Sidan 7 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 91 till 105 av 163

Ämne: Mixningen

  1. #91
    Erfaren medlem elegimelodis avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    2 597

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Exakt vad här är gnäll?!!?
    Läs för fan tråden och se vad folk resonerar kring.
    Prova på det själv. Försök att se det objektivt så ska du märka att den här tråden är jävligt gnällig.
    Senast redigerat av elegimelodi den 2007-10-29 klockan 13:06.

  2. #92
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Chengdu, Kina
    Inlägg
    194

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Och, du får resonerandet "Det är en väldigt bra skiva. Man blev bara lite förvånad att den, inte minst efter förhandssnacket om influenser till skivan, inte var hårdare/skitigare/fetare. Man älskar de där elektroelementen och hade inte haft nåt emot om det lyfts fram aningen mer"(nån slags sammanfattning om folks inställning och inlägg i tråden) till gnäll?!?
    Kan bara hålla med dig.
    Jag tror inte att varken du eller jag vill ha några berlin-techno-trummor/bas-mix men lite mer tryck hade verkligen inte skadat.

    Hade verkligen varit mer intressant om Jocke hade kommenterat sakfrågan istället för att bara jävlas här men det verkar som om både han och den där andre (ja, skjut mig, jag kan inte namnen på alla i Kent hur mycket jag än älskar musiken) som skrev om trummandet mest vill provocera här på sistone.
    Får väl säga att jag förstår dem lite med tanke på all skit de får ta här men om man nu orkar logga in på sitt eget fan-forum så hade det väl för fan varit mer givande om man framförde något mer vettigt än det vi fått se på sistone.
    Sorry, off topic..,

    Daniel
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Detta inlägg var myyyyyyyycket myyyyyyyyyyyyycket tristare än mitt...
    Blog
    Bilder

  3. #93
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Göteborg, , Sweden.
    Inlägg
    3 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chengdu Visa inlägg
    Kan bara hålla med dig.
    Jag tror inte att varken du eller jag vill ha några berlin-techno-trummor/bas-mix men lite mer tryck hade verkligen inte skadat.

    Hade verkligen varit mer intressant om Jocke hade kommenterat sakfrågan istället för att bara jävlas här men det verkar som om både han och den där andre (ja, skjut mig, jag kan inte namnen på alla i Kent hur mycket jag än älskar musiken) som skrev om trummandet mest vill provocera här på sistone.
    Får väl säga att jag förstår dem lite med tanke på all skit de får ta här men om man nu orkar logga in på sitt eget fan-forum så hade det väl för fan varit mer givande om man framförde något mer vettigt än det vi fått se på sistone.
    Sorry, off topic..,

    Daniel
    Han har väl all rätt att jävlas tillbaka när folk klagar på små"fel" de hittat på tts...

  4. #94
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Chengdu, Kina
    Inlägg
    194

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Beah Visa inlägg
    Han har väl all rätt att jävlas tillbaka när folk klagar på små"fel" de hittat på tts...
    Det är väl klart han har men det hade väl ändå varit mer givande om han skrivit om hur de tänkte när de mixade skivan?

    Små fel? Antar att du tycker att mixningen inte spelar någon roll när man ser hur slutresultatet av en lång inspelning blir...
    Missförså mig inte, jag tycket att TTS är en väldigt bra skiva men den låter stundtals lite platt i ljudbilden liksom fler i den här tråden, och då tycker jag allt att det hade varit roligare att läsa Jockes tankar om detta än det dravlet han skrev här. Det hade väl varit lika lätt för honom att försvara mixningen som att skriva det han skrev? JAG hade i alla fall tyckt det varit mycket mer intressant att läsa.

    Jag skrev också att jag förstod att de kanske ledsnar på allt skit de får ta här men det missade du kanske?

    Daniel
    Senast redigerat av chengdu den 2007-10-29 klockan 16:10.
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Detta inlägg var myyyyyyyycket myyyyyyyyyyyyycket tristare än mitt...
    Blog
    Bilder

  5. #95
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Göteborg, , Sweden.
    Inlägg
    3 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chengdu Visa inlägg
    Det är väl klart han har men det hade väl ändå varit mer givande om han skrivit om hur de tänkte när de mixade skivan?

    Små fel? Antar att du tycker att mixningen inte spelar någon roll när man ser hur slutresultatet av en lång inspelning blir...
    Missförså mig inte, jag tycket att TTS är en väldigt bra skiva men den låter stundtals lite platt i ljudbilden liksom fler i den här tråden, och då tycker jag allt att det hade varit roligare att läsa Jockes tankar om detta än det dravlet han skrev här. Det hade väl varit lika lätt för honom att försvara mixningen som att skriva det han skrev? JAG hade i alla fall tyckt det varit mycket mer intressant att läsa.

    Jag skrev också att jag förstod att de kanske ledsnar på allt skit de får ta här men det missade du kanske?

    Daniel
    Jag har noterat att du skrev alla de sakerna, ja.
    Anta inte någonting.

  6. #96
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Chengdu, Kina
    Inlägg
    194

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Beah Visa inlägg
    Jag har noterat att du skrev alla de sakerna, ja.
    Anta inte någonting.


    Daniel
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Detta inlägg var myyyyyyyycket myyyyyyyyyyyyycket tristare än mitt...
    Blog
    Bilder

  7. #97
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Jag hänvisar till mitt första svar i denna tråd.
    För övrigt så älskar jag mixen.
    Om man inte vet något om att mixa en platta så tycker jag att det blir lite...meningslöst med alla åsikter om grejer man inte kan.
    Jag tror att jag varit med och mixat fler plattor än alla härinne, men jag är fortfarande novis i ämnet.
    Jag fattar fortfarande inte hur man klarar att göra alla dessa 1000-tals val som varje låt kräver.
    Visst kan man vilja ha mer bas, botten, gitarrer, mid, tryck eller vad som helst men i en riktig mix sker alla höjningar/sänkningar (extremt förenklat) på bekostnad av något annat i mixen.
    Man mixar ju också en platta/låt på olika sätt med tanke på var de ska spelas. Eftersom de allra flesta spelar skivan i ett hemmasystem i vårt fall, så anpassas en mix och en mastring för att fungera optimalt i många system.
    Tyvärr får bara vi i bandet höra skivan i den upplösning och i de högtalare den förtjänar, men man försöker ju göra det bästa av situationen.
    Därför har man många olika typer av högtalare i mix som man växlar mellan under låtens gång.
    En mix kommer alltid att vara en sorts kompromiss.
    Men om alla ni köper exakt samma skitfeta system som i studion så kan vi mixa skivan exakt som vi vill att den ska upplevas.
    Är bara trött på att alla tror att de kan göra allt bättre själva.
    Att någonting väldigt komplext som till och med proffsen svettas med i veckor fås att låta som något oerhört enkelt.
    Allt är 10 ggr svårare än man tror utom några få saker som är 100 ggr svårare, som en vis man sa en gång.
    Mycket snack, lite verkstad.

  8. #98
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Chengdu, Kina
    Inlägg
    194

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Jag hänvisar till mitt första svar i denna tråd.
    För övrigt så älskar jag mixen.
    Om man inte vet något om att mixa en platta så tycker jag att det blir lite...meningslöst med alla åsikter om grejer man inte kan.
    Jag tror att jag varit med och mixat fler plattor än alla härinne, men jag är fortfarande novis i ämnet.
    Jag fattar fortfarande inte hur man klarar att göra alla dessa 1000-tals val som varje låt kräver.
    Visst kan man vilja ha mer bas, botten, gitarrer, mid, tryck eller vad som helst men i en riktig mix sker alla höjningar/sänkningar (extremt förenklat) på bekostnad av något annat i mixen.
    Man mixar ju också en platta/låt på olika sätt med tanke på var de ska spelas. Eftersom de allra flesta spelar skivan i ett hemmasystem i vårt fall, så anpassas en mix och en mastring för att fungera optimalt i många system.
    Tyvärr får bara vi i bandet höra skivan i den upplösning och i de högtalare den förtjänar, men man försöker ju göra det bästa av situationen.
    Därför har man många olika typer av högtalare i mix som man växlar mellan under låtens gång.
    En mix kommer alltid att vara en sorts kompromiss.
    Men om alla ni köper exakt samma skitfeta system som i studion så kan vi mixa skivan exakt som vi vill att den ska upplevas.
    Är bara trött på att alla tror att de kan göra allt bättre själva.
    Att någonting väldigt komplext som till och med proffsen svettas med i veckor fås att låta som något oerhört enkelt.
    Allt är 10 ggr svårare än man tror utom några få saker som är 100 ggr svårare, som en vis man sa en gång.
    Mycket snack, lite verkstad.
    Hey, det var ju precis det här jag menade, lite tankar om mixningen från de som bestämmer hur det ska låta.
    Du måste väl ändå hålla med om att i alla fall delar av den här tråden har haft en relevant frågeställning, att sen vissa delar kan ses som gnäll är trist men ändå, mycket mer intressant än ännu en tråd som bara säger att allt var bättre förr.

    Stort tack att du tar dig tid att hänga på forumet, har bara tyckt att några av dina svar på sistone har varit gnälliga men som sagt, jag förstår om du lackar ur ibland.

    Daniel
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Detta inlägg var myyyyyyyycket myyyyyyyyyyyyycket tristare än mitt...
    Blog
    Bilder

  9. #99
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Det är bara så konstigt när folk säger att de skruvat till basen bättre hemma och undrar hur vi tänkt.
    Fine, liksom. Ni får skruva hur fan ni vill på era system, men att undra över det vagt beskrivna "trycket" är så generellt som frågeställning att det är väldigt svårt att inte svara ironiskt.
    Men om du kollar runt så kan du se att jag inte bara skriver elakt/ilsket/i affekt.
    Skulle nog säga att det är 50/50 (Lille Skutt vs Vargen).
    Svaren speglar nog attityden på forumet i allra högsta grad.
    Men de hårda orden märks alltid mest och får givetvis mest respons.
    Internets eviga förbannelse.

  10. #100
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Vem har skruvat till basen hemma?
    inget fel på mixningen, förstår inte riktigt meningen med den här tråden trotts att jag läst igenom alla inlägg.


  11. #101
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Trycket? Äh, det är bara att slänga på en sidechain-kompression på hela mixen och låta bastrumman styra över duckningen.

    Threshold på minst -50dB och ration på max.. Snabb attack och långsam release.

    Eller inte..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  12. #102
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Ohyggligt intressant... not.

  13. #103
    Moderator mhs avatar
    Reg.datum
    Jul 2003
    Ort
    San Francisco, CA, USA
    Inlägg
    3 950

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Men om alla ni köper exakt samma skitfeta system som i studion så kan vi mixa skivan exakt som vi vill att den ska upplevas.
    Givetvis. Men då måste du ju först skriva en lista åt oss så vi vet vad vi ska inhandla
    Jag har blivit äldre, saknar glöd

  14. #104
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Chengdu, Kina
    Inlägg
    194

    Standard

    Fair enough, det var väl bara så att det här var en tråd där jag verkligen ville få veta lite om era tankar (vilket jag fått nu) om ämnet i fråga.

    Daniel
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Detta inlägg var myyyyyyyycket myyyyyyyyyyyyycket tristare än mitt...
    Blog
    Bilder

  15. #105
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Jag hänvisar till mitt första svar i denna tråd.
    "Ja, herregud. Varför ringde vi inte er när vi skulle mixa och mastra plattan.
    Ni som är såna proffs.
    Vi borde ha fattat att de som vi jobbar med inte kan ett skit och att ni, som spelat in och mixat och mastrat så oerhört många stora album skulle ha gjort allt 1000000000 ggr bättre!
    Jag väntar med spänning på ert nästa feta projekt med svinmycket bas och SKITHÖÖÖÖGA TRUMMOR."


    Oookej?!?
    Jag tycker fortfarande det vet ett ganska barnsligt inlägg som på ett förljuget sätt påstår att jag eller någon annan hävdat att man själv skulle gjort det bättre, vet mer om mixning, att "ni" inte kan ett skit samt att "vi" har mixat och mastrat många stora album.

    För övrigt så älskar jag mixen.
    Om det har varit så otroligt svårt att uppfatta tycker jag att i helhet är den BRA, men bitvis undrar jag varför så svängiga och driviga element har hållts tillbaka.

    Om man inte vet något om att mixa en platta så tycker jag att det blir lite...meningslöst med alla åsikter om grejer man inte kan.
    Jag påstår inte att jag varit lika mycket i en studio och gjort den grejen som du har, men har mer koll på och erfarenhet av den processen än vad de flesta här inne.

    Jag tror att jag varit med och mixat fler plattor än alla härinne, men jag är fortfarande novis i ämnet.
    Jag fattar fortfarande inte hur man klarar att göra alla dessa 1000-tals val som varje låt kräver.
    Visst kan man vilja ha mer bas, botten, gitarrer, mid, tryck eller vad som helst men i en riktig mix sker alla höjningar/sänkningar (extremt förenklat) på bekostnad av något annat i mixen.
    Man mixar ju också en platta/låt på olika sätt med tanke på var de ska spelas. Eftersom de allra flesta spelar skivan i ett hemmasystem i vårt fall, så anpassas en mix och en mastring för att fungera optimalt i många system.
    Tyvärr får bara vi i bandet höra skivan i den upplösning och i de högtalare den förtjänar, men man försöker ju göra det bästa av situationen.
    Därför har man många olika typer av högtalare i mix som man växlar mellan under låtens gång.
    En mix kommer alltid att vara en sorts kompromiss.
    Men om alla ni köper exakt samma skitfeta system som i studion så kan vi mixa skivan exakt som vi vill att den ska upplevas.
    Detta är en situation jag är väl medveten om. Men jag pratar inte om detta. På vissa ställen på plattan är de element jag tidigare diskuterat precis som framlyfta som man kan önska, på andra har de lagts i bakgrunden. Som jag ser det skulle det inte förstört någonting om man lyfte upp dem.
    Sedan förstår jag att man vill ha variation en mix, men jag upplever det snarare att en snygg grej går aningen förlorad/inte får den plats den är värd.

    Är bara trött på att alla tror att de kan göra allt bättre själva.
    Återigen, vem fan har gjort anspråk på detta?

    Att någonting väldigt komplext som till och med proffsen svettas med i veckor fås att låta som något oerhört enkelt.
    Allt är 10 ggr svårare än man tror utom några få saker som är 100 ggr svårare, som en vis man sa en gång.
    Mycket snack, lite verkstad.
    Ja, och ingen har väl påstått att det är lätt att mixa en platta?!
    Senast redigerat av The Plague den 2007-10-29 klockan 18:54.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

Sidan 7 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •