Med tungt & bra tryck menade jag mer hörbara trummor och bas (även mer gitarrbaserade melodier), men det kanske indirekt framgick. Det lär ha varit mer gitarrbaserat redan i Köpenhamn, där de spelade Elefanter, Berlin och Ingenting från nya plattan! Bovin lär väl få göra möda får sin lön om inte annat, haha! Men visst, den som lever får se!
Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...
Just nu har jag ju bara min dator som stereo och jag får känslan att det fattas någonting. Jag måste nog köra den i päronens Bose 3-2-1 för att få den bästa upplevelsen av skivan.
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
Jag har inte tänkt på det direkt, men det är klart att jämför man med Du & Jag Döden så är åtminstone basen väldigt klen... Den skivan hade å andra sidan för tung bas i mitt tycke. Är det inte just bas och trummor som alltid är det största problemet på skivor, att få att låta bra? Särskilt trummor anser jag vara viktiga för hur man upplever ljudet på en inspelning. Dåligt trumljud kan stjälpa en hel skiva!
Jag håller alls inte med om att låtarna skulle bli bättre om de var längre. Det är bättre att inte göra dem längre än nödvändigt. "Columbus" är över fyra minuter lång, det räcker gott och väl. Annars skulle man bara tycka att den sista minuten eller så var utfyllnad. Själv brukar jag, när jag har vant mig vid en "single edit" av en låt, bara bli irriterad på de extra bitarna som läggs till på albumversionen.
Gillar särsilt bas trumman i början på "Ensammast i Sverige" nån som håller med?
Håller verkligen inte med.
Det här är helt klart Kents snyggaste skiva någonsin, den absolut renaste skivan och bästa produktionen. Låtarna håller i sig, de får en att längta och lyssna efter inte efter något som inte finns utan för att det blir en spänning som istället för att skena iväg besvaras med otroligt läckra ackordgångar och snygga elektrostycken.
Finns dock vissa ackordgångar jag är tveksam till, kanske syftar mest på B-sidan på ingenting, Min Värld. Det måste nog varit en av de sämsta låtarna kent gjort. Den skulle kunna varit skriven till Nanne Grönvall. usch.
"..att folk som verkligen hatar oss ändå kan säga: fan det här är ju riktigt bra"
måste säga jag hade exakt samma tanke. hade förväntat mig att dom skulle kräma på riktigt och försöka komma ut på dansgolven.
jag hoppas och tror kanske att det här gör att låtarna blir bättre i längden för oss som går och lyssnar i hörlurar mörka höstkvällar, men kanske istället går lite sämre ute på klubbar osv. hoppas det.
Jag tycker precis exakt tvärtom. Ibland tycker jag nästan det är för mycket tryck, men jag gillar det! Det är dock väldigt komprimerat, vilket kanske inte är så kul.
Det jag menade var att jag har läst att Kent med sitt "nya sound" ville kunna få mer tryck live. Jag antyder ingenting om att de gjort "en slätskuren produktion på plattan för att spetsa till det live". Förstår inte hur du kunde missuppfatta mig så grovt. Sen höll jag med dig att det inte är så mycket tryck eller hur man nu ska uttrycka det på själva skivan när man spelar i stereon.
Herregud, det var inte det jag menade. Jag förstod inte frågan bara
Okej.
Men undrar varför dom höll tillbaka så mycket av trycket på plattan?
Okej, jag trodde väl inte nödvändigtvis att du sa att det var så dom sagt, jag ställde mig bara frågande till det.Jag antyder ingenting om att de gjort "en slätskuren produktion på plattan för att spetsa till det live". Förstår inte hur du kunde missuppfatta mig så grovt. Sen höll jag med dig att det inte är så mycket tryck eller hur man nu ska uttrycka det på själva skivan när man spelar i stereon.
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett