Sidan 1 av 11 12345678910 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 163

Ämne: Mixningen

  1. #1
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard Mixningen

    Tänkte bara kommentera en grej jag reflekterat över, nämligen mixningen av trummor och bas.
    Hur ska jag förklara?
    Skivan är ju uppenbarligen mer elektroniskt inriktat och det känns som man har önskat få till nåt slags "danssväng". Jobba lite mer med rytmerna åt det hållet.
    Jag är förvånad att man inte försökt få fram dessa element ännu mer i ljudbilden. Ännu mer pumpande bastrumma och mer tryck/kick i trummorna och percussionelement överhuvudtaget.
    Detsamma delvis med basen, eller satt den i mer samspel med trummorna och få detta mer distinkt i ljudbilden.
    Jag tycker inte det låter dåligt, otydligt eller fel.
    Bara att jag hade förväntat mig mer "tryck".
    Ta "Vy från ett luftslott" tex, när låten kommer igång ungefär vid 2.15. Kunde varit mycket "mer" liksom.

    Ska understryka att jag har en helt ok stereo, så det är inte där det skulle vara något problem.

    Någon annan som reflekterat åt det hållet?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #2

    Standard

    Ja. Jag är inte helt förtjust i produktionen. Precis som du säger skulle det kunna vara mer tryck på sina ställen.
    Inget fel på soundet eller så, det tycker jag mycket om, men det skulle som sagt kunna vara mera pumpa och ståt i just basen och trummorna.
    Det låter lite svagt ibland, inte avskalat direkt utan mer tamt och tomt.

    Men det är mycket nytt med den här skivan, så det är väl bara att tugga i sig.

  3. #3
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Har rippat plattan med rätt hög bitrate och rattat som fan på eq'n i mitt uppspelningsprogram, och börjar det likna nåt. Men det är väl inte meningen?
    Alltså, plattan kanske inte var meningen att ha sånt tryck jag är ute efter och förväntade mig.
    Jon Schumann har gjort ett bra jobb, men produktionen tenderar delvis att vara lika slätstruken som jag befarat efter att hört hans jobb med tex Mew. Inget i ljudbilden för riktigt chansen att sticka ut.
    Just trummor och bas skulle jag vilja haft lite mer distinkt, men även de element som står för melodierna.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #4
    Smygare
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Älmhult, , Sweden.
    Inlägg
    7

    Standard Håller med

    Jag känner precis så.
    På många av låtarna sitter man verkligen och väntar på att låten explodera, men det händer inte. Det är definitvit det jag saknar mest på denna skivan. Generation ex är det dock lite mer fart på. Känns som att den är lättast att ta till sig också..

  5. #5
    Medlem forsbergs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Kungsängen, Sweden.
    Inlägg
    1 502

    Standard

    har också tänkt på det där en del

  6. #6
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Johan_87 Visa inlägg
    Jag känner precis så.
    På många av låtarna sitter man verkligen och väntar på att låten explodera, men det händer inte. Det är definitvit det jag saknar mest på denna skivan. Generation ex är det dock lite mer fart på. Känns som att den är lättast att ta till sig också..
    Egentligen menar jag nog inte samma sak som du, jag tycker inte låtarna behöver "komma igång" så mycket mer. Man väntade sig lite, för att man är van vid det. Men när man vänjer sig vid plattan funkar det att låta melodierna bära upp låtarna. Visst, nåt mangel hade väl varit kul.
    Jag menar mer att varje enskilt element skulle ha fått komma fram lite mer. Det är som man vill hålla tillbaka allt en eller ett par smulor. Det kanske är det du menar med "explodera", men jag menar generellt genom låtarna.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  7. #7
    Erfaren medlem megalomanias avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Antarktis
    Inlägg
    12 935

    Standard

    Jo de ville ju tydligen ha något som de kunde trycka på lite med live... men lite klent låter det

  8. #8
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av megalomania Visa inlägg
    Jo de ville ju tydligen ha något som de kunde trycka på lite med live... men lite klent låter det
    Vad menar du? Har de sagt det?
    Och live är live, skiva är skiva. Varför tänka på ett särskilt sätt när man ska göra skivan för att ändra det live? Eller var det inte så du menade?
    Senast redigerat av The Plague den 2007-10-14 klockan 18:35.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  9. #9
    Erfaren medlem megalomanias avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Antarktis
    Inlägg
    12 935

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vad menar du? Har de sagt det?
    Och live är live, skiva är skiva. Varför tänka på ett särskilt sett när man ska göra skivan för att ändra det live? Eller var det inte så du menade?
    Jo jag läste det i en intervju i tidningen....sen förstår jag inte det andra du skrev, tyvärr...

  10. #10
    Erfaren medlem megalomanias avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Antarktis
    Inlägg
    12 935

    Standard

    jo nu minns jag, det stod att de ville göra musik så de kunde få mera "tryck" på sina konserter...

  11. #11
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av megalomania Visa inlägg
    Jo jag läste det i en intervju i tidningen....
    jo nu minns jag, det stod att de ville göra musik så de kunde få mera "tryck" på sina konserter...
    Vilken tidning? Stod det inget mer?
    Menade dom att dom gjorde en lite mer slätstruken produktion på plattan för att kunna spetsa till det live?
    Låter ju helt otroligt. Att dom håller tillbaka ljudet på plattan pga det.

    sen förstår jag inte det andra du skrev, tyvärr...
    Ok, nu har jag redigerat till "Varför tänka på ett särskilt sätt..." istället för "sett" som det stod innan.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  12. #12
    danbrynefall
    Guest

    Standard

    Jag håller med om mycket av det du säger, till en början väntade, väntade, och väntade jag på att Ensammast i Sverige skulle mynna ut i nåt Visslaren/747 mangel som aldrig kom. Skivan igenom så tycker jag det är mycket "uppladdningar till ingenting" så att säga, med såklart Generation Ex som undantag. Det är också sant som du säger ang melodierna, efter att tag när det sjunkit in så funkar det iaf för dom bär upp allt.

  13. #13
    Nybörjare
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    , , Sweden.
    Inlägg
    33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av danbrynefall Visa inlägg
    Jag håller med om mycket av det du säger, till en början väntade, väntade, och väntade jag på att Ensammast i Sverige skulle mynna ut i nåt Visslaren/747 mangel som aldrig kom. Skivan igenom så tycker jag det är mycket "uppladdningar till ingenting" så att säga, med såklart Generation Ex som undantag. Det är också sant som du säger ang melodierna, efter att tag när det sjunkit in så funkar det iaf för dom bär upp allt.
    Jag håller även med om detta. Skivan i sig är riktigt bra och min favorit från bandet dock hade gärna ett flertal låtar fått varit längre och ännu mer "explosiva" och/eller "uppladdade". Både Columbus och Vy från ett luftslott är väldigt två bra låtar men hade gärna fått vara en till två minuter längre för att bli ännu bättre. Då hade det varit grymt.

    Jag tycker inte att det är "rättvist" att jämföra kent med depeche mode, eller jocke berg med martin gore för den delen, men eftersom det varit så mkt snack om depeche mode så kan jag bara vädra min åsikt. Ett flertal av de låtar av DM som jag gillar absolut mest är de längre låtarna, oftast runt fem och en halv till sex minuter långa. Enligt min mening krävs det oftast en sån längd för att bygga upp en riktigt bra låt (ett mästerverk) med uppladdningar eller vad man ska kalla det. För återknyta till TTS så är inte Columbus eller Vy från ett luftslott platta på något sätt men i jämförelse med hur de kunnat ha blivit (enligt mig då) så känns de lite platta om ni förstår... Dock är jag väldigt nöjd med TTS som sagt men om de bestämmer sig för att även fortsätta med samma ljudbild till nästa projekt så önskar jag lite fler längre låtar (såsom elefanter och ensammast i sverige).

  14. #14
    Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    38 827

    Standard

    Den tanken slog mig med, men det får väl egentligen kent själva svara på huruvida det är medvetet eller inte. Jag älskar t.ex. hur Martins bas drar igång på det där distade viset under refrängen av Elefanter, det ger låten en tyngre dimension och där dominerar basen allt annat. Sedan försvinner dessvärre basen (och trummorna), eller kanske snarare dränks, i resten av ljudbilden och mixningen. Jag älskar de där synth- och ljudmattorna och effekterna (jag är inte så kunnig av termer och olika laptops / datorer / synthar / programmeringar och sådant), men liiite mer närvaro & tyngd i form av trummor och bas hade nog inte skadat, för att komma ifrån lite av det där slätstrukna. Jag tror dock att det kan bli jävligt tungt & bra tryck när kent väl spelar live!
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

  15. #15
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    Jag tror dock att det kan bli jävligt tungt & bra tryck när kent väl spelar live!
    Det tvivlar jag inte en sekund på.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

Sidan 1 av 11 12345678910 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •