Sidan 1 av 7 1234567 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 92

Ämne: Zeitgeist

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard Zeitgeist

Det finns en rörelse, The Zeitgeist Movement, som vill lyfta fram "The Venus Project".

Det finns en film vid namn Zeitgeist Addendum som är en film som är gjord för att få folk att tänka och inte betala. Därför finns den, bland annat, att beskådas via Google Videos helt fritt (den är ganska precis 2 timmar lång...)!

Det här är alltså en tråd där vi kan diskutera filmen, rörelsen och allt omkring dem. Så, vad är era tankar om detta?

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Undrar vad Oskar har för input på den filmen?

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Poltergeist?

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Clive_Burrs_granne Visa inlägg
    Undrar vad Oskar har för input på den filmen?
    Jag har läst programförklaringen, och jag håller med om mycket av grundanalysen men ytterst lite om slutsatserna. Det är helt sant att samhället och moralen idag bygger på exploatering och missunsamhet, men det är altrustiska ideal snarare än egoistiska. Att vara en rationell egoist innebär att man gynnar sig själv med sitt agerande, men att man samtidigt erkänner alla andras rätt till samma sak, dvs: aldrig gynna sig själva på andras bekostnad eftersom man då samtidigt legitimerar alla andras rätt att göra samma sak. Att en människa som är fri från förtryck och offermoral primärt skulle vilja gynna samhället snarare än sig själv än ett missförstånd eller en lögn, det kommer aldrig hända. Sovjetunionen försökte hjärntvätta befolkningen till just en sådan uppfattning, att individen bara är en del av en större helhet och måste arbeta för det allmänna bästa. Det gick inte så bra, helt enkelt pga av att individen är sin egen överlevnad närmast. Det står inte på något sätt i konflikt med att även respektera andra människors behov och viljor, tvärtom.

Standard

Första halvan av Addendum håller än kvar. Andra halvan känns mest som en lång reklamfilm för deras stad.

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

*suck* vad jobbiga ni är ibland..

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av StandInSilence Visa inlägg
    *suck* vad jobbiga ni är ibland..
    Säger vem då?
    "Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Första halvan av Addendum håller än kvar. Andra halvan känns mest som en lång reklamfilm för deras stad.
    Den andra halvan är ju kompletterande till första halvan.
    Först visar de på vad de anser är problemet, och sen vad de anser är lösningen.
    Att de gör så på ett så konkret vis som möjligt är väl bara bra och bör väl inte klassas som reklam?

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Ska se filmen senare om jag orkar och sen ge min fantastiska åsikt.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Många intressanta tankar, alltid en början till en mer medveten mänsklighet.
    Jag är lite splittrad kring visionen "The Venus Project"; okej att teknik är här för att stanna och borde användas för att lösa snarare än skapa problem men jag får inget intryck av att den "resursbaserade ekonomin" är minimalistisk, vilket vore önskvärt i denna värld av maximering. Det viktigaste är väl att de fattigaste i världen får tillgång till de viktigaste resursera, inte att vi bortskämda människor i västvärlden får oändlig tillgång till allt vi vill ha.

Bra tråd. Ska bli intressant att läsa!

Sundance_kid är en bra forumit.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    May 2007

Standard

Diskussionen verkar gå lite segt här så jag kastar väl in lite av mina egna åsikter...
    Först och främst vill jag säga hur mycket jag hatar pengar. Pengar är ondska, pengar är terrorism. Förstör människor som förstör andra människor. För med pengar i den här världen försöker folk maximera sina tillgångar och finna lycka genom dem istället för att se till hur man själv, och andra, mår bäst av ens handlingar. Företag, och människorna som jobbar för dem, jobbar sällan för att andra ska få det bättre utan för att se till att företagsstyrelsen är nöjda med siffrorna som rapporteras.
    Anledningen till att vi inte använder grönare varianter för att få våra bilar att rulla, eller mer naturliga sätt att få fram el på, är för att de stora bolagen skulle förlora stora summor på det. Så de fortsätter i gamla fotspår, oavsett konsekvenser förr oss människor och resten av naturen. Och någonting annat som är väldigt sjukt är att läkemedelsföretagen gör mycket i sin makt för att stoppa botomedel mot svåra sjukdomar, och kommer det upp alternativa mediciner så blir de förklarade olagliga och får inte säljas på Apotek osv för att de inte är godkända av någon regering. Innan min mor dog i cancer fick vi höra att både sjukhusen och läkemedelsföretagen skulle förlora på om människor mådde för bra i stor utsträckning och att de därför hellre ser att vi stannar kvar där vi är idag. För då tjänar man mycket pengar.
    Och det är bara ett par exempel, men de påvisar samma sak; världen vi lever i hade varit så enormt mycket bättre utan pengar, om vi medmänniskor gjorde saker för en bättre värld istället för att maximera våra tillgångar.
    Om barnen gick i skolan för att lära sig saker man faktiskt har nytta av ute i världen, och inte bara där man sitter instängd på ett kontor för att slava mot ersättning. Om människan började optimera tekniken för att ALLA ska få det bättre och inte bara för ett visst land ska få det enklare på bekostnad av andra. Om man började utnyttja den kraft som finns i naturen för att vi ska kunna leva ett gott liv i harmoni med naturen istället för att tänka på de stora bolagens avkastningar.
    Idag slängs väldigt mycket elektronik från västvärlden i fattigare u-länder, vilket skapar enorma konsekvenser för dessa länders invånare. De blir sjuka och dör ofta. För att våra föratag i väst sparar pengar på det. Vilket även det är ett problem som skulle lösas.
    Många kriminella handlingar av ekonomiska orsaker (som är väldigt många) skulle minskas och nästan helt försvinna. Man skulle få mindre orsak att kriga.
    Folk får mer hjälp till att göra det de faktiskt vill göra, och inte vad de har råd att göra.
    All utveckling i samhället skulle gynnas, både den tekniska och den rent kulturella.
    Folk skulle kunna börja skapa mer känslig, innerlig, konst och inte bara s.k. brukskonst som behövs för att skapa inkomst. Gränser kan tänjas på helt andra sätt. Och dit vill jag.

Tack namokab för de fina orden!

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Diskussionen verkar gå lite segt här så jag kastar väl in lite av mina egna åsikter...
    Först och främst vill jag säga hur mycket jag hatar pengar. Pengar är ondska, pengar är terrorism. Förstör människor som förstör andra människor. För med pengar i den här världen försöker folk maximera sina tillgångar och finna lycka genom dem istället för att se till hur man själv, och andra, mår bäst av ens handlingar. Företag, och människorna som jobbar för dem, jobbar sällan för att andra ska få det bättre utan för att se till att företagsstyrelsen är nöjda med siffrorna som rapporteras.
    Anledningen till att vi inte använder grönare varianter för att få våra bilar att rulla, eller mer naturliga sätt att få fram el på, är för att de stora bolagen skulle förlora stora summor på det. Så de fortsätter i gamla fotspår, oavsett konsekvenser förr oss människor och resten av naturen. Och någonting annat som är väldigt sjukt är att läkemedelsföretagen gör mycket i sin makt för att stoppa botomedel mot svåra sjukdomar, och kommer det upp alternativa mediciner så blir de förklarade olagliga och får inte säljas på Apotek osv för att de inte är godkända av någon regering. Innan min mor dog i cancer fick vi höra att både sjukhusen och läkemedelsföretagen skulle förlora på om människor mådde för bra i stor utsträckning och att de därför hellre ser att vi stannar kvar där vi är idag. För då tjänar man mycket pengar.
    Och det är bara ett par exempel, men de påvisar samma sak; världen vi lever i hade varit så enormt mycket bättre utan pengar, om vi medmänniskor gjorde saker för en bättre värld istället för att maximera våra tillgångar.
    Om barnen gick i skolan för att lära sig saker man faktiskt har nytta av ute i världen, och inte bara där man sitter instängd på ett kontor för att slava mot ersättning. Om människan började optimera tekniken för att ALLA ska få det bättre och inte bara för ett visst land ska få det enklare på bekostnad av andra. Om man började utnyttja den kraft som finns i naturen för att vi ska kunna leva ett gott liv i harmoni med naturen istället för att tänka på de stora bolagens avkastningar.
    Idag slängs väldigt mycket elektronik från västvärlden i fattigare u-länder, vilket skapar enorma konsekvenser för dessa länders invånare. De blir sjuka och dör ofta. För att våra föratag i väst sparar pengar på det. Vilket även det är ett problem som skulle lösas.
    Många kriminella handlingar av ekonomiska orsaker (som är väldigt många) skulle minskas och nästan helt försvinna. Man skulle få mindre orsak att kriga.
    Folk får mer hjälp till att göra det de faktiskt vill göra, och inte vad de har råd att göra.
    All utveckling i samhället skulle gynnas, både den tekniska och den rent kulturella.
    Folk skulle kunna börja skapa mer känslig, innerlig, konst och inte bara s.k. brukskonst som behövs för att skapa inkomst. Gränser kan tänjas på helt andra sätt. Och dit vill jag.

Tack namokab för de fina orden!
    Anser du att detta är möjligt, eller är det bara en förhoppning?
    Mr Orange

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Först och främst vill jag säga hur mycket jag hatar pengar. Pengar är ondska, pengar är terrorism.
    http://www.capmag.com/article.asp?ID=1826

"Until and unless you discover that money is the root of all good, you ask for your own destruction. When money ceases to be the tool by which men deal with one another, then men become the tools of men. Blood, whips and guns--or dollars. Take your choice--there is no other--and your time is running out."

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Anser du att detta är möjligt, eller är det bara en förhoppning?
    Det är ju så svårt det där.
    Folk är inne i sin säkerhet med det samhälle vi har, och det skulle kräva många "avhoppare" av det nuvarande systemet för att kunna ersätta det med "The Zeitgeist Movement" och jag tror de flesta bara skulle se det som en risk för att få stora skulder eller bli vräkta från sina hus. Så det ligger mycket arbete i information om rörelsen, och fördelarna med den. Men det krävs också en diskussion så att konceptet förfinas och att man enas om hur övergången bör ske. Risken finns ju att det kanske skulle krävas en våldsammare revolution, vilket inte förespråkarna av rörelsen alls är ute efter. Tvärtom, allt bygger ju på ett naturligare och fredligare sätt att leva så alla kan ha det bra.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

För att bara kolla på en aspekt av projektet så känns det fruktansvärt ogenomtänkt. Ska man alltså i bara ett projekt bygga upp ett helt samhälle som bara bygger på funktionalitet och den senaste tekniken?

Tar man någon hänsyn till estetik?

Varför skulle vi tjäna på att leva i ett samhälle med den senaste tekniken? det skulle vi inte. Anledningen till att teknikutvecklingen går frammåt i dagens samhälle är att vi har problem som tekniken måste hitta lösningar till.

Det är ungefär som att själv leva på ett sätt där man sparar pengar i fem år utan att köpa någonting för att sedan på en dag köpa en ny bil, en ny dator, en ny mp3, en ny mobil, ett nytt badrum, ett nytt kök, ny garderob med kläder etc. Om man gillar att ha ett imponerande ägande av toppmoderna saker under ett par år så är det perfekt. Men det fungerar bara om du gör det.

När den här staden har blivit omodern med dagens teknikutvecklings mått så kommer den tekniken inte att finnas. Människans tekniska utveckling kommer att stanna helt.
    Sláinte Mhath!

Sidan 1 av 7 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •