Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 67

Ämne: Skogarna

  1. #1
    Erfaren medlem olivia bs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 749

    Standard Skogarna

    Glad överraskning under nattsudderiet:

    Kent – Skogarna

    Tigerdrottningen spår tre alltså.

    don't have to be beautiful, but it's nice.

  2. #2
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Postar här med...

    3 lyssningar. Fantastisk!
    Ja, jag tror den toppar LBE(om det nu är viktigt).
    Viktig text. Bra fortsättning på LBE, och tidigare plattor.
    Älskar att Kent sätter tonen på vilka jävla allvarliga tider vi lever i och vad som sätts på spel i det här landet.
    Nu är det dags att slåss. Vi behöver de här kampsångerna.
    Kommer inte ge upp.
    Jag stannar.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  3. #3
    Erfaren medlem olivia bs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 749

    Standard

    (tiotecken)
    Senast redigerat av olivia b den 2014-04-25 klockan 00:12. Anledning: Fint försök

    don't have to be beautiful, but it's nice.

  4. #4
    Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Det blåser genom Malmö alltid...
    Inlägg
    13 868

    Standard

    Fint försök till textinmatning, du missade jockes tweetande innan?

    Finns även på http://kent.nu/latar/skogarna/ , får anta den är rätt...
    "stanna hos dig"/"stanna hos mig" hörs med lite vilja i bakgrunden.
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

  5. #5

    Standard

    Magiskt, haft den på repeat i 1 timma nu!!
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  6. #6

    Standard

    Man sitter här och vill bara dansa, eller gå ut i mörkret och typ le stort.
    Stanna, stanna!

  7. #7
    Smygare Hirschs avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Norge (försökar lite svorska)
    Inlägg
    5

    Standard

    Från dom två låterna som nu är släppte, känns tigerdrottningen lite som en uppföljer tematisk och musikalsk til Röd, eller är det bara jag?
    Så länge fötterna bär
    Så länge lungorna kan

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hirsch Visa inlägg
    Från dom två låterna som nu är släppte, känns tigerdrottningen lite som en uppföljer tematisk och musikalsk til Röd, eller är det bara jag?
    Jo, syntarna och "techno" ljudbilden är mer framträdande här än på de två tidigare plattorna. Men det låter ändå inte RÖD tycker jag. Det är annorlunda och nytt.
    Gillar det!

    Skogarna klingar av till La belle epoque, eller hur? Ska nu lyssna dom tätt efter varandra.
    Nja, det gjorde det inte riktigt.
    Senast redigerat av Mush den 2014-04-25 klockan 00:14.

  9. #9
    Smygare Hirschs avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Norge (försökar lite svorska)
    Inlägg
    5

    Standard

    Håller med om at det låter annorlunda och nytt, men fick dock lite Röd-vibbar.

    Sen är jag inte säker på tematiken, tror nog aldrig jag har hört kent like explicit om nutidens samhälle som dom två släppte låterna. Defintivt något nytt, gillar det mycket dock.
    Så länge fötterna bär
    Så länge lungorna kan

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mush Visa inlägg
    Skogarna klingar av till La belle epoque, eller hur? Ska nu lyssna dom tätt efter varandra.
    Nja, det gjorde det inte riktigt.
    Jag tycker det klingar bra ihop och att LBE fick en ny nivå ihop med denna låten.

    Hoppas hela albumet går i denna riktningen, både text-ljudmässigt. Känns som en ny modern klassisk Kent-platta börjar ta form, gillar detta mer än JÄIRFM(som i sig e en sjukt bra Kent-platta). Men gillar Röd-vibbarna jag får av iaf "Skogarna". Nästan lite Kleerup över det elektroniska soundet.
    Blir även nyfiken på Kvinnorösten man hör eka "ahahah".. är det hon från "generation x"? Otroligt snyggt iaf.
    Senast redigerat av Klåparen82 den 2014-04-25 klockan 00:54.
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  11. #11
    Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    772

    Standard

    Misstolka inte nu. Jag gillar både "Epoque" och "Skogarna" riktigt mycket men kan inte Jocke skippa robotrösten? Hoppas inte hela albumet är i detta filtret.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kostym Visa inlägg
    Misstolka inte nu. Jag gillar både "Epoque" och "Skogarna" riktigt mycket men kan inte Jocke skippa robotrösten? Hoppas inte hela albumet är i detta filtret.
    Det var inget filter på sången i LBE, utan flera pålägg av sång, vad jag har förstått.

  13. #13

    Standard

    (Jag misstänker att jag kommer att ångra det här inlägget som typ alla inlägg jag har gjort på det här forumet men jag är för trött för att bry mig. )

    Vill bara gråta ut hur ledsen och besviken jag är över att man inte kan lyssna på låten om man inte bor i Sverige (eller DK/FI/NO, jag tror det funkade finfint där också, som det brukar vara). Jag har varit lika mycket peppad, längtat lika mycket, väntade till midnatt som alla de nordiska fans och det känns förjävligt att jag gjorde det i onödan. Det stod ju ingenstans att Skogarna släpps bara i Sverige. Jag har gått runt i två dagar i tron att nu kommer jag få höra låten, väntat klistrat till datoren två timmar innan midnatt, för att inte missa släppet om det råkar bli lite tidigare. Sen kom midnatt, alla andra började lyssna, twitter och tumblr fylldes med hyllningar och jag bara satt där och började få panik. Kollade runt på fb, twitter och här på forumet och såg att det vara bara oss utanför Sverige som hade problem. Det var obehagligt att titta på alla retweets om hur bra låten var osv medan man fortfarande väntade på att få höra, och väntade och väntade... och ingenting hände.

    Ja, jag vet att jag gör drama nu, men Kent och deras musik betyder jättemycket för mig, så mycket att jag kan inte sätta ord på det. Kanske finns det några här på forumet som förstår det eller känner likadant. Jag har verkligen sett fram emot att få höra Skogarna och de andra två låtarna lite tidigare, som alla andra. För jag är ju som alla andra, jag har förbokat albumet, köpt biljetter till spelningar, jag bara råkar bo i fel land. Jag vill inte framstå som special snowflake eller skrika orättvisa, för det är ju inte det. Kent har förstås rätt att släppa låtar bara i Sverige, men lite varning skulle varit bra, så att man inte skulle tagga och hoppas i onödan. Jag har längtat så mycket och sett fram emot de nästa 3 dagarna med 3 nya låtar och det blir ju inget av det för mig.

    Annars vill jag bara tillägga att texten är ruskigt bra! Försökte göra en snabb översättning till en vän som inte pratar svenska och behövde att ta pauser för att samla mig. Den har än särskilt flow som jag gillar och några rader slår verkligen hårt. Utan att fått höra musiken till den än, är jag väldigt nyfiken på om hur det harmoniserar med texten, om den kommer att förstärka den rådeppiga hopplösa känslan jag har fått när jag lästa igenom den, eller nedtona den och skapa helt olika känslor. Åh, vill höra nu...

  14. #14
    Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41 169

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jazzpurist Visa inlägg
    (Jag misstänker att jag kommer att ångra det här inlägget som typ alla inlägg jag har gjort på det här forumet men jag är för trött för att bry mig. )

    Vill bara gråta ut hur ledsen och besviken jag är över att man inte kan lyssna på låten om man inte bor i Sverige (eller DK/FI/NO, jag tror det funkade finfint där också, som det brukar vara). Jag har varit lika mycket peppad, längtat lika mycket, väntade till midnatt som alla de nordiska fans och det känns förjävligt att jag gjorde det i onödan. Det stod ju ingenstans att Skogarna släpps bara i Sverige. Jag har gått runt i två dagar i tron att nu kommer jag få höra låten, väntat klistrat till datoren två timmar innan midnatt, för att inte missa släppet om det råkar bli lite tidigare. Sen kom midnatt, alla andra började lyssna, twitter och tumblr fylldes med hyllningar och jag bara satt där och började få panik. Kollade runt på fb, twitter och här på forumet och såg att det vara bara oss utanför Sverige som hade problem. Det var obehagligt att titta på alla retweets om hur bra låten var osv medan man fortfarande väntade på att få höra, och väntade och väntade... och ingenting hände.

    Ja, jag vet att jag gör drama nu, men Kent och deras musik betyder jättemycket för mig, så mycket att jag kan inte sätta ord på det. Kanske finns det några här på forumet som förstår det eller känner likadant. Jag har verkligen sett fram emot att få höra Skogarna och de andra två låtarna lite tidigare, som alla andra. För jag är ju som alla andra, jag har förbokat albumet, köpt biljetter till spelningar, jag bara råkar bo i fel land. Jag vill inte framstå som special snowflake eller skrika orättvisa, för det är ju inte det. Kent har förstås rätt att släppa låtar bara i Sverige, men lite varning skulle varit bra, så att man inte skulle tagga och hoppas i onödan. Jag har längtat så mycket och sett fram emot de nästa 3 dagarna med 3 nya låtar och det blir ju inget av det för mig.

    Annars vill jag bara tillägga att texten är ruskigt bra! Försökte göra en snabb översättning till en vän som inte pratar svenska och behövde att ta pauser för att samla mig. Den har än särskilt flow som jag gillar och några rader slår verkligen hårt. Utan att fått höra musiken till den än, är jag väldigt nyfiken på om hur det harmoniserar med texten, om den kommer att förstärka den rådeppiga hopplösa känslan jag har fått när jag lästa igenom den, eller nedtona den och skapa helt olika känslor. Åh, vill höra nu...
    Jag skulle sjunga den för dig?

    Ja och jag håller med alla föregående talare. Underbar låt och himmelsk text. Jag gillar formuleringar som "En garanterat solidaritetsfri
    nymoderat öken" och

    "Jag hör basen från bilen vid rödljuset
    Jag kan den sången
    Som ett knivhugg i hjärtat
    Jag skrev den för 200 somrar sen
    Jag står där som frusen på övergångsstället och ångrar mig
    En buss bromsar hårt
    Ett äldre par faller i gången"

  15. #15
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mush Visa inlägg
    Jo, syntarna och "techno" ljudbilden är mer framträdande här än på de två tidigare plattorna. Men det låter ändå inte RÖD tycker jag. Det är annorlunda och nytt.
    Gillar det!
    Citat Ursprungligen postat av Hirsch Visa inlägg
    Från dom två låterna som nu är släppte, känns tigerdrottningen lite som en uppföljer tematisk och musikalsk til Röd, eller är det bara jag?
    Jag tycker låtarna har lika mycket Röd som JÄIRFM som EPIS som V&A... Om man nu ska jämföra bakåt.
    Men framförallt låter det fräscht.
    Inte mycket techno iaf.


    Citat Ursprungligen postat av Hirsch Visa inlägg
    Sen är jag inte säker på tematiken, tror nog aldrig jag har hört kent like explicit om nutidens samhälle som dom två släppte låterna. Defintivt något nytt, gillar det mycket dock.
    Har skrivit det förut, jag tycker de fortsätter exakt samma tema som de ofta haft. Bara lite tydligare nu (att det ska behövas?!).
    "Like explicit", vad betyder det i sammanhanget? Kanske missar jag vad du menar pga de orden?

    Citat Ursprungligen postat av kostym Visa inlägg
    Misstolka inte nu. Jag gillar både "Epoque" och "Skogarna" riktigt mycket men kan inte Jocke skippa robotrösten? Hoppas inte hela albumet är i detta filtret.
    Jag hör ingen robotröst?!
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •