Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 67

Ämne: Skogarna

  1. #46
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mush Visa inlägg
    Det är skrämmande. Jag är väldigt medveten om mig själv som person, men trots det så är jag väldigt egocentrerad. Fastnar otroligt lätt i detaljer.
    Att kämpa för en förändring är svårt, när mycket av världen ter sig så sjuk egentligen. På ytan är allt glass..och människor vågar inte stanna upp och tänka efter vart allting kan vara på väg till.
    Så underbart att läsa ändå, för det är ju där i medvetandegörandet förändring börjar. Med sig själv, sina egna val, handlingar och beteende. Med hänsyn till helheten, och det är ju just det sista som är så viktigt och gått förlorat, som låten handlar om. Det är vackert.

    Citat Ursprungligen postat av Tralfamadore Visa inlägg
    Vacker titel "Skogarna". Det är den låt som fångade mitt intresse mest när jag läste låttitlarna. Varför den heter Skogarna? Stockholm beskrivs som en "öken" (ok en moderat sådan) och Jocke längtar väl efter motsatsen? Han får väl åka till Södermalm oftare som är ett reservat för "nyvänstern".

    Jag gillar introt stenhårt och resten av låten är helt ok med, speciellt hur den utvecklas. Kanske lite för mycket radioskval över refrängen.
    Texten är mycket bra, poetisk utan att vara överdriven och intressant att begrunda vidare.
    Ytterligare utveckling av jag och någon mer varit inne på, tack för tillägget.
    Poesi när den är STOR.

    Citat Ursprungligen postat av Hirsch Visa inlägg
    Explicit, alltså mer uttrycklig, eller tydligare som du själv skriver Sen håller jag iofs med om vad du har skrevet kring tematiken.
    Då är jag med, känns som vi är överens.


    Citat Ursprungligen postat av Hirsch Visa inlägg
    Någon fler som har hört efter detta? Är inte helt säker om jag hör något mer änn bara samma sången förvrängt. Hade ju varit kul om det var något mer, med tanke på texten forut:

    Jag hör basen från bilen vid rödljuset
    Jag kan den sången
    Som ett knivhugg i hjärtat
    Jag skrev den för 200 somrar sen

    RÖDljuset?


    Hmm, vad är det du menar. Rödljuset är det ja, hänger inte med.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #47
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Har skrivit lite om Skogarna på Kulturbloggen: http://kulturbloggen.com/?p=81158

  3. #48

    Standard

    Du länkade texten om La Belle Epoque där. Kanske det här du menade?
    http://kulturbloggen.com/?p=82632

    Bra skrivet.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  4. #49
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Du länkade texten om La Belle Epoque där. Kanske det här du menade?
    http://kulturbloggen.com/?p=82632

    Bra skrivet.
    Hehe, såklart.
    Tack. & tack!

  5. #50
    Skulle jag träffa oss och vara 15, skulle jag bli otroligt besviken. "Vilka är de här trötta, feta gubbjävlarna?"

  6. #51
    Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Kentforumet
    Inlägg
    7 998

    Standard

    Är faktisk lite besviken på låten, tycker la belle är mycket bättre även om inte den är favorit heller. Men godhet låter väldigt bra i allafall!
    Du och jag

  7. #52
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Jag gillar Skogarna väldigt mycket! Slutet av låten är obeskrivligt bra!
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

  8. #53
    Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Kentforumet
    Inlägg
    7 998

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av okej Visa inlägg
    Är faktisk lite besviken på låten, tycker la belle är mycket bättre även om inte den är favorit heller. Men godhet låter väldigt bra i allafall!
    Jag tar tillbaka vad jag skrev, borde nog ha lyssnat lite fler gånger innan jag kommenterade. Bra låt I klass med färger på natten, ruta 1, isis & bast
    Du och jag

  9. #54
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Fast uttrycket lyder " man ser inte skogen för alla träden". Vilket betyder att man är så fokuserad på delar/detaljer att man inte ser helheten.



    Och där kom jag på att detta så klart hör ihop!
    Alltså, alla är så uppslukade i individualism, personer, fragment, sin, sitt, person, personer... Ja ni fattar. Man tappar greppet om helheten, som faller sönder.
    Och vad fan händer när en "skog"(helheten) utarmas, gallras? Jo, tillslut blir det till öken.
    Nymoderat öken.
    Det är en bra tolkning. Annars funderade jag på om Jocke återanvänder bilder i sina låtar apropå Tänd på och raden "kanske leder dom till skogar". Där verkar det stå i motsats till ljuset. Titeln Skogarna kanske syftar på begränsningar och instängdhet i sig själv. Det passar i och för sig ihop med att man inte ser skogen för alla träd fast i det uttrycket är ordet skog positivt.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  10. #55
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Det klickade till för några timmar sen och nu förstår jag inte varför jag inte tyckte extremt mycket om den och det var trummorna som till slut ledde mig in i låten . Markus gör något som jag inte har aning om vad det heter men i mina öron är det en total motsats till texten/tonen som är rätt uppgiven för trummorna säger : ' men nu djävlar! ' .
    I mina öron blir det dynamik då och så låter trummorna väldigt drivande och väldigt 'melodiöst' om man nu kan säga så och att det är tyst från trummorna gör det ännu bättre för jag väntar bara på trummorna som kommer att bli great live synd bara att man inte får spela så högt som den här låten kräver här i Sverige.
    Oj datahjorten är så prefekt i början det är så uppmärksamhetslagom. Har också lärt mig att tycka om stockholmskan som jag först tyckte var överdriven men jag ändrade mig för det passar musiken så bra .
    (jag har ingen aning om vad något heter i musik och vad man ska tänka och tycka , jag bara skriver vad jag personligen upplever . )

  11. #56
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Gillar allt med den här låten. Hur texten pratsjungs är också något nytt för Kent tror jag. Om jag läser något i forumet nu, vad som helst, kan det nynnas till Skogarna, ungefär så.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  12. #57
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Skogarna är min favorit än så länge. Har inte hört resten av skivan än. Väntar på att Spotify ska lägga upp den.

    Den här ordningen tror jag är min topplista:
    Skogarna
    LBE
    Din enda vän
    Godhet
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  13. #58
    Medlem DanielOlins avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248

    Standard

    Den här fantastiska låten har refrängat sig fast på min hjärna sedan första lyssningen och kan mycket väl ha blivit vårens låt 2014! Gillar den skarpt!

    Som en liten parantes: För mig förstärks symboliken i låttiteln (och jag fäster stor vikt vid låttitlar) av bandets nuvarande visningsbild på twitter. För er som inte sett den är det en city skyline med mörka träd i förgrunden. Riktigt snygg stämningssättare, nästan som om det vore omslag! Ja, trots att bilden sannolikt egentligen inte har något direkt att göra med denna låten förutom att bilden sammanfaller med låtsläppet och trots att bilden inte alls föreställer Stockholm (förmodar att det är L.A?) men det är väl helt och hållet estetiskt känslostyrt och utifrån ens egna tolkningar. Kanske väcker lite associationskänslor hos nån annan också.
    Senast redigerat av DanielOlin den 2014-04-29 klockan 11:38.

  14. #59
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanielOlin Visa inlägg
    Den här fantastiska låten har refrängat sig fast på min hjärna sedan första lyssningen och kan mycket väl ha blivit vårens låt 2014! Gillar den skarpt!

    Som en liten parantes: För mig förstärks symboliken i låttiteln (och jag fäster stor vikt vid låttitlar) av bandets nuvarande visningsbild på twitter. För er som inte sett den är det en city skyline med mörka träd i förgrunden. Riktigt snygg stämningssättare, nästan som om det vore omslag! Ja, trots att bilden sannolikt egentligen inte har något direkt att göra med denna låten förutom att bilden sammanfaller med låtsläppet och trots att bilden inte alls föreställer Stockholm (förmodar att det är L.A?) men det är väl helt och hållet estetiskt känslostyrt och utifrån ens egna tolkningar. Kanske väcker lite associationskänslor hos nån annan också.
    Ja det är L.A. Taget från Hollywood Hills ser det ut som. Kan vara en av de mäktigaste vyer jag sett.
    Första gången jag såg den stod jag totalt lamslagen av beundran att jag kunde tycka att något jag hade så mycket negativa tankar/associationer/åsikter om kunde vara så otroligt vackert!
    Ett sådant moment man inte har allt för många i sitt liv och aldrig någonsin kommer glömma.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  15. #60
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Som jag skrev i tråden om plattan, trummorna och synthbasen får mig att tänka på Gagas Do what U want...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •