Sidan 1 av 7 1234567 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 105

Ämne: Favoritplatser

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Favoritplatser

Några platser gillar man mer än andra, lista dina absoluta favoritplatser som du har besökt men aldrig riktigt lämnat:

Sarek

Sveriges vackraste plats är Sarek, speciellt Rappajåkka (Bilden), att sitta på en sten och titta ut över sareks oändliga landskap när solen håller på att gå ner och de stora älvarna som slingrar sig bort till horisonten är helt obeskrivligt, någonting som verkligen är fantastiskt är om man några mil bort kanske ser en flock på hundratals renar. När man ser hur små dom är och hur stort Sarek är blir man verkligen liten.

Kotor, Montenegro

Innan Kotor passerar du fula dystra städer, det ser ut som att balkankrigen slutade igår, de flesta byggnaderna har ett stort hål nånstans. Men sedan kommer du dit, ner i dalen där bergiga Montenegro möter det Adriatiska havet i perfekt harmoni, och mittemellan, Kotor - världens vackraste lilla stad. Vita gator, kloster, en katedral och hus med röda tak ihoptryckta och omringade av en stadsmur. När du går igenom över tvåtusen gamla Kotor frågar du ständigt dig själv: "vart är mcdonalds?", "vart är coca-cola och pepsi parassolen?" du har kommit till medelhavet som det en gång var.

Terrsjö, Ångermanland
    En okänd plats med ett okänt namn. Och så kommer det troligtvis att förbli.
    Terrsjö är en liten gömd och bortglömd by som ligger bredvid en sjö omringad av Ångermanlands stora skogar.
    Det bästa sättet att uppleva Terrsjö är att sätta dig ute bredvid en brasa en sen sommarkväll, röken går rakt upp, det finns ingen vind, vattnet på sjön är helt stilla. Du hör ingenting, tystnaden är total. Tills plötsligt en lom skriker ut sin ekande sång som studsar ut över hela byn, då blir man lycklig, man vill springa över de oklippta ängarna.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Shit vilken bra tråd Myrpou.
    Tänkte samma sak här om dan, men tog aldrig tag i det.

Mitt livs mest fantastiska resa, den till Sydamerika, passerade en del makalösa platser och det är svårt att välja blott en. Men mitt livs mest magiska ögonblick var nog när solen gick ner över vulkanen Parinacota på gränsen mellan Chile och Bolivia. Landskapet uppe på den 4500 meter höga platån var som taget ur ett science fiction-epos. Åt andra hållet rykte vulkanen Guallatiri och nedanför Parinacota vandrade jag och min dåvarande flickvän runt Lago Chungará, världens högsta sjö (enligt vissa källor). Flamingos vadade i den isfrusna sjön medan olika sorters lamadjur (alpackor och vicuñas) livnärde sig på de sterila slätterna.

För fler bilder, se http://fiveprime.org/hivemind/Tags/parinacota

Den plats jag just nu längtar mest tillbaka till är min favoritö, El Hierro, den sydvästligaste av Kanarieöarna. Svårt att förklara vad som gjorde den så fantastisk för just mig, men den kändes som min egna lilla pärla helt enkelt. En otroligt varierad liten ö, helt utan den överexploatering som de flesta andra Kanarieöarna dras med. Teneriffa har å andra sidan allt, från stor stad till stor natur.

För fler bilder, se http://fiveprime.org/flickr_hvmnd.cg...nput=el+Hierro

Tänkte att jag skulle ta med min favoritstad också, men jag är ingen stadsmänniska så efter att ha funderat på Venedig (med fantastiska Dolomiterna i närheten) och Barcelona (med fantastiska Montserrat i närheten) fick det bli ett ställe som påminner om Montserrat, fast är tio gånger häftigare, Arches National Park i Utah. Temat är "märkliga bergsformationer". Den här nationalparken var faktiskt roligare än Grand Canyon. Man får visserligen inte gå uppe på bågarna, men det finns oändligt massa coola naturliga labyrinter att klättra runt i. Weeha!

Men shit det finns ju hur många favoritplatser som helst. Hela Norge är fantastiskt. Ytterskärgården i Stockholms skärgård är finfin en vacker sommardag. Skridskoåkning på en spegelblank skogssjö i Tiveden kan förgylla det mörka halvåret. Listan blir lätt lång.
    Senast redigerat av namokab den 2012-10-10 klockan 12:56.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

jag har ingen bild att lägga upp men den vackraste platsen jag vet är bua med vy över kattegatt å norra/södra horta...

om jag hade 4 mille så skulle jag köpa vår sommarstuga direkt så den stannar i familjen....

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

jag är inte så berest av mig men jag tycker om Danmark galet mycket.
    traska runt i hamnen i köpenhamn och prata med glada danskar.
    det är bäst.

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Stranden på Sal i Cabo Verde. Aldrig sett så turkost vatten. Eller så fin sand. Den stranden glömmer jag nog aldrig.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Shit vilken bra tråd Myrpou.
    Tänkte samma sak här om dan, men tog aldrig tag i det.

Mitt livs mest fantastiska resa, den till Sydamerika, passerade en del makalösa platser och det är svårt att välja blott en. Men mitt livs mest magiska ögonblick var nog när solen gick ner över vulkanen Parinacota på gränsen mellan Chile och Bolivia. Landskapet uppe på den 4500 meter höga platån var som taget ur ett science fiction-epos. Åt andra hållet rykte vulkanen Guallatiri och nedanför Parinacota vandrade jag och min dåvarande flickvän runt Lago Chungará, världens högsta sjö (enligt vissa källor). Flamingos vadade i den isfrusna sjön medan olika sorters lamadjur (alpackor och vicuñas) livnärde sig på de sterila slätterna.

För fler bilder, se http://fiveprime.org/hivemind/Tags/parinacota
    Sydamerika är FANTASTISKT. Jag har iofs bara varit i Peru och traskat runt lite smått i Bolivia, men gud vad jag vill tillbaka. Jag såg rätt coola saker där uppe i Anderna, bl.a. blåa träd (blå bark och blåa blad), och på lite högre höjd ett kondorpar som hade ungar och så en massa alpackor (smakar jättegott!) och några små vicuñas också. Men att stå där på den klassiska utsiktsplatsen i Machu Picchu och blicka ner över en av Amazonflodens bifloder långt ner i dalen tar nog priset. Helt otroligt hur Inkaindianerna kunde bygga upp en hel stad mitt ute i ingenstans. Underskattat resmål bland européer, helt klart.

OT: Är det verkligen inte Lake Titicaca som är världens högst belägna sjö?
    Senast redigerat av spud den 2008-10-24 klockan 11:06.

Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av spud Visa inlägg
    Sydamerika är FANTASTISKT.
    OT: Är det verkligen inte Lake Titicaca som är världens högst belägna sjö?
    Att jag håller med dig till 100% behöver jag knappast skriva. Kondorer ovanför världens djupaste canyon, Inkatrailen till Machu Picchu, Isla Taquile och Uros i Titicacasjön, Salar de Uyuni med omnejder, vilda Patagonien osv. Listan kan göras lång!

Lago Titicaca lär vara världens högsta farbara vatten. Det finns säkert jättehöga sjöar i Himalaya, beroende på var man drar gränsen för vad som är en sjö ...
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Att jag håller med dig till 100% behöver jag knappast skriva. Kondorer ovanför världens djupaste canyon, Inkatrailen till Machu Picchu, Isla Taquile och Uros i Titicacasjön, Salar de Uyuni med omnejder, vilda Patagonien osv. Listan kan göras lång!

Lago Titicaca lär vara världens högsta farbara vatten. Det finns säkert jättehöga sjöar i Himalaya, beroende på var man drar gränsen för vad som är en sjö ...
    Kan nog stämma. Och vilket ställe det är. Måstemåstemåste åka till Sydamerika igen.

Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie.

Staffan747
    Guest

Standard

Kalla det turisthelvete för rika amerikaner, men jag måste säga att Hawaii är ett av världens kanske coolaste ställen. Där finns historian, Pearl Harbour. Där finns naturen, grymm regnskog. Där finns maten, seafood i kvadrat. Lyxen, korallen, brudarna. Men på samma gång är det världens mest isolerade bosatta plats, rätt sjukt.

Erfaren medlem vilowens avatar
    Reg.datum
    Apr 2004

Standard

Stockholm. Jag älskar sthlm. Varje centimeter. Kommer alltid vara min favoritplats.
    Do you think I'm wonderful? she asked one day as they leaned against the trunk of a petrified marple. No, he said. Why? Because so many girls are wonderful. I imagine hundreds of men have called their loves wonderful today, and it's only noon. You couldn't be something that hundreds of others are.
    - Jonathan Safran Foer

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Det är ju en kul tråd ju! Platser är en viktig del av våra medvetanden!
    Tänk bara på alla platser som du har vistats på.
    Vissa av dem poppar upp i ditt medvetande med jämna mellanrum.
    Du minns en speciell händelse, människa, musik, känsla etc.

Vissa Kentlåtar får mig att se platser, fiktiva eller verkliga.
    Palace & Main - flygplats med jättelika fönster
    747 - regnig motorvägsavfart norr om Stockholm
    Stoppa mig Juni - tom SL-buss på väg ut i ängsmarkerna
    Rosor & Palmblad - en stillsam småstad om natten
    Månadens erbjudande - södergående E4 på väg till Kungens Kurva mitt på lördagen
    Chans - en mörk svensk småstad i januari efter att julhetsen har lagt sig
    Rödljus - vid ett rödljus en disig natt i februari
    Ansgar & Evelyne - vid ett kalkbrott omgivet av torra ängsmarker

plats = miljö = atmosfär = känsla

Man har sina favoritmiljöer.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem Malin_as avatar
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

I somras uppe i Luleå i en vecka. Har aldrig upplevt något så harmoniskt och fridfullt förut.

Erfaren medlem Fejkrocks avatar
    Reg.datum
    Jan 2008

Standard

Toscana, Italien
    Finaste stället jag varit på. Trevligt, mysigt. Bästa sommaren i mitt liv. <3
    all the people I see have clouds in their eyes
    me I am alone
    having a little party on my own
    http://forumet.kent.nu/showpost.php?p=806993&postcount=7338

Reg.datum
    Jul 2007

Standard Norge!

Här är en favoritplats som jag ännu inte varit på.
    Kolla på det fjället! Vore schysst med lite off-piståkning med brädan där.

Sorrow har dock varit här. Berget är nämligen Snöhetta i Dovrefjell, högre än Kebnekaise förstås. Lite spännade med denna nationalpark är att det finns Myskoxe där. Faktum är att det är första stället som detta urtidsdjur lyckades inplanteras i Norden. Därefter har djuret spritt sig, bl.a. till Härjedalen. Jag kan även rekommendera Jotunheimen, Skandinaviens högsta bergsområde, som är mycket sevärt, trots att myskoxarna nog lyser med sin frånvaro.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

jag måste nog säga varberg haha, det är som mitt andra hem på sommaren

Sidan 1 av 7 1234567 SistaSista