Sidan 10 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 136 till 150 av 163

Ämne: Mixningen

  1. #136
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    1 071

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg

    (Inget skitsnack om Behringer nu tack! )
    Det ska jag bespara dig :-D

  2. #137
    Nybörjare alienbebiss avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    luleå
    Inlägg
    28

    Standard

    ljudet på skivan är ju jättebra ju varför klagar plague på det för?
    joakim berg (L)

  3. #138
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av alienbebis Visa inlägg
    ljudet på skivan är ju jättebra ju varför klagar plague på det för?
    Jadå, ska man behöva slå in i huvudet på folk att det inte var KLAGOMÅL, GNÄLL etc. Jag funderade(de som inte vet vad ordet betyder kan från och med nu försvinna bort från tråden och varenda ett av mina inlägg på forumet. Tack!) runt varför de inte gjort vissa saker lite hårdare, fetare osv.
    Nu har jag understrukit detta ännu en gång i tråden. Räcker det för att du ska förstå eller krävs det ytterliggare en överpedagogisk genomgång?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #139
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    1 071

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av alienbebis Visa inlägg
    ljudet på skivan är ju jättebra ju varför klagar plague på det för?
    Nu var det inte att skivan låter dåligt ljudmässigt han klagade på utan mer mixningen, dynamiken i själva mixen...

    Läs och förstå

  5. #140
    Medlem ensams avatar
    Reg.datum
    Jan 2003
    Ort
    Sweden.
    Inlägg
    1 537

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av joshua Visa inlägg
    Car+Loud=Good Times.
    Oh yeah!
    Jag tycker att alla mina skivor låter bäst i bilen.
    Låt mig behålla det här Det kan väl jag vara värd
    Kom och slå sönder min värld Det är allt jag begär

  6. #141
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    28 180

    Standard

    tillbaka till samtiden låter förskräcklig i bilen... åtminstone i min bil. min pappa utbrast till och med "det här måste vara den sämsta låten kent någonsin gjort" när vi lyssnade på vy från ett luftslott i bilen. usch

  7. #142
    Erfaren medlem hultsfred_emmas avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    6 022

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    tillbaka till samtiden låter förskräcklig i bilen... åtminstone i min bil. min pappa utbrast till och med "det här måste vara den sämsta låten kent någonsin gjort" när vi lyssnade på vy från ett luftslott i bilen. usch
    Haha min mamma verkar gilla skivan. Det är alltid den som är igång var hon än åker.
    .

  8. #143
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    17 385

    Standard

    [quote=The Plague;76309]Jag funderade(de som inte vet vad ordet betyder kan från och med nu försvinna bort från tråden och varenda ett av mina inlägg på forumet. Tack!) runt varför de inte gjort vissa saker lite hårdare, fetare osv.
    quote]

    Funderar jag med över,hoppas att dom gör om lite när dom spelar live så det blir hårt som fan.

  9. #144
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Jan 2003
    Ort
    , , .
    Inlägg
    11

    Standard

    Grejen är ju att Kent utan tvekan är sveriges elit när det gäller att jobba med detaljer, produktion, känsla och inte minst sjukt jävla bra låtar i grunden, så diskussionen hamnar därefter, en bit upp.

    låtarna på det här albumet håller sån jävla klass, och man känner ibland att - fan, vore klockrent att dra fram det starkaste i den här låten rakt upp i nyllet. - men minimalism och svårt-att-få-tag-i-musik blir ju ofta den som får följa med i cd-väskan 10+ år.

    (för många tar det ett tag för ett album att sätta sig) låt oss hoppas att mindre discopump i produktionerna istället betyder fler rysningar i längden på bussen. kan ju vara så.

    en grej som kent kanske ibland springer förbi är ju att deras musik inte handlar om att göra det mest avancerade masteringar med älds tekniker som kan sitt skit bäst. det handlar om att hitta nerven. det finns inga såna diagram i datorn som visar nervfaktorn i en låt när låten mastras/mixas. eller det här är så jävla självklart, det vet dom redan.

    bonusedit: "sömnen" är ju ett klockrent exempel. man vill att den ska bryta ut och trummorna få släppa på filtret, men längtan ger något starkare än vad den "tillfredställande" produktionen hade gjort.
    Senast redigerat av unbornichen den 2007-11-03 klockan 13:36.

  10. #145
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Norrköping, , Sweden.
    Inlägg
    42

    Standard The Loudness Race

    Det som "The Plague" och vissa andra upplever här beror på en väldigt viktig sak som tyvärr har drabbat musikindustrin i många år och eskalerat de senaste åren:
    Överdriven kompression och limitering gör att skivan låter lika starkt precis hela tiden.

    En CD har ett dynamisk kapacitet på 96 dB, men i dagens produktioner ligger allting mellan 93-96 dB precis hela tiden. Det gör att man bara utnyttnar 3dB i dynamik.

    För att illustrera hur det fungerar:
    http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

    Jag tror säkert mixen var jättebra och dynamisk från början, men nu är den söndermastrad, precis som alla Kent-skivor från och med V&A (HH är gränsfall) och vi får aldrig höra hur den egentligen skulle ha låtit.

  11. #146
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Norrköping, , Sweden.
    Inlägg
    42

    Standard

    För att förtydliga:

    För att något ska upplevas som starkt - måste det också finnas svagt. Och det gör det inte när man kör s. k. "Brick Wall Limiting".

  12. #147
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    287

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mick Box Visa inlägg
    Det som "The Plague" och vissa andra upplever här beror på en väldigt viktig sak som tyvärr har drabbat musikindustrin i många år och eskalerat de senaste åren:
    Överdriven kompression och limitering gör att skivan låter lika starkt precis hela tiden.

    En CD har ett dynamisk kapacitet på 96 dB, men i dagens produktioner ligger allting mellan 93-96 dB precis hela tiden. Det gör att man bara utnyttnar 3dB i dynamik.

    För att illustrera hur det fungerar:
    http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

    Jag tror säkert mixen var jättebra och dynamisk från början, men nu är den söndermastrad, precis som alla Kent-skivor från och med V&A (HH är gränsfall) och vi får aldrig höra hur den egentligen skulle ha låtit.
    Mycket intressant. Och bra exempel på youtube! Det jag omedelbart börjar tänka på är hur mycket Kent själva har att säga till om i mixnings- och mastringsfaserna? Jag menar om det nu är som du påstår, att ljudbilden mer eller mindre blivit "förstörd" vid mastringen, borde inte detta uppröra killarna i bandet som ju verkar vilja ha koll på hela produktionen? Jag menar, det här påverkar väl i allra högsta grad slutresultatet ...

    Eller?
    \"Vaan itseni tähden minä tämän kirjoitan\"
    - Sinuhe

  13. #148
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Norrköping, , Sweden.
    Inlägg
    42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mic Visa inlägg
    Mycket intressant. Och bra exempel på youtube! Det jag omedelbart börjar tänka på är hur mycket Kent själva har att säga till om i mixnings- och mastringsfaserna? Jag menar om det nu är som du påstår, att ljudbilden mer eller mindre blivit "förstörd" vid mastringen, borde inte detta uppröra killarna i bandet som ju verkar vilja ha koll på hela produktionen? Jag menar, det här påverkar väl i allra högsta grad slutresultatet ...

    Eller?
    Javisst. Någon ställde faktiskt frågan här på hemsidan till Kent (vet inte om det var fråga Kent 2004 eller 2007, hittar det inte just nu), och bandet svarade på klassiskt vis något i stil med att "det skiter vi i och vi gör som vi vill".

    Anledningen till att man gör så här är ju att skivbolagen (och/eller artisterna) vill att deras skivor ska låta lika "starkt" som konkurrenterna, och därför tvingas mastringsteknikern att mastra sönder skivan, trots att han förmodligen hellre skulle göra ett mer nyanserat och musikaliskt jobb om han själv fick välja...

    Läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war!

  14. #149
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Det sjuka är ju att, som jag skrev tidigare i tråden, precis det fenomenet som Mick Box nu tog upp kritiserade Jocke rätt skarpt iom D&JD-släppet(som faktiskt är lite vettigare ur mastringssynpunkt).
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  15. #150
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Kompression är dock inte bara av ondo, snarare tvärtom, enligt min egna smak. Det används flitigt både vid mixning och inspelning; över flera kanaler samtidigt eller över en. Det kan ge en synnerligen fet ljudbild om det ställs in rätt..

    Dock så blir det ju aldrig bra om i princip all dynamik försvinner..

    Ville bara säga det så att folk inte får för sig att komprimering alltid är en fiende
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Sidan 10 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •