kvällsbilderna är tex tagna med slutartider på upp till 10 sek, med stativ eller stöd.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Photoshop

Man måste ju alltid anpassa sig efter ljuset, men har man ett ljuststarkt objektiv (2.8 eller bättre) så brukar det mesta lösa sig. Jag använder hellre långa slutartider än högt ISO, och måste man exponera längre än säg en sekund kan det ju vara bra att ha ett stativ eller något annat att stödja kameran mot. Kvällsbilderna är tex tagna med slutartider på upp till 10 sek, med stativ eller stöd.
    Ah typ, reducera brus-filtret? Det kommer jag inte alls överens med, det vill inte reducera nåt för mig

Ah, jo sant. Mjo, det objektivet med lägst bländartal jag har är 1,8, men det är ett fast på 50 mm så det är inte så bra i alla situationer. De konsertbilder jag har tagit har jag haft kitobjektivet 18-55 och det är ju inte det bästa.. plus att jag stått i publiken. Lyckat. haha.

Jo, stativ är ju bra att ha. Men jag tänkte mer om man inte använde stativ, eller kunde ha det eller nåt annat stöd.
    Men på 10 sekunder borde väl artisten röra på sig på nåt sätt?
    Senast redigerat av popdrog den 2007-11-03 klockan 18:46.

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av popdrog Visa inlägg
    Ah typ, reducera brus-filtret? Det kommer jag inte alls överens med, det vill inte reducera nåt för mig

Ah, jo sant. Mjo, det objektivet med lägst bländartal jag har är 1,8, men det är ett fast på 50 mm så det är inte så bra i alla situationer. De konsertbilder jag har tagit har jag haft kitobjektivet 18-55 och det är ju inte det bästa.. plus att jag stått i publiken. Lyckat. haha.

Jo, stativ är ju bra att ha. Men jag tänkte mer om man inte använde stativ, eller kunde ha det eller nåt annat stöd.
    Men på 10 sekunder borde väl artisten röra på sig på nåt sätt?
    Som Oskar säger: Ljuskänsligt objektiv, tryck upp ljusstyrkan om du fotar på Av (håll in Av +- samtidigt som du snurrar hjulet). Jag kör på stora ISO-tal, det blir bra om man tar dem i s/v. Brusreduceringsprogrammet NeatImage är ett annat tips.
    Pröva att lura kameran (om du inte ställer in slutare manuellt) genom att rikta den mot ett ljust område och tryck på stjärna. Knäpp sedan kort inom 10 sekunder.
    Testa helt enkelt.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Som Oskar säger: Ljuskänsligt objektiv, tryck upp ljusstyrkan om du fotar på Av (håll in Av +- samtidigt som du snurrar hjulet). Jag kör på stora ISO-tal, det blir bra om man tar dem i s/v. Brusreduceringsprogrammet NeatImage är ett annat tips.
    Pröva att lura kameran (om du inte ställer in slutare manuellt) genom att rikta den mot ett ljust område och tryck på stjärna. Knäpp sedan kort inom 10 sekunder.
    Testa helt enkelt.
    Okej, tack
    Jo, jag har användt typ 1600 ISO när jag fotat de konserter jag fotat, men det har ändå inte blivit riktigt som jag ville..
    sen när det blivit mörkare så har det ju blivit lite svårare.

och tack för tipset med stjärnan!

Medlem töväders avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Hehe ja visst är det galet
    why do we kill people
    who kill people
    to show people
    that killing people
    is wrong?

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av töväder Visa inlägg
    Hehe ja visst är det galet
    men jag är ju nyfiken nu och inte i närheten av nån affär. :P vadå för bild?

Medlem töväders avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

tio tecken
    why do we kill people
    who kill people
    to show people
    that killing people
    is wrong?

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

wir fahrn fahrn fahrn auf der Autobahn
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

det kan förresten även ses som en referens till tyskarna från lund med avseende på vilken väg bilderna är tagna
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Sidan 23 av 490 FörstaFörsta ... 13141516171819202122232425262728293031323373123 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •