Visa resultat för omröstning: Vilket parti tänker du rösta på till Sveriges riksdagsval 2014?

Antal röster
32. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Socialdemokraterna (S)

6 18,75%
  • Vänsterpartiet (V)

9 28,13%
  • Miljöpartiet (Mp)

2 6,25%
  • Sverigedemokraterna (SD)

4 12,50%
  • Nya Moderaterna (M)

0 0%
  • Folkpartiet (Fp)

1 3,13%
  • Centerpartiet (C)

1 3,13%
  • Kristdemokraterna (Kd)

0 0%
  • Feministiskt initiativ (F!)

5 15,63%
  • Svenskarnas parti (SvP)

0 0%
  • Piratpartiet (PP)

2 6,25%
  • Annat (Skriv gärna längre ner)

2 6,25%
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 66

Ämne: Riksdagsvalet 2014

Standard

Även om könsrollerna är biologiskt betingade bör de motarbetas. Det finns en ojämn maktbalans grundad på kön i samhället och det är ett problem som har sin grund i könsroller och därför måste lösas genom att dessa motarbetas. Oavsett vad de beror på.
    Så det så.

Standard

Citat Ursprungligen postat av ololole Visa inlägg
    Även om könsrollerna är biologiskt betingade bör de motarbetas. Det finns en ojämn maktbalans grundad på kön i samhället och det är ett problem som har sin grund i könsroller och därför måste lösas genom att dessa motarbetas. Oavsett vad de beror på.
    +1 (tio tecken)

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av nollfem4 Visa inlägg
    Så du menar alltså att det är biologiskt betingat/ligger i vår natur huruvida man väljer Barbie eller Batman som liten eller ej? "Inte har påverkats av samhället" - de har ju inte odlats upp i burar direkt. Ska du sitta och häva ur dig massa lösa fakta får du ju backa upp det med en trovärdig artikel åtminstone.
    Ja det menar jag, inte nödvändigtsvis att samhället inte påverkar vad vi leker med men iallafall att det till stor del verkar vara biologiskt betingat.

Här är källa till apstudien, jag ska se om jag kan hitta en källa till forskningen gjord på bäbisar också:
    http://www.ehbonline.org/article/S10...107-1/fulltext
    Sláinte Mhath!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Ja det menar jag, inte nödvändigtsvis att samhället inte påverkar vad vi leker med men iallafall att det till stor del verkar vara biologiskt betingat.

Här är källa till apstudien, jag ska se om jag kan hitta en källa till forskningen gjord på bäbisar också:
    http://www.ehbonline.org/article/S10...107-1/fulltext
    Tack för länken, ska läsa ikväll om jag hinner klart med min egna rapport!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av ololole Visa inlägg
    Det kan jag hålla med om, det finns många destruktiva könsroller som bör bekämpas, men om man har inställningen att könsroller alltid är negativt, alltid utgår ifrån yttre förväntningar och därmed inte är önskvärda och sedan ser på hela samhället i detta verklighetsfrånvända perspektiv så kan man som sagt istället för att främja den individuella friheten istället hämma den.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Hade det inte varit för att Sverige behöver en röd regering och framför allt bli rödare än sossarna hade jag röstat på PP istället för Vänstern men eftersom PP tyvärr nog inte har så stor chans att komma in i riksdagen kommer Vänstern ändå få min röst. Drömmen hade varit ifall PP fick majoritet i riksdagen och avskaffade den äckliga upphovsrätten och släppte fildelning fri i Sverige...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Hen som startat omröstningen. Varför ha med Svenskarnas parti som alternativ? Finns ju väldigt många partier som är större som inte är med?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Hade det inte varit för att Sverige behöver en röd regering och framför allt bli rödare än sossarna hade jag röstat på PP istället för Vänstern men eftersom PP tyvärr nog inte har så stor chans att komma in i riksdagen kommer Vänstern ändå få min röst. Drömmen hade varit ifall PP fick majoritet i riksdagen och avskaffade den äckliga upphovsrätten och släppte fildelning fri i Sverige...
    Jao, för en riksdagsmajoritet i Sverige kan säkert gå emot internationella upphovsrättslagar. Dream on!
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flaskbottnadgaphals Visa inlägg
    Hen som startat omröstningen. Varför ha med Svenskarnas parti som alternativ? Finns ju väldigt många partier som är större som inte är med?
    Det har varit väldigt aktiva i media och verkar, i mina ögon, fått den plats i svensk politik som SD innehade de kom in i Riksdagen. Sen vore det intressant att se om normaliseringen av högerextremismen fått större inverkan på Forumet.

Övervägde att ha med kommunistiska partiet i, men hade inte det då jag kände att jag måste dra gränsen nånstans. Hade, såhär i efterhand, kanske kunnat haft med dem istället för exempelvis PP.
    "Kärlek är som en blomma, även den vackraste dör"

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av KRM Visa inlägg
    Det har varit väldigt aktiva i media och verkar, i mina ögon, fått den plats i svensk politik som SD innehade de kom in i Riksdagen. Sen vore det intressant att se om normaliseringen av högerextremismen fått större inverkan på Forumet.
    Vad innebär det egentligen?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Hur tror ni valresultatet blir? Jag tror inte SD får mer än runt 10%. Vänsterpartiet ökar nog rejält, då de haft en ganska tydlig ståndpunkt och lyckats framhäva sin politik tydligt. S förblir största parti, och får nog utgöra kärnan i en ny regering. MP och V kommer nog slåss om platsen som tredje största parti. KD ryker nog, möjligt att de kan hänga kvar precis på 4% med hjälp av stödröster från framförallt M, men tror inte det då många av deras väljare gått till SD. M minskar nog drastiskt och tappar väljare till S, Fp och SD tror jag, men förblir näst största parti. Centern hänger nog kvar, men precis på 4%.

Möjliga regeringsalternativ efter valet blir nog antingen S+V+Mp (SVAMP) eller möjligtvis S+Mp+Fp (kanske får C hänga med som ett bihang, om de släpper kärnkraften, men tror ej det).
    Möjligt med ett högerblock av M+SD+KD (dock utan Reinfeldt. Finns mycket ont att säga om honom, men samarbete med SD är nog ett stort nej på hans lista).

Finns en risk att SD blir vågmästare, och då finns det risk med ett regeringsalternativ med M+SD+KD(+Fp?).

Risken med att F! kommer in är att de kan splittra vänstern. Ser inte hur F! kan få vara med i rödgrön regering, då deras politik saknar verklighetsförankring. Fin ideologi och idéer, men de saknar förankring i verkligheten vad gäller såväl finansiering som genomförbarhet i realiteten.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Allt som sågs som farligt och avantgarde, det bleknar, trubbas av tills det är normalt.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Att folk ser SD som ett "normalt" parti, det räknas som ett ställningstagande att klassa dem som fascister och att diskutera rasism. Det blir även mer accepterat att rösta högerextremt.

SvP är ett lysande exempel på det. 2006, och innan, ansågs SD tveklöst vara ett högerextremt parti. Egentligen ingen ifrågasatte. Efter 2006 hände någonting som gör att SD blir mer och mer accepterat att rösta på. Hade någon sagt att de skulle rösta SD innan 2006 hade folk, utan att tveka, klassat partiet som högerextremt. Inför valet 2010 har normaliseringen gått så långt att SD är kontroversiellt, men acceptabelt parti att rösta på. Idag är vi på en sådan plats att SvP, som alla vet är högerextrema, har blivit "kontroversiella" och tagit den plats SD hade 2006.

En analys av vad som hände inför och efter 2006 var liberaliseringen av såväl M som FP. M var tidigare ett konservativt parti och Fp var ett "invandringskritiskt" parti som gärna ville begränsa invandringen, införa språktester, och sätta allmänt högre krav på invandrare som kom hit. När dessa två partier blev mer humana i sin politik, och liberaliserades, så öppnades det upp ett vakuum som SD mer än gärna fyllde.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av KRM Visa inlägg
    Att folk ser SD som ett "normalt" parti, det räknas som ett ställningstagande att klassa dem som fascister och att diskutera rasism. Det blir även mer accepterat att rösta högerextremt.

SvP är ett lysande exempel på det. 2006, och innan, ansågs SD tveklöst vara ett högerextremt parti. Egentligen ingen ifrågasatte. Efter 2006 hände någonting som gör att SD blir mer och mer accepterat att rösta på. Hade någon sagt att de skulle rösta SD innan 2006 hade folk, utan att tveka, klassat partiet som högerextremt. Inför valet 2010 har normaliseringen gått så långt att SD är kontroversiellt, men acceptabelt parti att rösta på. Idag är vi på en sådan plats att SvP, som alla vet är högerextrema, har blivit "kontroversiella" och tagit den plats SD hade 2006.

En analys av vad som hände inför och efter 2006 var liberaliseringen av såväl M som FP. M var tidigare ett konservativt parti och Fp var ett "invandringskritiskt" parti som gärna ville begränsa invandringen, införa språktester, och sätta allmänt högre krav på invandrare som kom hit. När dessa två partier blev mer humana i sin politik, och liberaliserades, så öppnades det upp ett vakuum som SD mer än gärna fyllde.
    Att SD börjar räknas som en normalt parti kan jag helt hålla med om, men det är ju inget konstigt alls, det händer alla nya partier, detsamma hände Miljöpartiet, innan de kom in i riksdagen så sågs de som hippies och miljömuppar, vilket inte var så konstigt, även toppen i partiet klädde sig ju som luffare men sedan så lärde de sig att anpassa sig till riksdagen, duscha, klä sig i kostym och sätta sig in i andra frågor än miljöpolitik och skaffade sig även en ekonomisk politik som innebar att man kunde placera dem i ett av blocken, vilket blev vänstern, och det var innan globala uppvärmningshypen.
    Jag ser det inte riktigt som ett stort problem att SD idag ses som ett normalt parti, det är inte så att folket har accepterad deras ideologi, de har bara suttit sig in i deras faktiska politik och fattat att de kanske inte är de dödsnazister som alla trodde att de var innan, inklusive jag själv.
    Jag kan inte se på något sätt att SvP är någonstans i närhet av SD innan valet 2006 och kommer förhoppningsvis aldrig att komma dit. Dock så har de ju möjlighet att förändra sitt parti, byta politik och på det sättet få med sig en liten betydelselös del av befolkningen.

De har du helt rätt i, folk har flytt ifrån borgerliga partier efter att SD har uppkommit som ett alternativ, men du har fel att de berodde på M och FP, främst beror det på Centern, Centern hade en stark intern invandringskritisk opinion som de valde att inte ta hand om, det var detta som gav upphov till Sjöbopartiet, Ny Demokrati och sedan Jimmie Åkessons Sverigedemokraterna.
    Idag har som sagt hela alliansen gett upp all invandringskritik, FP skulle aldrig dra upp språktest igen, M talar uteslutande gott om en öppen immigrationspolitik och Centern har ideér om fri invandring, just detta ser jag som en väldigt klart tecken på att allt tjat om normalisering av högerextremism går åt exakt motsatt håll, invandringskritik är totalt stigmatiserat bland både de rödgröna och alliansen idag, effekten av SD blev att det inte längre existerar något realistiskt alternativ för invandringskritik idag, därför blir SD större idag.
    Att SD blir större är inte ett resultat av en ökad främlingsfientlighet i Sverige, det är ett resultat av en nolltolerans mot invandringskritik i alliansen och de rödgröna.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Att SD börjar räknas som en normalt parti kan jag helt hålla med om, men det är ju inget konstigt alls, det händer alla nya partier, detsamma hände Miljöpartiet, innan de kom in i riksdagen så sågs de som hippies och miljömuppar, vilket inte var så konstigt, även toppen i partiet klädde sig ju som luffare men sedan så lärde de sig att anpassa sig till riksdagen, duscha, klä sig i kostym och sätta sig in i andra frågor än miljöpolitik och skaffade sig även en ekonomisk politik som innebar att man kunde placera dem i ett av blocken, vilket blev vänstern, och det var innan globala uppvärmningshypen.
    Jag ser det inte riktigt som ett stort problem att SD idag ses som ett normalt parti, det är inte så att folket har accepterad deras ideologi, de har bara suttit sig in i deras faktiska politik och fattat att de kanske inte är de dödsnazister som alla trodde att de var innan, inklusive jag själv.
    Jag kan inte se på något sätt att SvP är någonstans i närhet av SD innan valet 2006 och kommer förhoppningsvis aldrig att komma dit. Dock så har de ju möjlighet att förändra sitt parti, byta politik och på det sättet få med sig en liten betydelselös del av befolkningen.

De har du helt rätt i, folk har flytt ifrån borgerliga partier efter att SD har uppkommit som ett alternativ, men du har fel att de berodde på M och FP, främst beror det på Centern, Centern hade en stark intern invandringskritisk opinion som de valde att inte ta hand om, det var detta som gav upphov till Sjöbopartiet, Ny Demokrati och sedan Jimmie Åkessons Sverigedemokraterna.
    Idag har som sagt hela alliansen gett upp all invandringskritik, FP skulle aldrig dra upp språktest igen, M talar uteslutande gott om en öppen immigrationspolitik och Centern har ideér om fri invandring, just detta ser jag som en väldigt klart tecken på att allt tjat om normalisering av högerextremism går åt exakt motsatt håll, invandringskritik är totalt stigmatiserat bland både de rödgröna och alliansen idag, effekten av SD blev att det inte längre existerar något realistiskt alternativ för invandringskritik idag, därför blir SD större idag.
    Att SD blir större är inte ett resultat av en ökad främlingsfientlighet i Sverige, det är ett resultat av en nolltolerans mot invandringskritik i alliansen och de rödgröna.
    Seriöst? Du kan ju fan inte jämföra miljöpartiet och SD, vad fan håller du på med?
    Och säga att partitoppar "klär sig som luffare" som att klädseln skulle vara det som spelade mest roll. Alltså, hur tänkte du där?

Om du gick och trodde att SD var "dödsnazister" så får väl det tala för dig. Men vadfan, har du några som helst siffror som stödjer dina påståenden?
    Känns mest som att du kommer med antaganden och lösryckta påståenden om hur saker "är".

Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •