Sidan 203 av 203 FörstaFörsta ... 103153193194195196197198199200201202203
Resultat 3 031 till 3 041 av 3041

Ämne: filmer

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

den här filmen ... https://www.youtube.com/watch?v=a5mmtty-BRc WAUV !! "Freier Fall"

Känslorna den här filmen skildrar mellan de olika karaktärer ... så rå, så ja, mänskliga. Allt det som inte sägs och det som görs.
    Lysande film, på ett stilla, downplayed sätt. #epic
    - Åh, och ja, den handlar om en man som inser att han är homosexuel.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-10-07 klockan 00:06.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Jag måste erkänna att serien "The Crown" fångade mig på sängen.
    Jag förväntade mig inte att skulle bli så här hooked på den.Hur mycket är sant, hur mycket av historien som har dramatiserats för att göra den mer intressant, vill jag inte spekulera på.
    Allt jag vet är att jag gillar den och om man gillar historia, vill jag också rekommendera den.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-12-03 klockan 08:24.

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    Jag måste erkänna att serien "The Crown" fångade mig på sängen.
    Jag förväntade mig inte att skulle bli så här hooked på den.Hur mycket är sant, hur mycket av historien som har dramatiserats för att göra den mer intressant, vill jag inte spekulera på.
    Allt jag vet är att jag gillar den och om man gillar historia, vill jag också rekommendera den.
    Den kanske jag får kolla in... men gud har så många filmer jag vill se nu.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Den kanske jag får kolla in... men gud har så många filmer jag vill se nu.
    Jag tror att du kommer att gilla den. Kanske spara den för mellan jul och nyår? Eftersom det är en serie, kan du ju sträcka ut den lite - ett avsnitt varje dag...? #Julmys

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    Jag tror att du kommer att gilla den. Kanske spara den för mellan jul och nyår? Eftersom det är en serie, kan du ju sträcka ut den lite - ett avsnitt varje dag...? #Julmys
    Fast jag har inte netflix... perkele. får komma ihåg, och ha span på andra ställen den kan dyka upp.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Fast jag har inte netflix... perkele. får komma ihåg, och ha span på andra ställen den kan dyka upp.
    Åh,hoppas verkligen att du hittar den någonstans!

Från serien The Crown:
    Det finns en dialog mellan konstnären Graham Sutherland (som har i uppdrag att måla Winston Churchill), Sutherlands hustru och Churchill som är oerhört bra. Churchill frågar Fru Sutherland om skissen som Sutherland ritar:

Churchill: "How is it mrs. Sutherland?"
    Mrs. Sutherland: "It has truth."
    Churchill: "Am I to be allowed a peek?"
    Sutherland: "No."
    Churchill: "Why not? I could give you advice. After all I know this face better than you do, if you made the neck too thick, the arms too long, I can tell you."
    Sutherland: "I find, in general, people have very little understanding of who they are. One has to turn a blind eye to so much of oneself just in order to get through life."
    Churchill: "Yet you see it as your responsibility to bring all that out into the open?"
    Sutherland: "Certainly. The good as well as the bad."

Under deras sista session utspelar sig följande dialogen när Sutherland ber om tystnad:

Churchill: "I quite understand the need for concentration. Painting a picture is like fighting a battle. A bloody battle. A Gladitorial fight to the death. The artist either wins or loses. Are you winning?"
    Sutherland. "I hope so."
    Churchill: "You think I'll like it?"
    Sutherland: "I think that's possibly too much to ask for. But I do take comfort from the fact that your own work is so honest and revealing. "
    Churchill: "Oh, thank you for the compliment. Well, are there any works that you're referring to in particular?"
    Sutherland: "I was thinking especially of the goldfish pond here at Chartwell. "
    Churchill: "The pond? Why the pond? It's just a pond."
    Sutherland: "It is very much more than that. It's borne out the fact that you return to it again and again. More than twenty times."
    Churchill: "Well, yes. Because it is such a technical challenge, it eludes me."
    Sutherland: "Well, perhaps you elude yourself, Sir?! That's why it is more revealing than a self portrait."
    Churchill: "Oh, that's nonsense. It's the water, the play of light. The trickery. The fish down below."
    Sutherland: "I think all our work is intentionally revealing and I found it especially so with your pond. Beneath the tranquility, the elegance, the light playing on the surface, I saw honesty and pain. Terrible pain. The framing itself indicated to me that you wanted us to see something beneath all the muted colours, deep down in the water. Terrible despair. Hiding like a leviathan, like a sea monster."
    Churchill: "You saw all that?"
    Sutherland: "Yes, I did. "
    Churchill: "Perhaps that says more about you than me?!"
    Sutherland: "Mhm, perhaps."
    Churchill: "May I ask you a question, Mr. Sutherland? It's about one of your paintings. The one you call "Pastoral". With all that gnarled and twisted wood. Those great, ugly daps of black. I found something malevolent in it. Where did that come from?"
    Sutherland: "Well, it's very perceptive. That was a very dark time. My son, John, past away. Aged 2 months."
    Churchill: "Oh my, I am sorry."
    Sutherland: "Yes, thank you."
    *long silence*
    Sutherland: "You have five, yes?!"
    Churchill: "Four. Marigold was the fifth. She left us at age two years and nine months. Septicemia."
    Sutherland: "I am so sorry. I had no idea."
    Churchill: "We settled on the name Marigold on account of her, her wonderful golden curls. The most extraordinary colour. Regretfully, though perhaps mercifully, I was not present when she died. When I came home Clemmie roared like a wounded animal.
    Churchill: "We bought Chartwell a year after Marigold died. That was when I put in... the pond."

På höjdpunkten av deras vänskap, testas deres ömsesidig respekt då Churchill avvisar målningen och Sutherland kommer på besök för att undersöka varför Churchill förkastade målning ...och den scenen är helt fantastisk, ren poesi av mänskliga känslor, reflektion och insikt.

Men det är så, är det inte?! Att allt det vi säger, målar, skrivar - berätter något om oss. Varje gång vi agerar eller inte agerar ...allt vi gör eller inte gör berätter något om oss.
    Själva orden ja, men också avsikten bakom dem, det osagda/"omålade"/oskrivna säger lika mycket som det sagda/visade/skrivna.
    Det är detta som är så fascinerande vid vår mänskliga karaktär. Detta som gör bra filmar, böcker, målningar, låtar - konst. Och som också kryddar livet i almänhet.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-12-07 klockan 17:17.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Nån som sett Arrival? bra film
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Nån som sett Arrival? bra film
    Den verkar bra.
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Well ännu en gång har dansk natur ansetts för att vara alltför oinspirerande och tråkig. Istället har man valt Irland för att filma Vikings. Vilket jag har full förståelse för!
    Så, precis som Einar Wegeners hemstad i "The Danish Girl" plötsligt hade klippor och berg, så har Ragnar Lodbroks Danmark plötsligt också fått berg och klippiga fjordar.

Vad kan jag säga, jag bor i ett jätte tråkigt, helt platt, jordbruks-vänligt land som på något sätt inte riktigt verkar passa för vikinga jarlar och kungars dramatiske liv... Ragnar Lodbrok var apparently as the saga goes - om man vågar lita på en saga, son av den danska vikinge kungen Sigurd. http://www.norsesaga.no/ragnar-lodbroks-saga.html

Jag älskar Vikings, med undantag för allt våldet - bryr mig inte om det. #TotallyfangirlingoverRagnar
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2017-01-14 klockan 01:15.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Jag såg "Only Lovers Left Alive" i går kväll.
    Vilken häpnadsväckande, fantastisk film. Jag älskade detta extremt långsamma 'pace' i filmen, kulisserna, färgerna ... och karaktärerna, men oh, karaktärerna!

Det är én sak att Adam är förkroppsligandet av de män jag alltid har fallit för, varit kär i, haft förhållande och varit gift med - och som jag alltid kommer att falla för. Jag är en sucker för den melankolanska, moody, lite deprimerad, romantiska konstnären.
    Men att få detta förkroppsligandet av männen i mitt liv tala "till mig" med Tom Hiddlestons röst... åh, den rösten! #legsofjelly
    Och Tilda Swintons (Eve) etherealness är bara downright förtrollande.

Om du gillar riktigt långsamma filmer med bara dialogen som tar dig genom berättelsen, så ska du definitivt titta på "Only Lovers Left Alive".

#Adam&Eve... Adam&Eve!
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2017-01-27 klockan 09:30.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

#Attdansasåhär...

-
    en bra, fin och hård liten film. Very British. Full av osagta ord och förträngda känslor som bara knappt ger sig tillkänna.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2017-01-28 klockan 23:03.

Sidan 203 av 203 FörstaFörsta ... 103153193194195196197198199200201202203

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •