Jag älskar bara inledningen. Den bidrar verkligen till albumets helhetskänsla och övergången till Taxmannen är klockren. Förstår dock inte varför så många stör sig på falsksången, tycker inte den är så värst tydlig.. och även om någon sjunger lite ur ton så låter det ändå svenskt på ett sjukt charmigt vis.
Ännu är det vinter
och den stora vita björnen ligger kvar
den har lagt sig över asfalten och husen
Jag hoppas att den inte ger sig av
Så vi kan ligga kvar
De borde heta "Atonalerna" efter den här insatsen. I andra halvan av låten finns det inte ens en entydig melodi, alla sjunger lite olika... känns som ett "okej, ni har inte lärt er låten än men sjung ut ändå!" Men i min värld känns det som ett val av kent att ha det så här, man hade säkert kunnat kräma ut 200% bättre sånginsats av den här kören om man gett det lite tid.
(Låten känns lite som i lumpen där måttot var "starkt är vackert" med motiveringen att om de som sjunger illa ändå sjunger starkt så tvingar det dem som faktiskt sjunger bra att ta i ännu mer för att överrösta dessa :-) )
Du kommer till mig naken likt en fisk/Jag sover i mitt badkar, är jag frisk?
Antagligen.. låter lite som det är ett rep av låten snarare än en konsert..
Men som sagt, det är nog ett medvetet val... kanske att det är kul att sjunga, och att "hellre sjunga än bra" är ett motto som de flesta borde leva efter..?
Sen är det inte så att jag finner första låten speciellt njutbar, och därför brukar jag spola förbi den.. Men av någon anledning tror jag inte att det är en slump och/eller tidsbrist som gör att det låter som det gör.
/Daniel
Tror också det handlar om ett väldigt medvetet val från bandet sida.
Som alltid.
Men jag tror inte det handlar om något "hellre än bra", snarare "folket gör sin röst hörd och det låter inte alltid vackert". Det är alltså helt vanliga människor, och inga artister/sångare som uttrycker sig. Folket mot resten.
Det är väl självklart att det är ett medvetet val.
Det vore befängt att inleda en skiva man jobbat med sen i mars 2008 med något som inte blev som man tänkt sig.
Tonalerna är en hobbykör som leds av Martins far.
Deras medelålder är runt 75 år.
De var helt fantastiska i sin vackra gamla kyrka.
Vet hut!
Du log genom fräknarna
med tårar i ögonen
Allt fanns i ögonen
Allt finns i ögonen
Det var en av de roligaste inspelningarna någonsin, faktiskt.
Vi åkte till kyrkan med GPS-hjälp och vaga vägbeskrivningar från Martin.
Mitt ute i busken.
Markus hade övat som en galning på ackorden och var extremt laddad.
En av hans drömmar har alltid varit att få spela kyrkorgel på riktigt.
Naturligtvis blev han toksjuk med jättehög feber och kunde inte komma.
Det bestämdes då hastigt på plats att Martins far Yngve skulle spela orgeln eftersom han kan och det är ganska svårt med tanke på att bas och diskant är uppdelade.
Martin skulle "leda" kören
De var helt underbara, men lite bångstyriga och de frågade hundra gånger: Men vem av er heter Kent då? Vafalls? Ingen??? Varför heter ni kent då? Det verkar ologiskt.
Vidare var vi tvungna att spela låten till ett klick för att kunna göra enkla klipp om något gick fel. Klicket fick orgelspelaren ha i lurar för att det inte skulle höras.
"Körledaren" fick också ha lurar för att kunna dirigera takten.
Kören skulle försöka följa dirigenten, vilket ställde stora krav på tydlighet från Martin.
Plus att även om kyrkan var liten blev det ändå ljudfördröjningar som vi fick kompensera för.
Efter två försök till tagningar sa en av Damerna: Nej det här går inte. Han (Martin) kan ju inte dirigera. Han står ju bara och viftar. Det blir ingen ordning.... Vi måste ha Yngve.
Jaha, sa Martin, Då får väl jag spela den jävla orgeln då. Men då blir det INGEN bas. Den får farsan lägga på efteråt!