Sidan 5 av 37 FörstaFörsta 123456789101112131415 ... SistaSista
Resultat 61 till 75 av 549

Ämne: Forumets musiker

  1. #61
    Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Det blåser genom Malmö alltid...
    Inlägg
    13 868

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Meany Visa inlägg
    stora mixerbord är ute, och tar mest plats. de ka mycket väl ha helgrymma kanalstrippar, dock. men har man skill så får man tag på ett par såna löst istället, och sparar några miljoner. pro tools är lite mer praktiskt än ett SSL-bord.
    http://www.youtube.com/watch?v=t2kwCBwN9Xo

    18 sekunder in typ...

    Sen klart man behöver ett fett mixerbord om man är typ ett dussin pers i bandet!

  2. #62
    Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Det blåser genom Malmö alltid...
    Inlägg
    13 868

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    du börjar med att åka till japan och köpa ett stort jävla mixerbord och sen finns det ingen återvändo
    Jag står för all utrustningen sen så tar vi in sådär 10 pers till i bandet så slipper jag göra något kreaktivt.

  3. #63
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    Jag står för all utrustningen sen så tar vi in sådär 10 pers till i bandet så slipper jag göra något kreaktivt.
    det enda vi behöver är någon som spelar trummor. och musiker som kan spela på scen och se coola ut. sen lägger jag bas, gitarr(er) och alla andra pålägg och joxar med elektroniska apparater och lägger på surranden och sånt
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  4. #64
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Meany Visa inlägg
    stora mixerbord är ute, och tar mest plats. de ka mycket väl ha helgrymma kanalstrippar, dock. men har man skill så får man tag på ett par såna löst istället, och sparar några miljoner. pro tools är lite mer praktiskt än ett SSL-bord.
    det var mest en ironisk vink till artikeln i studio eller musikermagasinet där kent berättar och att det började med att sami och nån till åkte till japan och köpte nåt stort mixerbord där...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  5. #65
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    http://www.youtube.com/watch?v=t2kwCBwN9Xo

    18 sekunder in typ...

    Sen klart man behöver ett fett mixerbord om man är typ ett dussin pers i bandet!
    stämmer i replokal och så, i vissa fall, men det är ju jävligt sällan man spelar in allt live i studio, så man kanske bara behöver 10-15 kanaler som mest (för trummorna), och då är ju en lightbridge och ett par otropre jävligt mycket vänligare när det gäller utrymme. och under mixningen behöver man inte 48 neve-strippar, då klarar man sig med ett stereopar eller så ändå. eller bättre, en eller ett par liquidmix, mså har man jobbet klart för en hundradel av kapitalet som ett massivt (och bra) mixerbord kostar. vill du verkligen ha saker som står och tar plats kan du alltid köpa ett gäng plåtreverb, DET är underskattat i moderna studios.

    och självklart används stora studiobord, men om man inte jobbar med rullbandare eller massiva livetagningar så ser jag verkligen inte poängen.

    ert senare samtal är för övrigt ungefär vad jag gör. jag skriver all musik, jag programmerar synthar och trummor, tobbe spelar alla instrument på inspelningar, jag lägger sång och mixar, sen är vi lik förbannat fyra pers live.
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  6. #66
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    det var mest en ironisk vink till artikeln i studio eller musikermagasinet där kent berättar och att det började med att sami och nån till åkte till japan och köpte nåt stort mixerbord där...
    jag vet, jag läser de flesta studiotidningar som kommer ut i sverige regelbundet. likväl argumenterar jag emot, så att folk inte får för sig att det skulle vara rätt.
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  7. #67
    Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Det blåser genom Malmö alltid...
    Inlägg
    13 868

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    det enda vi behöver är någon som spelar trummor. och musiker som kan spela på scen och se coola ut. sen lägger jag bas, gitarr(er) och alla andra pålägg och joxar med elektroniska apparater och lägger på surranden och sånt
    Vi kan köra på trummaskin!

  8. #68
    Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Det blåser genom Malmö alltid...
    Inlägg
    13 868

    Standard

    Shit, jag är ett geni ju. Fasigen att jag inte tänkte på det förut.
    Först tänkte jag ha studion ute i en gammal verkstad (farsan har 3 verkstäder så...) för att det inte fanns plats inuti boningshuset.
    Men nu kom jag på att han har en stor gigantiskt vind. Med bordtennisbord och allt. =)
    Och stort fönster så att man ser halva söderslätt liksom! =)
    Frågan är hur man ska kunna ta nödvändig utrustning upp där. Förmodligen får man använda fönstret...
    Men skit vad smart jag är.
    Kan bli intressant ljudbild med en massa flyttkartonger och skit med! =)
    Samt lutande tak såklart! =)

  9. #69
    Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    3 038

    Standard

    mm och sen kan jag dissa Sami genom att lägga egna versioner av hans solon på låtarna

    fast mycket bättre spelat då

  10. #70
    Erfaren medlem vilowens avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Ort
    Stockholm.
    Inlägg
    16 891

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    Shit, jag är ett geni ju. Fasigen att jag inte tänkte på det förut.
    Först tänkte jag ha studion ute i en gammal verkstad (farsan har 3 verkstäder så...) för att det inte fanns plats inuti boningshuset.
    Men nu kom jag på att han har en stor gigantiskt vind. Med bordtennisbord och allt. =)
    Och stort fönster så att man ser halva söderslätt liksom! =)
    Frågan är hur man ska kunna ta nödvändig utrustning upp där. Förmodligen får man använda fönstret...
    Men skit vad smart jag är.
    Kan bli intressant ljudbild med en massa flyttkartonger och skit med! =)
    Samt lutande tak såklart! =)
    lutande tak tenderar att vara rätt så bra för akustiken, beroende på hur det ser ut, då slipper man stående vågor och annat jobbigt som uppstår när allt är fyrkantigt och jävligt.

    /meany, om någon missat det
    Do you think I'm wonderful? she asked one day as they leaned against the trunk of a petrified marple. No, he said. Why? Because so many girls are wonderful. I imagine hundreds of men have called their loves wonderful today, and it's only noon. You couldn't be something that hundreds of others are.
    - Jonathan Safran Foer

  11. #71
    Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Det blåser genom Malmö alltid...
    Inlägg
    13 868

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vilowen Visa inlägg
    lutande tak tenderar att vara rätt så bra för akustiken, beroende på hur det ser ut, då slipper man stående vågor och annat jobbigt som uppstår när allt är fyrkantigt och jävligt.

    /meany, om någon missat det
    Det kan typ vara 20 meter långt, kanske 8 meter brett, lite mindre än 4 meter i tak med bjälkar på kanske 1.8 (vetefan hur höga de är, man kan typ gå under vissa men måste leka limbo under andra) meters höjd i nästan hela vinden, förutom vid ändarna. Så man får en ganska stor studioyta där iaf!
    Taket lutar hela vägen, ca 45 grader. =)

  12. #72
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    Det kan typ vara 20 meter långt, kanske 8 meter brett, lite mindre än 4 meter i tak med bjälkar på kanske 1.8 (vetefan hur höga de är, man kan typ gå under vissa men måste leka limbo under andra) meters höjd i nästan hela vinden, förutom vid ändarna. Så man får en ganska stor studioyta där iaf!
    Taket lutar hela vägen, ca 45 grader. =)
    fixar du diffusering på alla parallella ytor och lite allmäna absorbenter utspritt på de större ytorna kan du nog få riktigt bra akustik där. fast akustikområdet har jag inte så stor koll på att jag kan ge några mer konkreta tips bara sådär. men du kan gärna skissa upp hur det ser ut och ladda upp här,m så kan jag komma med förslag!
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  13. #73
    Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Det blåser genom Malmö alltid...
    Inlägg
    13 868

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Meany Visa inlägg
    fixar du diffusering på alla parallella ytor och lite allmäna absorbenter utspritt på de större ytorna kan du nog få riktigt bra akustik där. fast akustikområdet har jag inte så stor koll på att jag kan ge några mer konkreta tips bara sådär. men du kan gärna skissa upp hur det ser ut och ladda upp här,m så kan jag komma med förslag!
    Jag är sämst på att skissa men en/flera bild(er) kan komma på tisdag/onsdag då jag ändå ska upp där. =)

    De enda parallella ytor som finns är kortsidorna som har 20 meter imellan sig.
    Hela vinden är typ fylld av nån meter flyttkartonger och diverse stora möbler på varje långsida.

  14. #74
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    Jag är sämst på att skissa men en/flera bild(er) kan komma på tisdag/onsdag då jag ändå ska upp där. =)

    De enda parallella ytor som finns är kortsidorna som har 20 meter imellan sig.
    Hela vinden är typ fylld av nån meter flyttkartonger och diverse stora möbler på varje långsida.
    du kommer förmodligen drabbas av oerhört jobbiga stående vågor i nedre mellanregistret, om du inte fixar de parallella ytorna med diffusering, men det ska å andra sidan inte vara så jobbigt. sen är det absorbenter som gäller, det har jag inte lika stor koll på, men googla och du skall finna! akustik är lika mycket religion som vetenskap när det ska appliceras på studiobyggade.
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  15. #75
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    danne och jag har planer på att spela in i 25 metersbassängen på aq-va-kul innan dom river den. den är tömd på vatten och det hade nog blivit jävligt udda akustik med allt kakel. och nej, jag har inte alls special needs-videon i åtanke...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Sidan 5 av 37 FörstaFörsta 123456789101112131415 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •