Sidan 4 av 60 FörstaFörsta 123456789101112131454 ... SistaSista
Resultat 46 till 60 av 887

Ämne: "999"

  1. #46
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    OT:
    Huh?! The Clash har gjort ett par av världens bästa låtar, så också Iggy Pop/The Stooges, Ebba Grön, Ramones, Joy Division(sk post-punk förvisso), Misfits, Sex Pistols m.fl.
    Hah!! Förstod att jag skulle trigga någon punkdiggare.
    Det finns bättre och sämre punk. Så mycket kan man säga iaf (även om jag personligen tycker att denna lite kultiga genre är överskattad).
    Kent är rätt långt från punken dock och därmed känns det här rätt OT, ja.
    Tyckte mest det var intressant att så många band gjort låtar med titeln 999.
    Dessutom 80-talsklassiker som
    9 und 99 luftbaloons,
    99.9 Fahrenheit degrees ...
    Måste vara ett speciellt tal för alla matematiska musiker.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  2. #47
    Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad
    Inlägg
    2 779

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    OT:
    Huh?! The Clash har gjort ett par av världens bästa låtar, så också Iggy Pop/The Stooges, Ebba Grön, Ramones, Joy Division(sk post-punk förvisso), Misfits, Sex Pistols m.fl.
    Att kalla The Clash för punk är ungefär som att kalla Gyllene Tider för punk. Både har visserligen släppt varsin punkplatta, men The Clash var mer reggae, rock och pop än något annat. Visserligen var de väldigt politiska, men 99% av det de gjorde efter debutalbumet är långt ifrån punk. Som referensram kan du ta och lyssna på albumet Sandinista!, där det enda punkiga är en cover på Police On My Back (som för övrigt var en reggae-låt från början).
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...


  3. #48
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Indie-Jens Visa inlägg
    Att kalla The Clash för punk är ungefär som att kalla Gyllene Tider för punk. Både har visserligen släppt varsin punkplatta, men The Clash var mer reggae, rock och pop än något annat. Visserligen var de väldigt politiska, men 99% av det de gjorde efter debutalbumet är långt ifrån punk. Som referensram kan du ta och lyssna på albumet Sandinista!, där det enda punkiga är en cover på Police On My Back (som för övrigt var en reggae-låt från början).
    Fortsätter OT, förlåt:
    Det är det som är hela poängen med punk, det är inte totalt bundet till sound. Punken är ursprungligen inte en nålad stil, utan en gör-som-du-vill-inställning.
    Det var precis detta the Clash sysslade med - i form av pop, reggae, dub, rock, politik etc.
    [Att folk sedan är lika tunnelseende gällande punken precis som vilken genre som helst är inte mitt problem.
    och du behöver inte be mig lyssna på nåt av The Clash, tro mig. De har varit ett av mina favoritband i ca 20 år.]

    Och faktiskt, här har Kent mycket gemensamt med The Clash/Punk - de struntar ju fullständigt i vad de blandar och snävt hålla sig till någon given genres former, tex blandat in reggaeelement i sin pop/rock i perioder av karriären, och senare lika genreignorant blandat akustiska kompositioner med hård elektronika. Bl.a.


    (Om nån moderator irriterar sig är ni välkomna att lyfta ut diskussionen till en egen tråd i Musikforumet)
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #49
    Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad
    Inlägg
    2 779

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Fortsätter OT, förlåt:
    Det är det som är hela poängen med punk, det är inte totalt bundet till sound. Punken är ursprungligen inte en nålad stil, utan en gör-som-du-vill-inställning.
    Det var precis detta the Clash sysslade med - i form av pop, reggae, dub, rock, politik etc.
    [Att folk sedan är lika tunnelseende gällande punken precis som vilken genre som helst är inte mitt problem.
    och du behöver inte be mig lyssna på nåt av The Clash, tro mig. De har varit ett av mina favoritband i ca 20 år.]

    Och faktiskt, här har Kent mycket gemensamt med The Clash/Punk - de struntar ju fullständigt i vad de blandar och snävt hålla sig till någon given genres former, tex blandat in reggaeelement i sin pop/rock i perioder av karriären, och senare lika genreignorant blandat akustiska kompositioner med hård elektronika. Bl.a.


    (Om nån moderator irriterar sig är ni välkomna att lyfta ut diskussionen till en egen tråd i Musikforumet)
    Jag förstår vad du menar, men jag har ändå svårt för att kalla band för punk för det ovannämnda samt att de ligger på stora bolag, därför kan jag ha svårt att även kalla Ebba Grön och Sex Pistols för punk, lika lite som jag har svårt för att kalla mycket som nämns idag som indie för just indie.

    Detta är nog en skada från när man själv var en punkare och lyssnade på Rolands Gosskör, Attentat och KSMB och tyckte Ebba Grön och Sex Pistols var en sellout för punken. The Clash däremot har jag aldrig jämfört med punk och kommer aldrig att göra (visst White Riot och I'm So Bored With The U.S.A. är väl så jävla punk man kan komma), men jämför det med Kent som var shoegaze under första albumet (och kanske lite under andra), förknippas aldrig med shoegaze idag.
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...


  5. #50
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Indie-Jens Visa inlägg
    Jag förstår vad du menar, men jag har ändå svårt för att kalla band för punk för det ovannämnda samt att de ligger på stora bolag, därför kan jag ha svårt att även kalla Ebba Grön och Sex Pistols för punk, lika lite som jag har svårt för att kalla mycket som nämns idag som indie för just indie.

    Detta är nog en skada från när man själv var en punkare och lyssnade på Rolands Gosskör, Attentat och KSMB och tyckte Ebba Grön och Sex Pistols var en sellout för punken. The Clash däremot har jag aldrig jämfört med punk och kommer aldrig att göra (visst White Riot och I'm So Bored With The U.S.A. är väl så jävla punk man kan komma), men jämför det med Kent som var shoegaze under första albumet (och kanske lite under andra), förknippas aldrig med shoegaze idag.
    Tänker inte argumentera om punken mer men hakar på det där med Shoegaze och Kent...
    Nej de förknippas inte med shoegaze idag för att folk är så förbannat okunniga/inramade i sitt tänk.. Ta en låt som Svarta Linjer från Röd eller Team Building, de är bland det mest shoegaziga Kent gjort.

    Om nu det där med genrer är viktigt. Det är det ju egentligen inte, men spännande för en musiknörd som jag. Att se att shoegazen fortfarande finns kvar hos Kent, hur reggae/dub var starkt närvarande under 2-3 plattor, hur The Knife och Graham Nash möts på vissa av deras album, glädjen av att höra M.I.A-beats på Gamla Ullevi, typ...
    Punk, typ...


    Ps. Nånting säger mig att det kommer kunna finnas en hel del shoegazeinslag på nya plattan.
    Senast redigerat av The Plague den 2012-03-15 klockan 09:45.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  6. #51
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Helsingfors, Finland.
    Inlägg
    273

    Standard

    Om det är ok, så kan vi väl gå tillbaka till "999".

    Det som är klart nu är att titeln är 999.
    Längden på låten 6:53.
    Den kommer nästa vecka (källa Sandra Nordin, f.d. pressansvarig)

    Några har även hört låten.
    Jonna Bergh har hört plattan.
    OWC747 har hört 999 (?)

    Det skulle vara ganska naturligt om den kom nästa vecka. Någonstans har det ju stått att JÄIRFM skulle komma kring 18.4. vilket då skulle betyda att singeln skulle komma en vecka tidigare.
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är bara Markus jag och Martin som vet vad låtarna faktiskt heter i vårt band.

  7. #52
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Helsingfors, Finland.
    Inlägg
    273

    Standard

    Er diskussion angående genrer är helt intressant, men diskussionen blir alltid subjektiv. Riktigt punk är sånt och sånt... sex pistols sell out...jo jo... jag tror påriktigt att de flesta punk-band gärna hade breakat så att de blivit det som vissa kallar sell out...
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är bara Markus jag och Martin som vet vad låtarna faktiskt heter i vårt band.

  8. #53

  9. #54
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Helsingfors, Finland.
    Inlägg
    273

    Standard

    Nu börjar jag bli missnöjd... Var är "ni är såklart de första som får höra"-andan???
    Skärpning. Eller en bra låt räcker nog också.
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är bara Markus jag och Martin som vet vad låtarna faktiskt heter i vårt band.

  10. #55
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skalle-Per Visa inlägg
    Nu börjar jag bli missnöjd... Var är "ni är såklart de första som får höra"-andan???
    Skärpning. Eller en bra låt räcker nog också.
    Han jobbar väl med skivbolaget, bandet eller liknande. Tror du att folket här får höra före branschfolket de jobbar med är du aningen för naiv.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  11. #56
    Nybörjare
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    43

    Standard

    You're doing it again. We haven't heard the song yet, and you're all making strange judgements about it.

    Living in the UK, 999 immediately makes me think of the emergency telephone number. I know you have a different emergency number, but perhaps it relates to this. Anyway, when the song comes out we'll have a better idea.
    Senast redigerat av red may den 2014-09-11 klockan 19:15.

  12. #57
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av red may Visa inlägg
    You're doing it again. We haven't heard the song yet, and you're all making strange judgements about it.

    Living in the UK, 999 immediately makes me think of the emergency telephone number. I know you have a different emergency number, but perhaps it relates to this. Anyway, when the song comes out we might get a better idea.

    Also, you people who claim to have inside information: Please do not reveal anything else. I want the single to be released like kent have decided to release it, and it's more fun to hear it without the surprise being ruined beforehand - to be fair, you haven't said too much yet though, so thanks for that.

    Sorry for the un-Swedish-ness.

    I'm so fucking excited.
    Erm, not all are.
    By the way, who is?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  13. #58
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Helsingfors, Finland.
    Inlägg
    273

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Han jobbar väl med skivbolaget, bandet eller liknande. Tror du att folket här får höra före branschfolket de jobbar med är du aningen för naiv.
    Nej jag är inte naiv. Bara lite otålig.
    Klart att de som de jobbar med hör först.

    Jag skrev ju "Skärpning. Eller en bra låt räcker nog också."

    Det var liksom meningen att jag med det skulle visa att det räcker med en bra låt...
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är bara Markus jag och Martin som vet vad låtarna faktiskt heter i vårt band.

  14. #59
    Medlem isakmos avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    171

    Standard

    Skrev till Sandra Nordin och frågade om det är sant att singeln kommer nästa vecka, fick svaret att de planerar och återkommer på måndag.
    BESKED PÅ MÅNDAG DÅ! (tolkar jag det...)

  15. #60
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    999 släpps om 10 dagar enligt Kent-twitter, kanske...
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

Sidan 4 av 60 FörstaFörsta 123456789101112131454 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •