Sidan 8 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 106 till 120 av 163

Ämne: Mixningen

  1. #106
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är bara så konstigt när folk säger att de skruvat till basen bättre hemma och undrar hur vi tänkt.
    Fine, liksom. Ni får skruva hur fan ni vill på era system, men att undra över det vagt beskrivna "trycket" är så generellt som frågeställning att det är väldigt svårt att inte svara ironiskt.
    Jag antar att alla beslut rörande vad som görs i produktionen, mixningen, mastring etc tas väldigt medvetet.
    Därför undrade jag tex varför man lät ett mästerverk som Vy från ett luftslott fick låta så... tam.
    Jag fattar ju det tillbakahållna introt och hela den luftiga "Air-känslan" genom låten, men när den kommit igång efter halva låten kan jag inte låta bli att undra varför den snygga virveln och bastrumman inte tillåts vara ännu mer närvarande. Framåt slutet drunknar nästan den sistnämnda i ljudbilden. För att överdriva något.
    Men som sagt, man sitter och undrar varför ni tog ett sådant beslut när ni har så snygga grejer att använda er av. Det är vad diskussionen här har handlat om, iaf för mig. Inte att påstå att jag skulle genomfört det där projektet mycket bättre eller att ni inte vet vad ni håller på med.

    Men de hårda orden märks alltid mest och får givetvis mest respons.
    Internets eviga förbannelse.
    Detta gäller väl inte bara för internet?
    Folk blir väl alltid mest ihågkomna för all skit de gjort?
    Senast redigerat av The Plague den 2007-10-30 klockan 07:03.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #107
    Erfaren medlem Gråbos avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    verkligheten
    Inlägg
    5 724

    Standard

    ååååååååååååuuuuuuuuuuuaaaarrrrggggghhhh does it matter? jag blir dum i huvudet på diskussionerna här.

  3. #108
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    287

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gråbo Visa inlägg
    ååååååååååååuuuuuuuuuuuaaaarrrrggggghhhh does it matter? jag blir dum i huvudet på diskussionerna här.
    Vad gör du här då?
    Tycker att detta är en av de intressantaste trådarna på länge. PLUS att den är saklig, vilket inte alltid är fallet här inne.

    Keep on going säger jag bara.
    \"Vaan itseni tähden minä tämän kirjoitan\"
    - Sinuhe

  4. #109
    Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    38 827

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gråbo Visa inlägg

    ååååååååååååuuuuuuuuuuuaaaarrrrggggghhhh does it matter?
    jag blir dum i huvudet på diskussionerna här.
    Då är det bara att hålla sig borta från en diskussionstråd.
    Inte läsa i en sådan tråd. Inte skriva i en sådan tråd. Enkelt!

    Denna tråd är jävligt intressant och J.Berg har väl förtydligat sina två första tramsiga inlägg lite i och med de två senaste. Själv är jag helt grön när det gäller att mixa en platta och jag vet så klart inte vad kent själva ville framhäva med TTS. Jag undrade bara i grund och botten om det blev som de tänkt sig? Om det var ett medvetet drag att hålla igen på bas och trummor så pass som det gjorts? Jag fick väl ett litet svar på det, om man räknar att en sak görs på bekostnad av något annat i en mixning. Antagligen var det andra sakers tur att stå lite mer i centrum denna gång... men vad fan vet jag.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

  5. #110
    Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41 169

    Standard

    Ja just det

  6. #111
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    841

    Red face

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Inte ens the kan man laga.
    "the" vadå om man får fråga? Det är smått fascinerande att ett av svenskan allra mest lättstavade ord - te - så ofta förvanskas till "thé", eller som här "the"... (Det är ju inte ens engelska ifall någon tror det!) Tur att ni gjort en låt om kallt kaffe i stället för kallt te! Som om inte särskrivningen "Bas riff" är nog, hade vi då kunnat ha en låt på B-sidor betitlad "Kallt the"... Jag ryser av obehag.

  7. #112
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    841

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Vem har skruvat till basen hemma?
    inget fel på mixningen, förstår inte riktigt meningen med den här tråden trots att jag läst igenom alla inlägg.
    Jag tycker att skivan låter alldeles utmärkt!

    Till en början var jag kanske lite skeptisk, men i takt med att låtarna har tagit sig, har även ljudet gjort detsamma. Jag tycker det är bra tryck i "Berlin" för att ta ett exempel.
    "Vy från ett luftslott" är väl däremot helt enkelt ämnad att låta lite... luftig (det hörs ju på titeln!).

    Inte så konstigt om man tycker basen är klen om man vill ha den som på Du & Jag Döden! Den skivan lyssnade jag på i min nya stereo genom att skruva ner basljudet och dessutom stänga av "superbasfunktionen". Då låter den plattan bättre! Nya skivan låter perfekt utan att jag behöver ändra de inställningar jag har. Man vill ju inte hålla på att ändra inställningarna för varje cd man lyssnar på, det är bara jobbigt.

  8. #113
    Erfaren medlem Anxs avatar
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Sjöstan, Stockholm, Sverige.
    Inlägg
    3 558

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hillbilly Visa inlägg
    "the" vadå om man får fråga? Det är smått fascinerande att ett av svenskan allra mest lättstavade ord - te - så ofta förvanskas till "thé", eller som här "the"... (Det är ju inte ens engelska ifall någon tror det!) Tur att ni gjort en låt om kallt kaffe i stället för kallt te! Som om inte särskrivningen "Bas riff" är nog, hade vi då kunnat ha en låt på B-sidor betitlad "Kallt the"... Jag ryser av obehag.
    Inte kan han mixa och inte kan ha stava, vad ska vi ha karln till egentligen? Jag ska se om jag inte har lite plats i källaren. Där kan han gott stå och tänka över sina synder!

    ;P
    Det är jag som är polisen, det är jag som bestämmer!

  9. #114
    Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    3 038

    Standard

    jag gillar den där SNL-sketchen där christopher walken spelar in blue öyster cult och kommer in 3 ggr och säger att han vill ha mer ko-skälla

    ist för att vrida upp det i mixen kommer han in och säger att han med ko-skällan ska spela högre


  10. #115
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2004
    Ort
    Skoghall, , Sweden.
    Inlägg
    25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Jag antar att alla beslut rörande vad som görs i produktionen, mixningen, mastring etc tas väldigt medvetet.
    Därför undrade jag tex varför man inte lät ett mästerverk som Vy från ett luftslott fick låta så... tam.
    Jag fattar ju det tillbakahållna introt och hela den luftiga "Air-känslan" genom låten, men när den kommit igång efter halva låten kan jag inte låta bli att undra varför den snygga virveln och bastrumman inte tillåts vara ännu mer närvarande. Framåt slutet drunknar nästan den sistnämnda i ljudbilden. För att överdriva något.

    Håller inte med. Tycker det låter bra och mixningen är bra. Det enda problemet jag har är masteringen. Där tycker jag man skulle valt 2 LP istället för en enkel LP för kunna gravera mer bas. Men själva mixningen ser jag inga fel med, utan vettigare än många andra skivor.

  11. #116

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är bara så konstigt när folk säger att de skruvat till basen bättre hemma och undrar hur vi tänkt.
    Fine, liksom. Ni får skruva hur fan ni vill på era system, men att undra över det vagt beskrivna "trycket" är så generellt som frågeställning att det är väldigt svårt att inte svara ironiskt.
    Men om du kollar runt så kan du se att jag inte bara skriver elakt/ilsket/i affekt.
    Skulle nog säga att det är 50/50 (Lille Skutt vs Vargen).
    Svaren speglar nog attityden på forumet i allra högsta grad.
    Men de hårda orden märks alltid mest och får givetvis mest respons.
    Internets eviga förbannelse.
    Kul att du likställer kentforumet med internet.

  12. #117
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Västra Frölunda, , Sweden.
    Inlägg
    1 872

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FilipJohansson Visa inlägg
    Kul att du likställer kentforumet med internet.
    Som jag ser det så menar han på den attityden som ofta finns på Internet. På forum, i bloggar, etc. Ja, och i världen i övrigt. Internet kan man säga är en spegling av världen, bara förstärkt i vissa aspekter. Och det negativa brukar alltid vara det som stannar i ens minne.

    Förlåt mitt inläggs pretention [V]
    Senast redigerat av frytsa den 2007-10-30 klockan 00:09.
    en man i en glasask en iskall mannekäng

    kamratskap rock
    min vän han fick byta tänder

  13. #118

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frytsa Visa inlägg
    Som jag ser det så menar han på den attityden som ofta finns på Internet. På forum, i bloggar, etc. Ja, och i världen i övrigt. Internet kan man säga är en spegling av världen, bara förstärkt i vissa aspekter. Och det negativa brukar alltid vara det som stannar i ens minne.

    Förlåt mitt inläggs pretension [V]
    Mycket möjligt, men i min värld finns inte den kopplingen.

  14. #119
    Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Mälarhöjden, Stockholms län, Sverige
    Inlägg
    32 090

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hillbilly Visa inlägg
    "the" vadå om man får fråga? Det är smått fascinerande att ett av svenskan allra mest lättstavade ord - te - så ofta förvanskas till "thé", eller som här "the"... (Det är ju inte ens engelska ifall någon tror det!) Tur att ni gjort en låt om kallt kaffe i stället för kallt te! Som om inte särskrivningen "Bas riff" är nog, hade vi då kunnat ha en låt på B-sidor betitlad "Kallt the"... Jag ryser av obehag.
    Alltså, jag älskar att trycka dit folk som inte kan stava och skriva begripligt. En liten last jag har. Något som är ännu roligare är att trycka dit folk som försöker trycka dit andra på felaktiga grunder. Som nu.

    Att skriva "thé" är inte alls fel, på något sätt. Det är nämligen en äldre stavning av "te" som är fullt godtagbar.

    Konsultera gärna Wikipedia eller SAOB om du fortfarande tvivlar.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Te
    http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
    Lid för konsten eller brinn.

  15. #120
    Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    38 827

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henrik Visa inlägg
    Alltså, jag älskar att trycka dit folk som inte kan stava och skriva begripligt. En liten last jag har. Något som är ännu roligare är att trycka dit folk som försöker trycka dit andra på felaktiga grunder. Som nu.

    Att skriva "thé" är inte alls fel, på något sätt. Det är nämligen en äldre stavning av "te" som är fullt godtagbar.

    Konsultera gärna Wikipedia eller SAOB om du fortfarande tvivlar.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Te
    http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
    Jag instämmer i vartenda ord, men jag orkade själv inte ta tag i det.

    Ska man tycka till om drycker så finns det konstigare saker än "te" och "thé". Ta bara "juice" och "jos", även det två korrekta ord och stavningar. Jag kommer nog aldrig att vänja mig vid det nyare alternativet "jos", men det är helt korrekt att använda sig av i skrift. För de som nu finner det bättre. Talspråkligare är det, och därmed den största anledningen till att det numera är accepterat även i skriftspråket.

    OT nu, men sånt är livet ibland!
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Sidan 8 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •