Visa resultat för omröstning: Vilket parti tänker du rösta på till Sveriges riksdagsval 2014?

Antal röster
32. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Socialdemokraterna (S)

6 18,75%
  • Vänsterpartiet (V)

9 28,13%
  • Miljöpartiet (Mp)

2 6,25%
  • Sverigedemokraterna (SD)

4 12,50%
  • Nya Moderaterna (M)

0 0%
  • Folkpartiet (Fp)

1 3,13%
  • Centerpartiet (C)

1 3,13%
  • Kristdemokraterna (Kd)

0 0%
  • Feministiskt initiativ (F!)

5 15,63%
  • Svenskarnas parti (SvP)

0 0%
  • Piratpartiet (PP)

2 6,25%
  • Annat (Skriv gärna längre ner)

2 6,25%
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 66

Ämne: Riksdagsvalet 2014

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Jag fattar ingenting av den här diskussionen. Inte vad den syftar till i.a.f. Det är klart att min negativism mot T är ett mer generellt ifrågasättande av denna konstgjorda form av skönhet, men att jag skulle lida mer som hetero6 man om alla kvinnor helkroppstatuerade sig (för att göra en poäng genom en överdrift). Männen har jag inget behov av att kunna tända på. Om det är sexistiskt att tända på det motsatta könet, så okej. Kan vi gå vidare till någon annan politisk fråga nu?
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    1.
    Såg sedan att de inte vill avskaffa den fria valmöjligheten, vilket är bra, men samtidigt är det svårt, för mig, att välja mellan spetskompetens eller alldaglighet när det gäller undervisning i grundskolan som helhet. Speciellt inte med de lärare som utbildas idag, helt fruktansvärt. Ser hellre att något sker på den nivån, annars spelar detta egentligen ingen roll utan grundskolan förvandlas till något politiskt vägskäl där ingen egentligen bryr sig om vad som sker i den.

3.
    Denna punkt är väl en av dem som kan besvaras med "lol, wtf".

4.
    Politiker är väl troligtvis de sista människor som har någon trovärdighet när det gäller frågor som faktiskt kräver kunskap. Att skrota kärnkraften är inte rimligt just nu, tyvärr. Mycket utveckling sker inom förnyelsebara energikällor men tills de optimerats kan dessa inte ersätta kärnkraften. Dock tycker jag det är fel att utveckla den, då det tar bort motivet att utveckla solkraft, bränsleceller, vågkraft etc. från en företagande synvinkel.

7.
    Lägg ner för fan. Människor är fullt kapabla att jobba 8-9 timmar per dag, undantag finns självklart, om arbetsmiljön är stimulerande. Betyder det att alla arbetsgivare behöver transformera sina kontor till Google-komplex? Nej, men att lura sig själv genom att påstå att produktionen ökar om man sänker arbetstimmarna är ju befängt.

8.
    Lycka till med att definiera vad "konstnärer" i detta fall betyder och se om det mottas väl.

9.
    Orimligt. Att förstatliga allt är precis detsamma som att privatisera allt, man vill inte se något av dessa ske.

10/15.
    Nej, funkar i fantasyland, speciellt med punkt 15. Att stoppa invandring är befängt, att förhindra utvisning lika så. Många som kommer hit har kompetensen, där språket och arbetsgivarnas fördomar är det enda som står i vägen. Dock så är det många som saknar kompetens, dessa behöver också integreras men att kräva socialbidrag till papperslösa funkar inte. Detta betyder inte att de inte ska kunna få socialbidrag, många bör få det, men att donera ut det är sjukt.

12.
    Om det sker valfritt har jag inget emot det. Men att fler än två ska kunna erkännas som föräldrar är ännu en sådan där "lol, wtf".

13.
    Höj om det behövs, för det gör det för vissa, men att göra det rakt av, nej.

14.
    Där håller jag med men att detta är det enda politiker vill göra för att försöka främja djurs rättigheter är skrämmande.

15.
    "lol, wtf". Dock så behövs det ses över bättre än idag, en ensamstående förälder med tre barn ska inte behöva se sig deporterad.

16.
    Det finns inga människor som är hermafroditer. Tycker personligen det är löjligt men samtidigt är det inget som personligen påverkar mig, kan dock göra det i kombination med andra förslag.

18.
    Vad fan innebär det?

19.
    Nej, se över vilka man exporterar till istället.

20.
    Frihandeln behöver övervakas, inte avverkas. Jag inser att det kan kännas motstridigt men att låta den ske opåverkat är inte hållbart.

21.
    Ser över hur lönefördelningen sker istället. Detta behövs endast om en man och kvinna, eller hur nu förhållandet se ut, jobbar lika och tjänar lika men ändå inte tar lika mycket ansvar, om detta såklart inte är accepterat av båda parter.

22.
    Feminismens främsta mål bör vara att avskaffa behovet för feminism. Jag känner inte att detta nödvändigtvis är sättet att göra det på.

23.
    Här kan jag hålla med, det ska dock vara baserat på hur idrottsföreningarna ifråga ser ut.

24.
    Kommer aldrig funka, den med kompetensen ska få jobbet. Detta innebär tyvärr idag att flest män kommer få dem men om man ser till utvecklingen kommer detta neutraliseras. Motivera istället tjejer att utbilda sig. Var alldeles för få när jag pluggade (civilingenjör), hade älskat att se det ändras rent personligen. Kommer definitivt att uppmuntra min dotter till det när den tiden nalkas.

25.
    Köttfridag är inte rimligt rent praktiskt, då det inte kan överses, men något behöver definitivt göras. Känner inte att detta är genomförbar lösning, dock har jag inga goda idéer på vad som bör göras. Sexualundervisning på dagis behöver jag väl inte ens påpeka att det bör bemötas med "lol, wtf".

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Vad skulle bli bättre för att bara kvinnor får vara med i ett parti ? det är ju som att säga att bara rödhåriga får vara med eller bara de över 173cm .
    och de har väl inte heller tagit sig själva på allvar med tanke på alla knasiga löften de avgett här ovan .

Dessutom har jag aldrig kunnat med Schyman .

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Vad skulle bli bättre för att bara kvinnor får vara med i ett parti ? det är ju som att säga att bara rödhåriga får vara med eller bara de över 173cm .
    och de har väl inte heller tagit sig själva på allvar med tanke på alla knasiga löften de avgett här ovan .

Dessutom har jag aldrig kunnat med Schyman .
    Fast jag är tämligen säker på att män får vara med i F!. Man måste ju inte vara kvinna för att vara feminist.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Fast jag är tämligen säker på att män får vara med i F!. Man måste ju inte vara kvinna för att vara feminist.
    men i ledningen menar jag då får väl bara kvinnor vara med ?
    Jag tror absolut inte att kvinnor bara är bra och män bara dåliga , jag tycker det är superkonstigt .
    Många kvinnosakskvinnor säger ju att det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper andra kvinnor
    men om kvinnan som vill ha hjälp är en psykopat och så vidare . det här att kvinnor per automatik besitter goda egenskaper och män dåliga det är nonsense

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg

men i ledningen menar jag då får väl bara kvinnor vara med ?
    Jag tror absolut inte att kvinnor bara är bra och män bara dåliga , jag tycker det är superkonstigt .
    Många kvinnosakskvinnor säger ju att det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper andra kvinnor
    men om kvinnan som vill ha hjälp är en psykopat och så vidare . det här att kvinnor per automatik besitter goda egenskaper och män dåliga det är nonsense
    Det är just det feminism handlar om, att könsroller är konstruerade (åtminstone till den allra allra största delen). Självklart finns det kvinnor som är precis lika jävliga som män och tvärtom.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Det är just det feminism handlar om, att könsroller är konstruerade (åtminstone till den allra allra största delen). Självklart finns det kvinnor som är precis lika jävliga som män och tvärtom.
    Du måste vara jävligt insatt i ämnet för att kunna dra sådana slutsatser.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    May 2002

Standard

Du måste vara jävligt insatt i ämnet för att kunna dra sådana slutsatser.
    Möjligt, men det hindrar inte folk att dra slutsatser om att kvinnor är si och män är så utan att vara insatta i ämnet. Folk stör sig på att leksaksreklam visar en tjej som leker med bilar och en kille som leker med dockor. Hur kan dessa vara så säkra på att könsroller inte är konstruerade?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Möjligt, men det hindrar inte folk att dra slutsatser om att kvinnor är si och män är så utan att vara insatta i ämnet. Folk stör sig på att leksaksreklam visar en tjej som leker med bilar och en kille som leker med dockor. Hur kan dessa vara så säkra på att könsroller inte är konstruerade?
    Jag tror att könsroller både är biologiskt och kulturellt betingade, för att forskningen tyder på det. Genusvetare hävdar dock gärna att biologi absolut inte har någon påverkan alls, för att det stödjer deras agenda.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    May 2002

Standard

Jag tror att könsroller både är biologiskt och kulturellt betingade, för att forskningen tyder på det. Genusvetare hävdar dock gärna att biologi absolut inte har någon påverkan alls, för att det stödjer deras agenda.
    Vilken forskning? Självklart finns det vissa biologiska skillnader, men de behöver inte ha med vad du har mellan benen att göra. Dessutom så skuggas dessa biologiska skillnader över av som du säger kultur, men framförallt personlighet.

Jag vill bara ha frihet. Frihet att göra vad jag vill utan att extremnormativa människor t ex skrattar eller fryser ut en.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Vilken forskning? Självklart finns det vissa biologiska skillnader, men de behöver inte ha med vad du har mellan benen att göra. Dessutom så skuggas dessa biologiska skillnader över av som du säger kultur, men framförallt personlighet.

Jag vill bara ha frihet. Frihet att göra vad jag vill utan att extremnormativa människor t ex skrattar eller fryser ut en.
    Det är klart det inte har med vad man har mellan benen att göra, det har med vad man har inne i huvudet att göra. Man har gjort tester med bäbisar som inte på något sätt har påverkats av samhället där de får välja mellan leksaker och baserat på vilka leksaker de väljer att leka med så kan man med stor precision avgöra vilket kön barnet har, testet är så framgångsrikt att det används för att avgöra vilket kön ett bäbis är när det av olika anledningar inte kunnat fastställas, detta experiment har även fungerat på apor. Skillnaderna mellan könen är dock som sagt generella, som jag tror du säger så är individuella skillnader mer betydande än skillnader mellan könen.

Det håller jag med om, jag vill också ha frihet och jag vill att alla ska få göra vad de vill utan att känna sig styrda av samhällets förväntningar. Men om man upprättar en agenda att motverka könsroller med en pseudovetenskaplig bas så riskerar man istället att minska friheten.
    Sláinte Mhath!

Standard

Det är klart det inte har med vad man har mellan benen att göra, det har med vad man har inne i huvudet att göra. Man har gjort tester med bäbisar som inte på något sätt har påverkats av samhället där de får välja mellan leksaker och baserat på vilka leksaker de väljer att leka med så kan man med stor precision avgöra vilket kön barnet har, testet är så framgångsrikt att det används för att avgöra vilket kön ett bäbis är när det av olika anledningar inte kunnat fastställas, detta experiment har även fungerat på apor. Skillnaderna mellan könen är dock som sagt generella, som jag tror du säger så är individuella skillnader mer betydande än skillnader mellan könen.

Det håller jag med om, jag vill också ha frihet och jag vill att alla ska få göra vad de vill utan att känna sig styrda av samhällets förväntningar. Men om man upprättar en agenda att motverka könsroller med en pseudovetenskaplig bas så riskerar man istället att minska friheten.

Så du menar alltså att det är biologiskt betingat/ligger i vår natur huruvida man väljer Barbie eller Batman som liten eller ej? "Inte har påverkats av samhället" - de har ju inte odlats upp i burar direkt. Ska du sitta och häva ur dig massa lösa fakta får du ju backa upp det med en trovärdig artikel åtminstone.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av nollfem4 Visa inlägg
    Så du menar alltså att det är biologiskt betingat/ligger i vår natur huruvida man väljer Barbie eller Batman som liten eller ej? "Inte har påverkats av samhället" - de har ju inte odlats upp i burar direkt. Ska du sitta och häva ur dig massa lösa fakta får du ju backa upp det med en trovärdig artikel åtminstone.
    Inte för att jag har någon egentlig lust att lägga mig i diskussionen, men är det inte en väldigt massa lösa fakta som florerar här på forumet och på nätet överhuvudtaget? Varför skulle Myrpou ha större skyldighet att backa upp sina påståenden än de som följer den allmänt vedertagna normen bland de enkelspåriga massorna? Om man pratar gener kontra miljö generellt så har gener större betydelse än de flesta vill erkänna (minst 50%); experiment på enäggstvillingar stödjer detta. Jag orkar inte leta upp en referens för detta påstående, vet dock att jag har läst om det i olika sammanhang.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Inte för att jag har någon egentlig lust att lägga mig i diskussionen, men är det inte en väldigt massa lösa fakta som florerar här på forumet och på nätet överhuvudtaget? Varför skulle Myrpou ha större skyldighet att backa upp sina påståenden än de som följer den allmänt vedertagna normen bland de enkelspåriga massorna? Om man pratar gener kontra miljö generellt så har gener större betydelse än de flesta vill erkänna (minst 50%); experiment på enäggstvillingar stödjer detta. Jag orkar inte leta upp en referens för detta påstående, vet dock att jag har läst om det i olika sammanhang.
    Börjar man vifta med forskning och tester får man hemskt gärna backa upp dessa. Inte värst orimligt? Jag är väldigt kritisk när man presenterar sin subjektiva syn som det vore fakta i största allmänhet.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av nollfem4 Visa inlägg
    Börjar man vifta med forskning och tester får man hemskt gärna backa upp dessa. Inte värst orimligt? Jag är väldigt kritisk när man presenterar sin subjektiva syn som det vore fakta i största allmänhet.
    Absolut. Men att basera sin ståndpunkt på forskning/tester uppfattar i alla fall jag som mer vetenskapligt/seriöst än att bara "presentera sin subjektiva syn". Men låt oss vila denna diskussion; Myrpou har säkert något att säga om saken när han dyker upp.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg