Välkommen till arkivversionen av Kentforumet!

Detta är en arkiverad och statisk version av Kentforumet så som forumet såg ut den 13 maj 2018 då forumet stängdes. Det går alltså inte att skriva i forumet längre utan den här arkiverade kopian finns bara kvar av nostalgiska och kanske historiska skäl.

Saknar du att skriva i Kentforumet? Kolla då in Facebook-gruppen Kentforumet - Ditt vardagsrum på nätet eller det nya forumet, Kentforumet 2.0.

När Kentforumet stängdes fanns det 26 094 medlemmar som hade gjort 1 153 096 inlägg i 10 524 olika ämnen.

Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 159

Ämne: Kameror i Stockholm?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Alla kompaktkameror är lika dåliga, det är helt meningslöst att lägga några tusenlappar extra på en dyrare.
    men det kan ju inte stämma. min kamera är verkligen superdålig, och i somras så tog jag lite bilder på en festival. sedan jämförde jag dem med en kompis bilder. hennes bilder var mycket bättre och hon hade också en vanlig digitalkamera, men med fler megapixlar (ööh.. om det nu heter så..)
    vi drömmer nog alltid om saker vi glömt

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Megapixlar har absolut ingenting med saken att göra, det är det mest missvisande måttet på en kameras kvalitet. Problemet med kompaktkameror är att linserna är så små att ljusinsläppet blir för dåligt, det förändras inte av ett högre pris. Det finns nån sorts mellanformatskameror som är lite bättre, men de kostar också betydligt mer. Sen har det ju väldigt mycket med att göra vilka inställningar man använder samt hur duktig man är på att redigera, men samma fotograf blir inte speciellt mycket bättre med en kompaktkamera för 3-4.000 än med en för 1.000-1.500. Däremot kan någon som är duktig ta bättre bilder med en billig kamera än nån som är kass kan med en dyr. Det hänger alltså mer på fotografen och känslan för inställningar/redigering än på kameran.

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Men Oskar, de som fotograferar livespelningar, fester och liknande arangemang använder alltid systemkameror. Det är det enda sättet att få vettiga bilder (fast om man tittar närmare på dem så är de brusiga och suddiga). Extern blixt är väl också ett måste om man ska få till skaplig belysning.

PS: jag startade en tråd ang. fotografering på konserter och det framgick tydligt att man inte får ta med inspelnings- och fotoutrustning. Det gäller kompaktkameror, såväl som systemkameror och kameramobiler. Man riskerar att bli utslängd om man blir upptäckt (och det blir man säkert om man står längst fram med en bamse-Canon men värsta objektivet och blixten).

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Men Oskar, de som fotograferar livespelningar, fester och liknande arangemang använder alltid systemkameror. Det är det enda sättet att få vettiga bilder (fast om man tittar närmare på dem så är de brusiga och suddiga). Extern blixt är väl också ett måste om man ska få till skaplig belysning.

PS: jag startade en tråd ang. fotografering på konserter och det framgick tydligt att man inte får ta med inspelnings- och fotoutrustning. Det gäller kompaktkameror, såväl som systemkameror och kameramobiler. Man riskerar att bli utslängd om man blir upptäckt (och det blir man säkert om man står längst fram med en bamse-Canon men värsta objektivet och blixten).
    Ja, det är därför jag säger att det inte är nån idé att fundera vilken kompaktkamera om är minst dålig, vill man ha bra bilder är det bara systemkamera som funkar. Sen är det big no no med blixt på spelningar, dels för att man stör artisten och dels för att bilderna blir väldigt platta.

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Sen är det big no no med blixt på spelningar, dels för att man stör artisten och dels för att bilderna blir väldigt platta.
    Inomhusspelningar är väl rätt mörka? En blixt vriden åt ett annat håll lyser ingen i ögonen, men ger lite mer ljus för kameran att fånga.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Inomhusspelningar är väl rätt mörka? En blixt vriden åt ett annat håll lyser ingen i ögonen, men ger lite mer ljus för kameran att fånga.
    Bättre att köpa ljusstarka objektiv (minst 2.8) och fippla med ISO/slutartider. Så mörkt är det i princip aldrig att man måste använda blixt för att ens se nåt.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

tycker fortfarande det är löjligt med förbud mot systemkameror. hur ska man få bra bilder på kent annars? allting ska vara skyddat av nån jävla upphovsrätt som alla bilder här på kent.nu. bättre att få ta egna proffsiga bilder då så man slipper ha tillstånd eller sno bilder olagligt om man nu vill ha...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Jag tar gärna med mig en Canon G7.. om nån ger mig en haha. Det ska tydligen vara den kompaktkamera som liknar en systemkamera mest. Fast att den ser ut som en kompakt då. Kostar sisådär 5000 nåt.. jaaa..
    Jag önskar skitmycket att jag hade fotopass.
    When you can live forever, what do you live for?

Medlem Jolenes avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Mitt digitalkamera tar ganske bra bilder, også i mørket. Fikk testet det i Disneyland, da det var lysparade på kvelden, og bildene ble ganske bra. Men vet ikke om jeg tør ta det med..
    Och jag känner en sån lättnad när musiken går på igen...

Erfaren medlem Cheapos avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Men Henrik,webmaster, svarade ju i en tråd angående kameror på konserten att det var tillåtet att ta med kompaktkameror;
    Sammanfattning:
    * Ta bara med kompaktkameror
    * Sök inte fotopass om du inte arbetar på uppdrag av etablerad press

Gäller inte det längre då eller?
    Senast redigerat av Cheapo den 2007-11-04 klockan 09:54.
    När Du är tunn som luft, så är Du nästan perfekt

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Som om dom skulle muddra varenda person som vill in på Annexet. Ingen som bryr sig ändå när blixtrarna väl brinner av i folkhavet.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Automatvapen Visa inlägg
    Som om dom skulle muddra varenda person som vill in på Annexet. Ingen som bryr sig ändå när blixtrarna väl brinner av i folkhavet.
    Nää, precis. Jag kan tänka mig att det ändå är rätt många som har med sig kameror.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

kompaktkameror är ju i princip aldrig något problem väl? så länge man inte lägger den i sin väska eller något. ha den i byxfickan...

Reg.datum
    May 2007

Standard

Man kan ju alltid köra klänning och ha kameran i strumpbyxorna ^__^

Erfaren medlem theonetoblames avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av popdrog Visa inlägg
    Jag önskar skitmycket att jag hade fotopass.
    nej det vill du inte för då får du bara höra dom första tre-fyra låtarna.
    http://fyrahundra-slag.bilddagboken.se

har du tänkt på att vi nästan
    aldrig lyfter vår blick från
    marken mot den svarta rymden
    ovanför molnen?

Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •