http://foto.stilren.se - portfolio
Vad bra att jag hittade den här tråden. Behöver ny mobil, funderar på iPhone, om den inte är för dyr.
Är det någon som vet vad den kostar i USA? Den första modellen resp. den nyaste (bara på ett ungefär)?
Min bror köpte en när han var i USA förra sommaren och den kostade då inte så farligt mycket och nu har det ju nästan gått ett helt år + att dollarn är låg, så jag tänkte att den kanske rentav är...billig nu?
Någon som vet? Tips? Tack.
Ett par problem och punkter här:
1. Den första modellen är utgång iom att nya iPhone 3G släpptes
2. Förfrågan är mycket större än vad tillverkningstakten verkar vara så leveranserna tar slut väldigt fort och verkar ha långa intervaller mellan sig(det snackas upp emot 4 veckor till nästa batch).
3. I Usa säljs de inte längre utan kontrakt över disk, vilket de gjorde förut och gjorde dem lätta att ta hem och använda här(meningen var ju att de skulle vara operatörslåsta till AT&T så klart och folk inte skulle låsa upp dem så lätt, men detta var ju fel). Detta kanske kommer ändras med tiden, men nu är det alltså underskrift på kontrakt i samband med köpet som gäller. Men så klart, om den börjar säljas obunden även i Usa(det finns ett par länder den gör det redan) kommer den antagligen vara billigast där. Jag skulle tippa på att tex 16 gb-modellen skulle hamna på runt $599.
4. Upplåsning av SIM-kort fungerar inte på 3G än(vilket jag iofs tror kommer inom nån vecka, jailbreak(vilket gör att man kommer åt filsystemet och kan installera egna prylar) för den är redan ute.
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett
Det stora problemet (och kanske också största skillnaden) med 3G-telefoner jämfört med 2G-telefoner är ju batteritiden. Tyckte först det var jättekonstigt att den första iPhonen inte var av 3G-modell, men kanske var smart av Apple att släppa en 2G-telefon då batteritiden blir längre. Blir det inte stora problem att hålla liv i 3G-iPhonen om man också använder den som musikspelare?
960805, 980204, 980628, 000307, 000309, 000630, 000715, 020712, 020803, 021123, 021206, 050521, 050527, 050528, 050610, 060617, 071116, 071117, 071118, 071119, 080313, 080321, 080322, 080323, 080712, 080801, 100225, 100226, 100227, 100228, 100722, 130824, 140615, 160923
jag är helt kär i den...min kusins kompis hade den när jag var på besök i bua i förrgår...införskaffad när hans familj var i usa..en 14åring ska fan i mig inte knäcka mig
den är ett måste köp...det går liksom se massa bilder samtidigt och hela sms direkt...det går zooma in å ut på bilder med fingrarna och på låtlisterna så kan man bara ta fingret lätt upp så rullar den fort...allt detta knappande är blott historia nu...
den är aningan stor och aningen tung...men inte så att det överväger tekniken som den besitter...någon som vet ungefär vad priset ligger på den utan abbonemang?
jag tror min smärtgräns går någonstans mellan 5...6000...
Sjukt dyr och sjukt överskattad. Mobben har ju inte ens mmsfunktioner. Känns som om min snart fyra år gamla sonyericsson k608i fortfarande kan mäta sig med den här väldesignade ipoden med telefonmöjligheter. Ändå vill jag ha den bara för att gränssnittet inte ser ut som den gör på alla andra märken. Börjar ledsna på att alla kopierar varandra -.-
Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.
kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!
Portfolio:http://www.berntsten.se/
http://www.telia.se/privat/produkter...phone_redirect
Där har du telias sjuka avtal...
Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.
Rätt dyr är den, men inte överskattad. Gränssnittet och uppgraderingsmöjligheterna samt AppStore gör den överlägsen allt annat.
MMS?!? Det kommer antagligen nån app(officiell alltså, jag har jailbreakad iPhone och kan MMS:a hur fint som helst, så jag ser inte problemet) för detta snart.
Hur som helst har Apple lagt sin energi på annat som kommer göra att iPhone snart kommer vara lika dominant på mobilmarknaden som iPod är på mp3-spelarmarknaden.
Telefonmöjligheter?!? Jag slutade tänka på det viset iom att jag skaffade iPhone.
Om ni vill ha en mobiltelefon, skaffa något annat.
Om ni vill ha något mer och är beredda att sätta er in vad man kan göra med den så skaffar ni iPhone.
---John G. Bennett
Och du påstår att det blir billigt?
8244 kr för bara abonnemanget och 8gb telefonen är inte rimligt för en telefon. Sen anser jag att en grundteknik som mms bör ingå redan från början. Min k608i är fyra år gammal med ett tre abonnemang. Jag betalar 199 kr i månaden och får 500 sms/mms plus 100 min att ringa för.
För 268 kr i månaden plus 3420 kr får jag ingenting av Telia
Hela världen lider fortfarande av ipod - hysteri...
3 - tummen upp!
(var det någon som greppade ironin?)
Vill man inte pröjsa, låt bli och låt dem som har råd/tycker det är värt göra det.
Näe, iPhone är ingen snikmobil.
Och för er som MÅSTE ha mms håller er till er 90-tals teknologi medan vi andra håller oss till framtiden.
Ett annat tips till er: iRiver
---John G. Bennett