Sidan 52 av 53 FörstaFörsta ... 2424344454647484950515253 SistaSista
Resultat 766 till 780 av 782

Ämne: Resor

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Har varit där för länge sedan men jag blev inte alls så imponerad som man 'ska' bli, det är ett museum.
    Däremot blev jag superimponerad av Florens och Rom .
    Smaken är delad. Min lista:
    1. Venedig
    2. Rom
    3. Florens/Siena
    4. Matera
    (av de städerna jag varit tillräckligt mycket i för att verkligen uppskatta)

Andra sevärda städer i Europa:
    1. Budapest
    2. Lissabon
    3. Paris
    4. Krakow
    5. Barcelona/Madrid
    6. Bonifacio
    7. Bergen
    8. Amsterdam/Alkmaar
    9. Dubrovnik
    10. Tirana
    Senast redigerat av namokab den 2015-05-09 klockan 13:04.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    1. Venedig
    2. Rom
    3. Florens/Siena
    4. Matera

1. Budapest
    2. Lissabon
    3. Paris
    5. Krakow
    6. Barcelona/Madrid
    7. Bonifacio
    8. Bergen
    9. Amsterdam/Alkmaar
    10. Dubrovnik
    Nu var det länge sedan jag var i Venedig så om jag skulle dit igen så kanske jag tycker annorlunda.
    Minns att jag tyckte något i stil med att staden är byggd ute på lagunen för att undgå rövare och att det kändes så konstigt att bygga något så 'jobbigt' att ta sig till för man måste ha båt mellan husen med....
    Alltså jag tänkte nog som en superrationell nordbo
    I Venedig var jag dessutom bara en dag men i Rom har jag promenerat i sammanlagt fyra veckor vid olika tillfällen så jag har ju upplevt Rom mkt mer och även Florens
    blablalbla
    Skulle vilja åka till Montreal igen för det var så europeiskt i vissa delar ...
    Har promenerat i Chigago en dag (mellanlandning) och jag blev så förvånad att jag blev impad av skyskrapor det trodde jag inte att jag kunde bli.

Äh jag tror att var man än åker så om man får rätt 'ingång' till staden , med intressanta fakta så kan man uppleva allt som sevärt.
    Tex många av våra mellanstora städer där man rev ut stadskärnor och byggde rationellt och fult kan tyckas men det var så synen var på gammalt /nytt på -50 och -60 talet. Jag har ändrat åsikt ,,, inte att det är vackert som Florens men den staden blev ju ett museum för de blev fattiga efter Medici-väldet och hade aldrig råd att modernisera staden som nu idag är superhäftig (inte omodern)
    blablabla
    eller vad ?

Jomen på fullaste allvar, om man får veta bakgrund till allt möjligt så ser man saker helt annorlunda och inte så ensidigt
    Senast redigerat av snö den 2015-05-09 klockan 09:08.

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Har varit där för länge sedan men jag blev inte alls så imponerad som man 'ska' bli, det är ett museum.
    Däremot blev jag superimponerad av Florens och Rom .
    Jag skulle nån gång vilja åka till italien öht... Jag lyckas bara på något sätt inte få tummarna ur.

1. Venedig
    2. Rom
    3. Florens/Siena
    4. Matera

1. Budapest
    2. Lissabon
    3. Paris
    5. Krakow
    6. Barcelona/Madrid
    7. Bonifacio
    8. Bergen
    9. Amsterdam/Alkmaar
    10. Dubrovnik
    Nu fick jag nån slags resångest. Jag har inte varit i NÅN av de städerna och jag bara känner att det finns så mycket ovanligt och vackert att uppleva som jag inte sett ännu...
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Nu var det länge sedan jag var i Venedig så om jag skulle dit igen så kanske jag tycker annorlunda.
    Minns att jag tyckte något i stil med att staden är byggd ute på lagunen för att undgå rövare och att det kändes så konstigt att bygga något så 'jobbigt' att ta sig till för man måste ha båt mellan husen med....
    Alltså jag tänkte nog som en superrationell nordbo
    I Venedig var jag dessutom bara en dag men i Rom har jag promenerat i sammanlagt fyra veckor vid olika tillfällen så jag har ju upplevt Rom mkt mer och även Florens
    blablalbla
    Skulle vilja åka till Montreal igen för det var så europeiskt i vissa delar ...
    Har promenerat i Chigago en dag (mellanlandning) och jag blev så förvånad att jag blev impad av skyskrapor det trodde jag inte att jag kunde bli.

Äh jag tror att var man än åker så om man får rätt 'ingång' till staden , med intressanta fakta så kan man uppleva allt som sevärt.
    Tex många av våra mellanstora städer där man rev ut stadskärnor och byggde rationellt och fult kan tyckas men det var så synen var på gammalt /nytt på -50 och -60 talet. Jag har ändrat åsikt ,,, inte att det är vackert som Florens men den staden blev ju ett museum för de blev fattiga efter Medici-väldet och hade aldrig råd att modernisera staden som nu idag är superhäftig (inte omodern)
    blablabla
    eller vad ?

Jomen på fullaste allvar, om man får veta bakgrund till allt möjligt så ser man saker helt annorlunda och inte så ensidigt
    Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Jag skulle nån gång vilja åka till italien öht... Jag lyckas bara på något sätt inte få tummarna ur.

Nu fick jag nån slags resångest. Jag har inte varit i NÅN av de städerna och jag bara känner att det finns så mycket ovanligt och vackert att uppleva som jag inte sett ännu...
    Det finns ju många anledningar till att uppskatta städer/ställen, och även att inte åka alls. Det är väl iofs bra om folk reser mindre, så jag är inte den som vill locka andra till att resa bara för att jag gillar det.

Jag ser gärna att en plats är visuellt spännande, t.ex. med natur och berg i omgivningarna eller med en historisk känsla, medan jag så gott som struntar i folkliv, shopping och dylikt. Därför kan mindre orter vara väldigt charmiga, t.ex. Visby på Gotland och Kotor i Montenegro för att nämna mindre orter jag inte redan nämnt (det finns förstås hur mycket mysigt som helst i Sydeuropa). Sedan finns det ju förstås en värld utanför Europa också, men långa resor kan man minimera till några twice-in-a-life-time tillfällen, kan jag tänka.

Venedig är bara väldigt speciellt och det passar mig som gillar att promenera omkring och upptäcka alla finurliga gränder varvade med kanaler, finns ingen motsvarighet (även om Holland har lite sådan mysighet också). Rom, Paris, Barcelona och dylika storstäder har förstås mycket att erbjuda, men samtidigt kan de bli lite haussade jämfört med mindre och betydligt mysigare orter.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Det finns ju många anledningar till att uppskatta städer/ställen, och även att inte åka alls. Det är väl iofs bra om folk reser mindre, så jag är inte den som vill locka andra till att resa bara för att jag gillar det.

Jag ser gärna att en plats är visuellt spännande, t.ex. med natur och berg i omgivningarna eller med en historisk känsla, medan jag så gott som struntar i folkliv, shopping och dylikt. Därför kan mindre orter vara väldigt charmiga, t.ex. Visby på Gotland och Kotor i Montenegro för att nämna mindre orter jag inte redan nämnt (det finns förstås hur mycket mysigt som helst i Sydeuropa). Sedan finns det ju förstås en värld utanför Europa också, men långa resor kan man minimera till några twice-in-a-life-time tillfällen, kan jag tänka.

Venedig är bara väldigt speciellt och det passar mig som gillar att promenera omkring och upptäcka alla finurliga gränder varvade med kanaler, finns ingen motsvarighet (även om Holland har lite sådan mysighet också). Rom, Paris, Barcelona och dylika storstäder har förstås mycket att erbjuda, men samtidigt kan de bli lite haussade jämfört med mindre och betydligt mysigare orter.
    Håller med dig .

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Ja jag föredrar helt klart mindre, mysigare orter. Som exempel kan jag ju ta Worchester jämfört med London där Worchester vann med ungefär 700% (matematisk omöjlighet jag vet, men ni fattar vart jag vill komma...)
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

att gå vilse. wanderlust

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Det är just det jag längtar till och lite ha kvar tycker jag. När barnen nästan är vuxna, jag inte har nåt hus att sköta om längre.
    Att resa, och gärna till gränder att gå vilse i, som sagt. För jag verkligen inte rest särskilt mycket. Och att jag inte har det, kan säkert bero på brist på både pengar och tid. Bada är jag inte så intresserad av, men medan någon annan gör det, kan jag tänka mig att gå omkring i Havanna, till exempel. Eller Lissabon.
    Har någon av er varit där?

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Det är just det jag längtar till och lite ha kvar tycker jag. När barnen nästan är vuxna, jag inte har nåt hus att sköta om längre.
    Att resa, och gärna till gränder att gå vilse i, som sagt. För jag verkligen inte rest särskilt mycket. Och att jag inte har det, kan säkert bero på brist på både pengar och tid. Bada är jag inte så intresserad av, men medan någon annan gör det, kan jag tänka mig att gå omkring i Havanna, till exempel. Eller Lissabon.
    Havanna. Nej, tyvärr inte. . . . än.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Ja jag föredrar helt klart mindre, mysigare orter. Som exempel kan jag ju ta Worchester jämfört med London där Worchester vann med ungefär 700% (matematisk omöjlighet jag vet, men ni fattar vart jag vill komma...)
    Bra att det finns så mycket fler små mysiga ställen då.

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Ja, Lisboa kom högt upp på min lista då jag gillade det kuperade vid havet med en rätt historisk känsla. Även Porto var en positiv upplevelse vid den dominanta floden som rinner genom stan. Lägg därtill Algarve och mysbyar så är Portugal väl värt ett besök. Vackert språk också, vilket påminner om ett annat spännande land med trevliga ändor. Baksilien.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

komma med mig hit - låt oss sitta vid Seinen, titta på Eiffeltornet och dricka vin av plastmuggar.
    wanderlust

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

En perfekt plats att läppja lite vin och förundras över världen.
    wanderlust

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

toma mi mano y camina conmigo a lo largo de la playa de noche, visitar museos en el día y darme besos de café a la sombra.
    wanderlust

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Först en liten bit mat på den restaurangen som säkert finns runt hörnet... och sen gå vilse i små, smala gränder i natten.
    ​wanderlust

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

det handlar inte om destinationen, det handlar om resan...
    dreams8.jpg dreams7.jpg dreams3.jpg
    - kan lika gärna göra det till en intressant resa. Varför inte ta en 'afternoon tea' tillsammans på Orientexpressen? dreams6 - tea time orient express.jpg

älskar tågresor. wanderlust

Sidan 52 av 53 FörstaFörsta ... 2424344454647484950515253 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •