Ursprungligen postat av
Myrpou
Att SD börjar räknas som en normalt parti kan jag helt hålla med om, men det är ju inget konstigt alls, det händer alla nya partier, detsamma hände Miljöpartiet, innan de kom in i riksdagen så sågs de som hippies och miljömuppar, vilket inte var så konstigt, även toppen i partiet klädde sig ju som luffare men sedan så lärde de sig att anpassa sig till riksdagen, duscha, klä sig i kostym och sätta sig in i andra frågor än miljöpolitik och skaffade sig även en ekonomisk politik som innebar att man kunde placera dem i ett av blocken, vilket blev vänstern, och det var innan globala uppvärmningshypen.
Jag ser det inte riktigt som ett stort problem att SD idag ses som ett normalt parti, det är inte så att folket har accepterad deras ideologi, de har bara suttit sig in i deras faktiska politik och fattat att de kanske inte är de dödsnazister som alla trodde att de var innan, inklusive jag själv.
Jag kan inte se på något sätt att SvP är någonstans i närhet av SD innan valet 2006 och kommer förhoppningsvis aldrig att komma dit. Dock så har de ju möjlighet att förändra sitt parti, byta politik och på det sättet få med sig en liten betydelselös del av befolkningen.
De har du helt rätt i, folk har flytt ifrån borgerliga partier efter att SD har uppkommit som ett alternativ, men du har fel att de berodde på M och FP, främst beror det på Centern, Centern hade en stark intern invandringskritisk opinion som de valde att inte ta hand om, det var detta som gav upphov till Sjöbopartiet, Ny Demokrati och sedan Jimmie Åkessons Sverigedemokraterna.
Idag har som sagt hela alliansen gett upp all invandringskritik, FP skulle aldrig dra upp språktest igen, M talar uteslutande gott om en öppen immigrationspolitik och Centern har ideér om fri invandring, just detta ser jag som en väldigt klart tecken på att allt tjat om normalisering av högerextremism går åt exakt motsatt håll, invandringskritik är totalt stigmatiserat bland både de rödgröna och alliansen idag, effekten av SD blev att det inte längre existerar något realistiskt alternativ för invandringskritik idag, därför blir SD större idag.
Att SD blir större är inte ett resultat av en ökad främlingsfientlighet i Sverige, det är ett resultat av en nolltolerans mot invandringskritik i alliansen och de rödgröna.