Visa resultat för omröstning: Vilket parti tänker du rösta på till Sveriges riksdagsval 2014?

Antal röster
32. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Socialdemokraterna (S)

6 18,75%
  • Vänsterpartiet (V)

9 28,13%
  • Miljöpartiet (Mp)

2 6,25%
  • Sverigedemokraterna (SD)

4 12,50%
  • Nya Moderaterna (M)

0 0%
  • Folkpartiet (Fp)

1 3,13%
  • Centerpartiet (C)

1 3,13%
  • Kristdemokraterna (Kd)

0 0%
  • Feministiskt initiativ (F!)

5 15,63%
  • Svenskarnas parti (SvP)

0 0%
  • Piratpartiet (PP)

2 6,25%
  • Annat (Skriv gärna längre ner)

2 6,25%
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 66

Ämne: Riksdagsvalet 2014

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard Riksdagsvalet 2014

Den 14 september i år är det planerat att Sverige ska gå till val och välja våra representanter till Riksdag, Kommun och Landsting. Tänkte att det vore kul att se vad folk har för avsikt att rösta i framförallt Riksdagsvalet (om ni vill får ni gärna ange vad ni tänker rösta till kommun och landsting också! ).

Skriv gärna er syn på de stora frågorna i Riksdagsvalet:

Vinster i välfärden

Min åsikt: Bör inte nödvändigtvis förbjudas, men välfärden är ingen plats för riskkapitalister som vill gå med vinst. Privata aktörer KAN vara nyttigt, men har hittills mycket kvar att bevisa. Med staten som ansvarig så ökar garanten för att alla får en jämlik vård oavsett social status, etnicitet, geografisk hemvist, kön, etc. En privat aktör kommer etablera sig där marknaden och kunderna finns, och det är inte alltid nödvändigtvis där behoven finns, vilket apoteken är ett bra exempel på. I Stockholms innerstad finns det säkert en 5 aktörer inom en radie av 2 km (då räknar jag inte försäljare av mindre läkemedel, så som nässpray, aspirin, etc.) medan det i den byn som min mor kommer ifrån, Lima, inte finns ett enda apotek. Det är givet att det alltid kommer finnas fler apotek i större städer än i små byar då behoven och trycket på dem är högre, men det måste åtminstone finnas ett apotek även i små byar. Skola, vård och omsorg ska finnas tillgängligt för alla, oavsett ekonomisk status eller geografisk hemvist.

Skola och utbildning

Min åsikt:
    Vad gäller privata aktörer så finns det vissa fall där det kan vara rimligt att tillåta privata aktörer, för att få en ökad bredd på utbildningar. Vill ex. Åhléns öppna ett designgymnasium ska det få ha den möjligheten, men det måste finnas en garant att det inte är riskkapitalister som ligger bakom och bara är inne för att tjäna pengar med ett kortsiktigt perspektiv. En lösning vore att ge staten 50% av bestämmanderätten i såna fall, med möjlighet för den privata aktören att köpa sig 100% bestämmanderätt efter en viss tidsgräns och uppvisande om att de är seriösa.
    Vad gäller betyg är jag kluven. Å ena sidan är det inte ett bra system att mäta kunskap på av flera anledningar, men å andra sidan är det det enda sättet. Är ändå emot att införa betyg från tidig ålder då det vore en ökad stress för de yngre och kan skapa skiljelinjer tidigt. Tioåringar behöver inte få veta att de ritar fult. Däremot kan det vara lämpligt att låta läraren göra en bedömning redan från årskurs 1 för att kunna identifiera ämnen där eleven är svag respektive stark i tidig ålder och sätta in åtgärder tidigt.
    Grundskolor och högskolor skall förstatligas för att garantera tillgänglighet.

Jobben

Min åsikt: Med investeringar kommer även jobben att följa. Bygger man ex. ett sjukhus skapas man jobb inom vårdsektorn, byggindustrin, transportindustrin, servicebranschen, etc. Vidare kommer folk att flytta dit, och med fler människor skapas även större behov av tjänster vilket skapar jobb. Med en stark stat och offentlig sektor kommer fler jobb att skapas. Arbetslösa ska erbjudas jobb helt inom de områden där de är utbildade eller har erfarenhet snarast möjligt efter att de avskedats eller avslutat sin utbildning. A-kassan ska vara på en nivå så de kan överleva, men samtidigt uppmuntras till att söka jobb (dvs. täcka vardagsomkostnader så som hyra, el, internet, mat).

Försvaret

Min åsikt: Hjärtefråga och kan här gå in extremt mycket på nittygrittynivå och diskutera i evighet, men ska hålla det kort.
    Sverige måste rusta upp såväl det militära som det civila försvaret (räddningstjänsten, etc.). Sverige måste återinföra den allmänna värnplikten för alla som fyllt 18år, med såväl militär- som civiltjänst. Att avskaffa värnplikten över en dag var det största säkerhetspolitiska misstaget sedan Karl XIIs inmarsch i Polen 1701. Situationen i Ukraina har visat att Europa inte är så säkert som många trodde, och ett Ryssland som genomför övningar där man simulerar kärnvapenangrepp mot Sverige kräver en svensk upprustning. Bl.a. bör vi bygga upp luftförsvaret och Marinen (Stockholm är den enda huvudstaden i världen som saknar luftförsvar) samt återupprätta fasta förband på Gotland. Sverige borde höja försvarsanlagen till 2% av BNP samt effektivisera försvarets ekonomi genom att se över våra satsningar. Vi måste även satsa på en inhemsk försvarsindustri igen för att minska vårat beroende av import av materiel, samt även se över vapenexporten och minska alternativt helt dra ner på den till diktaturer och krigförande stater (Ryssland, USA, Saudiarabien, etc.). Vi borde även återupprätta utlandsstyrkan för att undvika situationer som den som uppstått i skuggan av Afghanistan där hela Försvarsmakten organiserar sig, såväl utbildningsmässigt som materielmässigt, efter en viss typ av insats. Istället borde vi ha en myndighet (Utlandsstyrkan) som kan utbilda och organisera förband som skickas utomlands. Vidare borde vi ha kvar en stam av fast anställda soldater för snabbinsatser och hög beredskap (max 10 dagar internationellt och 2 dygn för insatser i närområdet, efter riksdagsbeslut) som organiseras i ungefär en bataljon per förband så vi får en total styrka upp till brigads storlek, samt sjö- och flygstridskrafter. På så sätt garanteras att alla förmågor finns tillgängliga vid en plötslig kris såväl internationellt som i närområdet (tänk Rwanda eller Jugoslavien).
    Vidare ska Sverige inte gå med i NATO då det vore ett militärstrategiskt självmord och skulle enbart provocera Ryssland. NATOs skrämseltaktik till trots kommer Sverige troligtvis inte att stå ensamt vid en väpnad invasion då det är otroligt att en sådan skulle ske separat, utan lär snarare ske i samband med en större internationell kris i Baltikum och/eller Östeuropa. Sveirge kan dock fortsätta sitt samarbete med NATO i övningar, PFF samt öka vårat samarbete med grannländerna, framförallt Finland.
    Som sagt, hjärtefråga... Men för att sammanfatta: Nej till NATO, ja till allmän värnplikt samt en höjning av försvarsanslagen.

Miljön

Min åsikt: Troligtvis den enskilt största utmaningen för vår tid och det största hotet mot vår planet nu. Den svenska staten bör satsa på investeringar i miljövänlig teknologi och subventionera miljövänliga fordon och drivmedel. Att ex. förbjuda all icke-nödvändig trafik som inte är miljöklassade fordon i Stockholm och andra storstäder skulle uppmuntra folk till att göra sig av med bensinslukande fordon, och skaffa sig miljövänligare varianter. Vidare bör staten satsa på kollektivtrafiken och den bör i princip göras gratis och tillgänglig för alla. Tågtrafiken bör byggas ut och förstatligas för att hålla en bra kvalité och lägsta möjliga priser. Vidare ska vi inte satsa på vare sig gas eller kärnkraft, utan fokusera på en övergång till förnybara bränslen, så som vind-, våg-, vatten- och solenergi.

Invandring och integration

Min åsikt: Sverige ska ha fri invandring, och alla kommuner ska ha en viss kvot på lägsta antal flyktingar som de ska ta emot per år (baserad på procent av befolkning över 18 samt BNP [motsvarande för kommuner]) för att få en ökad mångfald samt lätta på trycket för vissa kommuner. Staten ska även uppmuntra till integrationen genom att subventionera SFI-kurser och utbilda invandrare så de kan komma in i samhället och börja jobba, så det inte skapar utanförskap. Ju snabbare de kommer ut och kan börja arbeta eller studera, desto snabbare kommer en invandrare att integreras.

Jämställdhet

Min åsikt: Här har jag svårt att faktiskt problematisera då det i mina ögon är så uppenbart att alla ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett kön, etnicitet, klass, religion, sexualitet, etc. Vet att det inte är så i verkligheten, men det borde vara så...

Nu är jag trött, och kanske kommer skriva mer imorgon.

Jag kommer mest troligtvis att lägga min röst på Vänsterpartiet, i samtliga tre valen. Jag vill rösta på (S), men jag anser att de tappat sitt fokus lite och inte riktigt vet var de står just nu. (V) känns därför som det rätta.

Besvara gärna såväl omröstningen som frågorna. Lägg gärna till era egna frågor om ni känner jag glömt något.

MVH
    //KRM
    Senast redigerat av KRM den 2014-05-05 klockan 03:40.
    "Kärlek är som en blomma, även den vackraste dör"

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

V - För vänster.
    F! - För många konstiga prioriteringar och konstiga förslag.
    MP - För många idioter i partiet och en verklighetsfrånvänd energipolitik.
    S - Möjligt alternativ men jag vill inte rösta på sossejävlarna.
    C - Jag röstar inte efter partiledare men Annie Lööfs parti går fan inte att rösta på.
    FP - Möjligt alternativ men de är ändå lite för höger för mig.
    M - Reinfeldt är ok, men tyvärr är han rätt ensam om det i partiet.
    KD - Socialkonservativ skit.
    SD - Socialkonservativ skit.
    PP - Bra ideér om integritet, internet och den personliga friheten.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Här kan man göra ett partitest (gäller dock EU-valet, inte riksdagsvalet):
    http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/

Min:
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Ungefär som jag räknade med..

ForumRunner_20140505_195149.png
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jag skulle vilja rösta PP även i riksdagsvalet eftersom fri fildelning är en hjärtefråga för mig men eftersom de antagligen inte kommer in får det bli V, sossarna är helt enkelt inte tillräckligt vänster. Fick jag välja statsminister skulle jag sätta Göran Greider på den posten
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Jag blev piratpartiet av någon anledning. Testet bestod ju egentligen bara om en enda fråga som hade med övervakning att göra. Resten var i stort sett bara invandringsfrågor. Testet kändes väldigt bias tyckte jag.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Automatvapen Visa inlägg
    Jag blev piratpartiet av någon anledning. Testet bestod ju egentligen bara om en enda fråga som hade med övervakning att göra. Resten var i stort sett bara invandringsfrågor. Testet kändes väldigt bias tyckte jag.
    Som att PP bara behandlar övervakningsfrågor.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Här kan man göra ett partitest (gäller dock EU-valet, inte riksdagsvalet):
    http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/

Min:
    Alltså jag vet inte vad jag ska tro om de där valtesterna. I ett test kom C först och V sist, i ett annat kom V först (då gjorde jag visserligen testet tillsammans med en annan person).
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

22,22% av forumet röstar på detta absoluta vanvett:

Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Astronaut:s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010

Standard

Köttfria måndagar på dagis? Lol.
    I know someday you'll have a beautiful life
    I know you'll be a star in somebody else's sky
    But why, why, why can't it be, can't it be mine?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Om vi får ett tredje kön hur blir det då med kvoteringen? kan jag kvotera in mig själv i bolagsstyrelser om jag slutar identifiera mig själv som man? det är ju perfekt, fast jag behöver inte ens komma in i bolagsstyrelsen för jag väljer att leva som statligt finansierad konstnär.
    Senast redigerat av Myrpou den 2014-05-10 klockan 14:01.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Astronaut: Visa inlägg
    Sexualundervisning på dagis...
    "Kärlek är som en blomma, även den vackraste dör"

Standard

Citat Ursprungligen postat av Astronaut: Visa inlägg
    Fast det är ju oerhört klokt i största allmänhet att ha någon form av köttfri dag i skola ur en rent miljöpolitiskt och djuretiskt perspektiv. Införa kortare arbetsdagar, förbjuda djur på cirkus etc..Alltså, tycker man att detta är märkligt så bör man kanske sätta sig ner och rannsaka sig själv lite.

Jag är medlem i (V) och röstar således inte på F! - men reaktionerna till väldigt sunda punkter är skrämmande här.
    Senast redigerat av nollfem4 den 2014-05-10 klockan 19:02.

Standard

Alla punkter utom 8, 10 och i viss mån 15 är ju vettiga? I alla fall inte tillräckligt dåliga/konstiga för att avfärdas med ett lol Tycker det känns som samma politik som V driver i stort sett, bara lite fler konkreta förslag.
    Så det så.

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •