Sidan 1 av 203 123456789101151101 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 3041

Ämne: filmer

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard filmer

Verkar inte vara någon som startat denna eminenta tråd igen så jag får väl ta å göra så...filmskadad som jaj är....

Vill varmt, varmt, varmt rekommendera den danska trilogin av per fly:

Bänken
    Arvet
    Dråpet

Inte ofta man ser filmer som man kan ge betyget 5a men jag ger dom allihopa det betyget. Grymma personporträtt, grym dialog, grymma skådisar, grym filmning samt älskar detaljerna och hur den röda tråden lyser sig igenom i varje film. Subtilt men ändå tillräckligt för att man ska reflektera. Älskar när man går in i en film, så pass att man glömmer bort resten.

Och för er som gillade babel så kan jag även rekommendera:

Amores perros dvs älskade hundar samt Magnolia som JAG då tycker är snäppet starkare än babel, men visst babel är en klar 4a.

å för er som behöver skratta...återigen SE:

Just friends...och gör som jag..förälska dig i Daaaarrlaaaaa....

Såg även blinkande lyktor igår...känns som en film kentarna skulle uppskatta...vet inte varför. Känns bara som deras humor..interna band/humor..humor in absurdum typ. jag gillade den inte. den var väl okej men ingen film jag skulle se igen min humor ligger isfl mer åt:

I kina käkar de hundar
    följt av
    Gamla män i nya bilar

det var det...

så kära forumare...rekommendera och varna gärna i denna tråd.

jag är komedi-freak så rekommendera HEMSKT gärna komedier

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

det finns bara en film som är bäst i hela världshistorien och det är pulp fiction. den är så jävla grym helt enkelt. replikerna är så jävla sköna och sam jackson leverar dem så jävla skönt. för att inte tala om tarantino själv i exempelvis

when you came drivin up here, did you notice a sign that says dead nigger storage? that's because there is no such sign, storin dead niggers ain't my fuckin bussiness aight?

tarantino står i en klass för sig vad gäller att göra grymma och coola filmer. när det gäller dansk film som tindra tog upp rekommenderar jag dogme-filmerna, speciellt idioterna. den är tragikomisk och sättet den är inspelad på förhöjer filmen. även festen och mifune rekommenderas, mycket för att just dogmen är intressant, autentiskt ljus (även om det väl debatterats huruvida von trier själv fuskat med detta), kameramän som skuggas och mikrofonstativ som skymtar förbi

en romantisk komedi att mysa med flickvännen/pojkvänne/sambo/partner med är just like heaven, det är faktiskt inte bara ledmotivet till filmen som gör den så bra. den är mysig och rolig men samtidigt har den den där touchen av sorg också

alla oceans-filmerna gillar jag, pitt och clooney är sanslöst sköna i sina roller. en annan bra pitt-film är en vampyrs bekännelser, där tom cruise för övrigt är jävlig läskig och psykopatisk

das boot måste bara ses, det är fanimej världens bästa krigsfilm. spelar ingen roll att ubåtscenerna är så jävla corny, det syns att det är studio, den är suverän. gärna i directors cut version.

en film som är skrattretande dålig är are you scared?, en jävligt uppenbar saw-kopia som försöker dölja karbonpappret under ett jävligt tunt täcke och en dålig intrig. vill du bli skrämd ska du hellre se identity (tror den heter så), nio främlingar som blir strandsatta på ett motell i ett oväder och plötsligt börjar folk bli brutalt mördade till höger och vänster, mördaren finns bland de nio och den har en väldigt oväntad twist.

en halvtaskig men ändå ganska läskig halvt om halvt saw-kopia är brittiska creep som dessvärre inte har nåt med den fantastiska låten att göra. en tjej blir instängd i londons tunnelbana på natten och jagas i bästa saw-miljö av nåt slags gollumliknande varelse som levt hela sitt liv i övergivna tunnlar under london.

och sist ett självklart actiontips, terminator 1 & 2, har inte sett trean men den kan nog inte väga upp mot tvåan. mörk och hård action

många självklara tips men det är filmer jag gillar. och framför allt måste man ha sett reservoir dogs och pulp fiction. om inte annat så måste man ha sett världshistoriens bästa film någonsin, pulp fiction. en bättre och coolare film finns inte. pulp fiction är världens bästa film
    Senast redigerat av tobbe non stop den 2007-07-08 klockan 18:53.
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Sagan om ringen är ju bra^^ men den har väl typ alla redan sett
    Whatever you do now, the world still turns.

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    det finns bara en film som är bäst i hela världshistorien och det är pulp fiction. den är så jävla grym helt enkelt. replikerna är så jävla sköna och sam jackson leverar dem så jävla skönt. för att inte tala om tarantino själv i exempelvis

when you came drivin up here, did you notice a sign that says dead nigger storage? that's because there is no such sign, storin dead niggers ain't my fuckin bussiness aight?

tarantino står i en klass för sig vad gäller att göra grymma och coola filmer. när det gäller dansk film som tindra tog upp rekommenderar jag dogme-filmerna, speciellt idioterna. den är tragikomisk och sättet den är inspelad på förhöjer filmen. även festen och mifune rekommenderas, mycket för att just dogmen är intressant, autentiskt ljus (även om det väl debatterats huruvida von trier själv fuskat med detta), kameramän som skuggas och mikrofonstativ som skymtar förbi

en romantisk komedi att mysa med flickvännen med är just like heaven, det är faktiskt inte bara
    sett...sett...sett och sett.

och håller med, allt med tarantino är grymt. har dock ej sett den senaste än. Sen har jag en debatt med sambo huruvida hostel är gjord av honom eller inte men den luktar sjukt mycket tarantino. men någon som vet?

Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003

Standard

en film som med all säkerhet kommer bli hur grym som helst är anton corbjins film om ian curtis, control.

http://youtube.com/watch?v=qrFKu3xwTlQ

kommer i höst är det tänkt.
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    sett...sett...sett och sett.

och håller med, allt med tarantino är grymt. har dock ej sett den senaste än. Sen har jag en debatt med sambo huruvida hostel är gjord av honom eller inte men den luktar sjukt mycket tarantino. men någon som vet?
    jag har för mig att han är med på ett hörn nånstans, exekutiv producent eller medproducent. dessutom läste jag att det förekommer nån referens till honom i filmen i form av uttrycket 'I'm going medival on your arse' eller nåt i den stilen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Hostel_%28film%29 - exekutiv producent tydligen...
    robert smith

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Closer. Så sjukt bra.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

Medlem Eliites avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Meany Visa inlägg
    en film som med all säkerhet kommer bli hur grym som helst är anton corbjins film om ian curtis, control.

http://youtube.com/watch?v=qrFKu3xwTlQ

kommer i höst är det tänkt.
    jaa fyfan vda jag är PEPP på den filmen alltså!
    älskar både Corbijn & joy division

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

jag har för mig att han är med på ett hörn nånstans, exekutiv producent eller medproducent. dessutom läste jag att det förekommer nån referens till honom i filmen i form av uttrycket 'I'm going medival on your arse' eller nåt i den stilen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Hostel_%28film%29 - exekutiv producent tydligen...
    saxat från wikipedia

The 2006 film Hostel includes numerous references to Pulp Fiction, specifically from scenes in "The Gold Watch". These include the film playing on TV in the background at the hostel, the main character Paxton being tied up and ball-gagged, Paxton returning underground to save a fellow victim in an act of redemption, a character screaming "I'm going medieval on her ass!" during a torture scene, and Paxton running over his captors in a car after stopping at a traffic light. Tarantino is listed as executive producer on the film, but also has been quoted as having worked on the script with writer-director Eli Roth.
    robert smith

Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

till de som gillar gråt-filmer: Pearl Harbour, Ladder 49, Armageddon m.m

och självklart en film (mest för tjejer kanske) Stolthet och fördom. så grymt bra!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentad Visa inlägg
    till de som gillar gråt-filmer: Pearl Harbour, Ladder 49, Armageddon m.m

och självklart en film (mest för tjejer kanske) Stolthet och fördom. så grymt bra!

jag skäms över att jag storbölade när jag såg armageddon, man kan liksom inte hålla tillbaka. eller så är jag alldeles för känslig
    robert smith

Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

jag skäms över att jag storbölade när jag såg armageddon, man kan liksom inte hålla tillbaka. eller så är jag alldeles för känslig
    det är bra att du erkänner det iallafall, alla killar jag vet skulle hellre dö än att erkänna att dom har gråtit överhuvudtaget.
    men säg nån som inte gråter till den filmen?

Erfaren medlem popnonstops avatar
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

när lammen tystnar, hair, star wars filmerna och alla filmer av tim burton. det är det allt som behövs.
    one november, spawned a monster in the shape of this child

Erfaren medlem Havsänglars avatar
    Reg.datum
    Mar 2003

Standard

REQUIEM FOR A DREAM. Måste vara världens bästa film. Och sen The fountain av samma regissör; Darren Aronofsky. Så otroligt bra. Så bra att ni inte kan tänka er hur bra det är. Och så snyggt gjort. Och så bra. Alltså, det är så bra att jag inte kan få ur mig nåt mer intelligent än såhär. Herreminje.

Smala Sussie kommer på en hedervärd andraplats hos mig. Men LÄTT den bästa svenska filmen! Jag har alltid haft svårt för komedier, men det här är precis min humor. Jag har sett den så många gånger att det känns som att jag kan alla repliker utantill. Nej, den är helt underbart charmig!

Sen kommer jag väl egentligen inte behöva nämna filmer som Donnie Darko och Amelie osv, fastän de är grymt bra. Jag har en känsla av att det är många som kommer skriva om de filmerna på det här forumet (;

Men på tal om Amelie. Se andra filmerna av samma regissör (Jean-Pierre Jeunet)! En långrig förlovning, Delikatessen och De förlorade barnens stad. Alla de filmerna är hur bra som helst! Det är härligt när han kör ett sådant färgtema i sina filmer, det blir en så fin röd tråd genom allt, och inte bara på grund av handlingen. Och ja, han har även gjort en alien-film också.

En fransk och ytterst gripande film är Irréversible. Där kan man prata om bakåtfilm. Börjar med eftertexterna, sen sista scenen, sen näst sista osv. Men det är ändå lätt att följa med i handlingen, eftersom scenerna är så långa.

Sen måste man väl nämna Memento. Jättebra film! Utevecklar sig inte helt som man tänkt sig. Och bara tanken på hur det måste ha varit att klippa om den där filmen gör ju så att man blir alldeles trött i huvudet ;D

Fght Club måste man se! En film baserad på en bok av Chuck Palahniuk KAN inte slå fel! Och när vi ändå är inne på filmer baserade på böcker så ska man kolla in Blade runner också, som till ganska stor del är baserad på boken Do androids dream of electric sheep? Både boken och filmen är hur bra som helst! Och i Blade runner kommer ni också få höra en slinga som ni nog känner igen ganska bra (; -host- OWC -host-

När man kommer till klassisker så har ju redan Tobber nämnt Pulp ficion, vilket är en helt och hållet utomordentlig film. Och innan Oskar hinner säga nåt, så måste jag säga Gudfadern! Speciellt första filmen, MWAH! Och Clockwork orange, såklart! Men den bästa klassikern av alla, enligt min mening, The Shining. Älskar verkligen den filmen. Handlingen, skådespelarna, sättet den är filmad på, musiken, ALLT. Om någon av er inte sett den, så SE DEN. Jag har sett den flera gånger, men ändå får jag den där krypande, obehagliga käslan när jag ser den. Underbart.

Sen borde jag göra en utläggning om Trainspotting här. Och Guds stad. Men jag orkar inte just nu. Det känns som att jag bara kommer på fler och fler filmer ju mer jag sitter och skriver, så... det får räcka. För studen. Men, jo, båda två är riktigt bra! Snyggt gjorda och bra handlingar. Ah, måste ses igen snart (:

Såja. Thank you for listening. Over and out.
    "If there's one thing I've grown to NOT expect it's good reviews.
    The ONLY thing from me that the British press will review positively is my death." - Morrissey

Erfaren medlem Havsänglars avatar
    Reg.datum
    Mar 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av popnonstop Visa inlägg
    när lammen tystnar, hair, star wars filmerna och alla filmer av tim burton. det är det allt som behövs.
    Åh, jag glömde star wars! Herreminje, så mycket som jag skrev precis är det ett under att jag glömde nåt så uppenbart. Men, ja, hur bra som helst! (:

Och när jag läste Hair nu precis kom jag att tänka på musikaler. Vad slår egentligen Fantomen på operan? Ah<3
    "If there's one thing I've grown to NOT expect it's good reviews.
    The ONLY thing from me that the British press will review positively is my death." - Morrissey

Sidan 1 av 203 123456789101151101 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •