Sidan 11 av 11 FörstaFörsta ... 234567891011
Resultat 151 till 163 av 163

Ämne: Mixningen

  1. #151
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Norrköping, , Sweden.
    Inlägg
    42

    Standard

    Självklart är kompression inte av ondo! Det är ett utmärkt inspelnings-, mixnings- och mastringsverktyg, och totalt nödvändigt vid inspelning/mixning av nästan alla akustiska ljud (sång, ack-gitarr, trummor, m.m.). Men precis som alla verktyg kan det missbrukas, framförallt i mastringsprocessen.

    Däremot visste jag inte att Jocke hade kritiserat fenomenet i samband med D&JD. Visst är den bättre mastrad än V&A och TTS, men det är ändå på tok för maxat ljud och för lite dynamik. Det kan förstås vara så att Kents skivor blir söndermastrade mot deras vilja.

  2. #152
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Norrköping, , Sweden.
    Inlägg
    42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Det sjuka är ju att, som jag skrev tidigare i tråden, precis det fenomenet som Mick Box nu tog upp kritiserade Jocke rätt skarpt iom D&JD-släppet(som faktiskt är lite vettigare ur mastringssynpunkt).
    Har du en länk till denna intervju eller artikel?

  3. #153
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mick Box Visa inlägg
    Har du en länk till denna intervju eller artikel?
    Näe, men jag har för mig att det var på det förra forumet. Under D&JD-släppet var Jocke bra mycket mer aktiv.
    Jag tror till och med det var i en tråd där jag ifrågasatte varför Max500(albumet var inte ute ännu så det var denna man kunde diskutera) inte hade givits mer "krisp" vid mastringen.
    Där nånstans i tråden kom Jocke bland annat med hur dom var trötta på att allt skulle kompimeras sönder vid mastring.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #154
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Norrköping, , Sweden.
    Inlägg
    42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Näe, men jag har för mig att det var på det förra forumet. Under D&JD-släppet var Jocke bra mycket mer aktiv.
    Jag tror till och med det var i en tråd där jag ifrågasatte varför Max500(albumet var inte ute ännu så det var denna man kunde diskutera) inte hade givits mer "krisp" vid mastringen.
    Där nånstans i tråden kom Jocke bland annat med hur dom var trötta på att allt skulle kompimeras sönder vid mastring.
    Ja det verkar ju logiskt med tanke på hur sönderkomprimerad V&A var. Synd bara att dom gick tillbaks till detta nu med EPn och TTS...

  5. #155
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2004
    Ort
    Skoghall, , Sweden.
    Inlägg
    25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mick Box Visa inlägg
    Det som "The Plague" och vissa andra upplever här beror på en väldigt viktig sak som tyvärr har drabbat musikindustrin i många år och eskalerat de senaste åren:
    Överdriven kompression och limitering gör att skivan låter lika starkt precis hela tiden.

    En CD har ett dynamisk kapacitet på 96 dB, men i dagens produktioner ligger allting mellan 93-96 dB precis hela tiden. Det gör att man bara utnyttnar 3dB i dynamik.

    För att illustrera hur det fungerar:
    http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

    Jag tror säkert mixen var jättebra och dynamisk från början, men nu är den söndermastrad, precis som alla Kent-skivor från och med V&A (HH är gränsfall) och vi får aldrig höra hur den egentligen skulle ha låtit.

    Så sant. Just detta jag jämförde när jag fick hem min vinyl och vinylen har klart bättre dynamik och transienter mot CDn. Kolla ca 30 sekunder av Ingenting:

    CDn


    LPn


    Om man jämföra topparna på CDn och LPn ser man att dom är helt jämna på CDn medans det är mycket större variation på LPn. Det är ju man kört CDn masteringen lite väl hårt genom compressor/limiter, samma som vi se på youtube klippet. Så i mina öron låter LPn mycket bättre över basen. Tyvärr så lider basen av att man pressa in allt på en LP så basen är bättre på CDn.

  6. #156
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Norrköping, , Sweden.
    Inlägg
    42

    Standard

    Intressant!
    Kanske blir till att köpa vinylen då!

  7. #157
    Medlem Hawks avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Forshaga, Sweden.
    Inlägg
    168

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mick Box Visa inlägg
    Intressant!
    Kanske blir till att köpa vinylen då!
    Gör det! Jag har både CDn och vinylen och jag lyssnar nästan uteslutande på sistnämnda beroende på att ljudupplevelsen är så mycket större.
    My face is mogadon!

  8. #158
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Norrköping, , Sweden.
    Inlägg
    42

    Standard

    Nån som har nåt bra tips på var man kan köpa vinylen på nätet? CDON eller Ginza verkar inte ha den tyvärr...

  9. #159
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    I landet lagom är bäst
    Inlägg
    5 906

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mick Box Visa inlägg
    Nån som har nåt bra tips på var man kan köpa vinylen på nätet? CDON eller Ginza verkar inte ha den tyvärr...
    Jag köpte min från Bengans, men det var ju ett tag sen. Kan vara slut där.
    Annars: kolla på tradera.

  10. #160
    Erfaren medlem What it feels likes avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Motala, Sweden.
    Inlägg
    2 450

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Tänkte bara kommentera en grej jag reflekterat över, nämligen mixningen av trummor och bas.
    Hur ska jag förklara?
    Skivan är ju uppenbarligen mer elektroniskt inriktat och det känns som man har önskat få till nåt slags "danssväng". Jobba lite mer med rytmerna åt det hållet.
    Jag är förvånad att man inte försökt få fram dessa element ännu mer i ljudbilden. Ännu mer pumpande bastrumma och mer tryck/kick i trummorna och percussionelement överhuvudtaget.
    Detsamma delvis med basen, eller satt den i mer samspel med trummorna och få detta mer distinkt i ljudbilden.
    Jag tycker inte det låter dåligt, otydligt eller fel.
    Bara att jag hade förväntat mig mer "tryck".
    Ta "Vy från ett luftslott" tex, när låten kommer igång ungefär vid 2.15. Kunde varit mycket "mer" liksom.

    Ska understryka att jag har en helt ok stereo, så det är inte där det skulle vara något problem.

    Någon annan som reflekterat åt det hållet?
    Det kan jag faktiskt hålla med om att jag också saknar.
    Det är därför man får försöka gå på så många konserter som möjligt. Där brukar det dunka lite bättre
    En tekopp från de dödas värld

    Först ut med skandalerna:
    www.kentbloggen.nu

  11. #161
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Göteborg, , Sweden.
    Inlägg
    3 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mick Box Visa inlägg
    Nån som har nåt bra tips på var man kan köpa vinylen på nätet? CDON eller Ginza verkar inte ha den tyvärr...
    Såg den idag på rocks i Göteborg. (inte nätet, men ja...)

  12. #162
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    773

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mick Box Visa inlägg
    Det som "The Plague" och vissa andra upplever här beror på en väldigt viktig sak som tyvärr har drabbat musikindustrin i många år och eskalerat de senaste åren:
    Överdriven kompression och limitering gör att skivan låter lika starkt precis hela tiden.

    En CD har ett dynamisk kapacitet på 96 dB, men i dagens produktioner ligger allting mellan 93-96 dB precis hela tiden. Det gör att man bara utnyttnar 3dB i dynamik.

    För att illustrera hur det fungerar:
    http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

    Jag tror säkert mixen var jättebra och dynamisk från början, men nu är den söndermastrad, precis som alla Kent-skivor från och med V&A (HH är gränsfall) och vi får aldrig höra hur den egentligen skulle ha låtit.
    Paul McCartney - Figure of eight
    .. Men jag tänker aldrig så långt.

  13. #163
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mick Box Visa inlägg
    Överdriven kompression och limitering gör att skivan låter lika starkt precis hela tiden.
    exakt,,, det blir nästan ingen skilnad på det akustiska och discodunket i i elefanter...

Sidan 11 av 11 FörstaFörsta ... 234567891011

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •