Ursprungligen postat av
Sundance_kid
Jag skulle ju inte bli arg i ett sådant samhälle om någon läste min bok.
Där och då skulle den finnas fri för alla att läsa och jag skulle få mat på bordet då den finns i såna stora mängder att den inte har något ekonomiskt värde, precis som min bok. Det enda värdet den besitter, likaså med maten, är att den förgyller folks liv och underlättar i samhället. Det skulle bli alla varors värde. Det rent ekonomiska skulle bli värdelöst.
Ja, men skillnaden mellan samhället jag eftersträvar och det vi lever i idag är att ingen skulle lyfta ett finger för att sprida min bok för ingen skulle tjäna pengar på det. Där och då skulle de istället se att de skulle kunna sprida den i så stor omsättning att alla som vill kan läsa den utan ersättning. Och jag får mat för det.
Nej, min moral säger ingenting att jag ska uppoffra hela mig själv för samhället. Om jag skriver en bok ska jag göra det utan ekonomiska intressen, för det inte skulle finnas några. Och de som odlar mat eller whatever skulle göra det för att förgylla samhället. Jag tänker inte som det kapitalistiska samhälle vi lever i idag, men du vägrar se längre än så och därför börjar diskussionen bli meningslös. Du pratar utifrån hur det är idag, men jag vill bara komma ifrån det. Idag skapar vi saker för att skeppa iväg dyrare så att vi själva mår bra av det. Hur andra klarar sig är upp till dem. Men att vi som producerar mest utnyttjar de fattigaste länderna för att vi ska skapa ännu högre vinst rör dig visst inte i ryggen. Dylika problem skulle inte finnas i det samhället jag vill till. Det ser jag som viktigare än ekonomisk vinst.
Nej, det är inte byteshandel!
Jag skriver boken oavsett, och ger ut den fritt. Och andra gör mat oavsett, för om man lever i ett samhälle där alla jobbar för att föra samhället framåt istället för att bara tjäna sig själv kan man lita på att det man behöver redan finns där, helt gratis, och jag kan nyttja det utan att riskera att någon annan blir drabbad av det. Kanske kan man se det som indirekt byteshandel, för jag tar del av maten andra skapar (vem är inte ens väsentligt, för det kommer ju inte finnas stora varumärken utan bara öppna marknader där folk tillgodogör sig vad de nu behöver) och kanske att de läser min bok eller whatever. Men jag går ju inte fram till någon och säger "Hej, du får min bok om jag får mat av mig". Det skulle snarare vara så att på vissa platser kan man ta del av allting man vill ha utan att byta in någonting. Men för att driva mitt egna liv framåt skapar jag även någonting som andra kan ha del av.
Jag spelar inte dum (eller så är jag bara dum, fan vet jag).
Ser bara möjlighet till ett bättre samhälle där man gör någonting för att gynna samhället, alltså både sig själv och alla andra, och då folk skulle odla mat, forska och allt möjligt för att gagna mänskligheten och inte ett enskilt varumärke skulle ju allt bli så mycket bättre. Det ekonomiska systemet, som det ser ut idag, gagnar bara ett fåtal som är jätterika. De flesta blir bara belastade av systemet, tvingas kanske till sådant de inte alls är intresserade av. Vissa varor kanske blev annorlunda, eller aldrig ens kom till, för att de inte ansågs tillräckligt kommersiellt gångbara. Man lastar över massa avfall till fattigare länder som blir sjuka och dör av vårat skrot, för att spara pengar. Sådant skulle inte förekomma. Heller inte svält då maten skulle finnas i överflöd och det inte skulle finnas skillnad på fattiga och rika. Alla skulle bli lika inför varandra, vilket bara är en lögn i dagens samhälle.
Men jag är ju alldeles för dum för att förstå mig på någonting dylikt.
Så god natt på er. Sussa väl så kanske vi ses om ett kinderår.