När man äntligen kan se vem som drar i alla trådar
så blir man aldrig rädd mer...
Jag går ensam in i ljuset
Okej. Den informationen hade jag missat (eller förträngt). Det är förstås logiskt, men fortfarande blandas väl V och W i telefonkatalogen? Dock har W i alla fall en egen sida i SAOL: http://sok.saol.se/pages/P1098_M.jpg
Alfabetet utökades från 28 till 29 bokstäver, men ordningsnumret för W blir förstås 23.
Senast redigerat av Vettvilling den 2009-12-21 klockan 14:05.
För mig som skapade omröstningen var syftet att få rösterna spridda efter folks åsikter om hela skivan, inte om en låt. Förstår du nu?
För övrigt har jag alltid hört att svenska alfabetet har 29 bokstäver och vi fick lära oss att skriva alla, när jag gick i ettan.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Du, det fanns en aning ironi i det där inlägget. Självklart tror jag inte att det är albumets titelspår osv (om det ens finns något?). Jag tror inte heller Jocke eller nån annan hade för avsikt att skapa ett kryptiskt meddelande med den där titeln. Men who knows? :P
Men självklart håller jag med dig om att omröstningar utan alla rättmätiga alternativ inte är några ordentliga omröstningar alls, vilket jag också påpekat i nån omröstningstråd för längesen.
Du log genom fräknarna
med tårar i ögonen
Allt fanns i ögonen
Allt finns i ögonen
Jag har hittat lite mer rolig fakta
Kollar man i bibeln efter 18:29 under Matteusevangeliet (vilken är vad jag fattat är det viktigaste evangeliet), hittar man:
"Då föll hans medtjänare ned och bad honom och sade: 'Hav tålamod med mig, så skall jag betala dig.'" (Matt. 18:29)
Och där har vi 2a låten, Taxmannen.
Och kollar man bland psalmer (i senaste översättningen) hittar man under 18:29:
"In your strength I can crush an army; with my God I can scale any wall."
Och där har vi 3e låten, Krossa Allt (och även handlingen i 4e låten, Hjärta).
Senast redigerat av Trångbodd den 2009-12-26 klockan 17:21.
Varför förknippar folk Taxmannen med skatter? Visst, tax betyder skatt på engelska och Beatles gjorde en låt som heter Taxman som handlar om en skatteindrivare. Men för mig är kopplingen mellan Taxmannen och handlingen av låten helt annan.
Tax = hundras. Hundar är trofasta och "människans bästa vän".
"Jag har en vän
En underbar och trofast vän
Som en hund, jag svek dig igen"
Är inte det ganska självklart?
KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg
Haha, hade inte ens tänkt på att "tax" kunde mena hundrasen, men klart det är det det även syftas på det. Alltså är texten en ordlek med engelskans tax och svenskans tax.
Men då är det mycket möjligt att man som låtskrivare slagit upp 18:29 i bibeln, sett att det handlade om skuld & skatt, lekt med Beatles gamla låt om ämnet och även blandat in svenska språket.
Senast redigerat av Trångbodd den 2009-12-28 klockan 00:28.