Sidan 8 av 37 FörstaFörsta 123456789101112131415161718 ... SistaSista
Resultat 106 till 120 av 549

Ämne: Forumets musiker

  1. #106
    Medlem ensams avatar
    Reg.datum
    Jan 2003
    Ort
    Sweden.
    Inlägg
    1 537

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av benjamin_syrsa Visa inlägg
    Posta på bara, alltid kul att höra!

    Det här är ifrån ettornas och tvåornas sommaravslutning på min skola (eller min gamla skola är det väl nu) där jag och tre st till uppträdde med Mannen I Den Vita Hatten.

    Det är små individuella misstag lite här och var, bl.a glömde jag bort att jag skulle spela solo, så jag fick kasta mig in i det sen när jag kom på det. Det gick hyfsat i alla fall.
    Jag kan bara hålla med föregående, jättefin cover! Vilken härlig röst! Maffigt med fyra gitarrer.
    Låt mig behålla det här Det kan väl jag vara värd
    Kom och slå sönder min värld Det är allt jag begär

  2. #107
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    nu är det som så att jag suttit hemma hela veckan och skrivit två låtar som ska med på EP:n vi ska spela in nästa vecka. det är skönt att inte ha några andra åtaganden överhuvudtaget än att skriva musik, och dessutom ha ett mål med skrivandet, ett konkret mål. en veckas repande, inspelning, mixning, mastring och sen tryck av skivan, och omedelbart efteråt ska vi till arvikafestivalen och dela ut så många ex av den till bra människor som vi överhuvudtaget hinner med. hur bra är inte det på en skala? nu har jag bara tre minispår kvar att skruva fram på valfri halvtrasig synthrigg, och sen kan jag ta nån dag ledigt innan allt börjar om igen. ni lär få höra iallafall delar av resultatet!
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  3. #108
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Meany Visa inlägg
    nu är det som så att jag suttit hemma hela veckan och skrivit två låtar som ska med på EP:n vi ska spela in nästa vecka. det är skönt att inte ha några andra åtaganden överhuvudtaget än att skriva musik, och dessutom ha ett mål med skrivandet, ett konkret mål. en veckas repande, inspelning, mixning, mastring och sen tryck av skivan, och omedelbart efteråt ska vi till arvikafestivalen och dela ut så många ex av den till bra människor som vi överhuvudtaget hinner med. hur bra är inte det på en skala? nu har jag bara tre minispår kvar att skruva fram på valfri halvtrasig synthrigg, och sen kan jag ta nån dag ledigt innan allt börjar om igen. ni lär få höra iallafall delar av resultatet!
    jag får lite billy corgan/smashing pumpkins-vibbar när du berättar om hur du fixar allting själv och har full kontroll på läget. fast du kanske inte har lika stort kontrollbehov som han sägs ha
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  4. #109
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    jag får lite billy corgan/smashing pumpkins-vibbar när du berättar om hur du fixar allting själv och har full kontroll på läget. fast du kanske inte har lika stort kontrollbehov som han sägs ha
    kontroll har jag. det finns en överenskommelse i mitt band, folk kritiserar inte mina beslut, eftersom de vet att mina beslut leder till bra slutresultat. säger jag att vi ska spela in en låt med bara kakburk och sågtandssynth, då gör vi det. säger jag att tobbe gör fel när han spelar en gitarrslinga, och borde spela med bara nedåtslag med plektrumet, då gör han det, även om det går emot allt han lärt sig. säger jag att alla borde gå ut på en promenad och lyssna på tystnaden, då gör de det. och så vidare näst intill oändlighet.

    i början så brukade de ifrågasätta saker som lät helt uppenbart fel, men det gör de inte längre. när jag sätter mig och mixar så sitter alla andra tysta och lyssnar, om inte annat för att få veta hur fan jag tänkte när vi spelade in fiskmåsarna. och resultatet blir bara bättre och bättre för varje gång vi har en inspelnings-session. det är inte så mycket ett kontrollbehov som en strategi för världsherravälde, och alla är med på det, för de har förstått att det fungerar.

    den här gången har vi anlitat en medproducent som har rätt bra koll på diverse underliga synthar, och kanske kommer han faktiskt bli medproducent i praktiken, men förmodligen kommer det bli så att han sitter och hamrar den harmoniska mollskalan genom tre delayer bara för att jag säger åt honom att göra det. de som ska på arvikafestivalen i år får ta och leta upp mig och bjuda mig på sprit, så ska ni få ett ex av EPn som vi börjar spela in om så lite som 32 timmar och 20 minuter. klockan halv tolv på måndag förmiddag så sitter dom där, redo att ta order. det är så magin uppstår. diciplin som en ss-division, och blind tro på ledaren, det är så man tar över världen!
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  5. #110
    Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    3 038

    Standard

    har blivit lovad jag ska få husera i min kompis replokal på hisingen

    har en bassist som vill vi ska starta ett stoner-band men jag kommer nog åka dit en del ensam och lära mig spela gitarr igen

    har knappt tagit i en sån de senaste åren men blivit lite sugen igen

  6. #111
    Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    3 038

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vilowen Visa inlägg
    bästa sättet att utvecklas som låtskrivare är ju inte nödvändigtvis att bli bättre på att spela sitt instrument. att spela i ett band hjälper, att skriva mycket musik hjälper mer. jag skriver rätt så mycket musik, och ju mer jag skriver, ju bättre blir det jag får fram. och så blir det visserligen inte lika mycket som förr, när jag ställde lägre krav på mina låtar, men det blir fortfarande hyfsade mängder musik.

    att spela massa skalor kan dock vara bra för låtskrivandet. jag jobbar inte så musikteoretiskt korrekt när jag skriver musik, och kunde inte bry mig mindre heller, jag går på känsla och bryr mig inte så mycket om skalor och tonarter. då är det, icke förvånande nog, meriterande att sitta och spela skalor ibland, det är ett bra sätt att lära sig vad man gillar för något. hur jag nu ska förklara det.

    och att man är tjej, 15 och bor i hultsfred är igen ursäkt för att inte göra musik om det är det man vill, du har välm kompisar, liksom? :P

    /meany

    fast det är ju lite som att säga att för att bli en bra författare måste man inte kunna stava

    eller?


    jag har också rätt begränsade musikteoretiska kunskaper

    dock rätt bra på det rent fingermässiga och det vore ju sämre om det var tvärtom känns det som

  7. #112
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StandInSilence Visa inlägg
    har blivit lovad jag ska få husera i min kompis replokal på hisingen

    har en bassist som vill vi ska starta ett stoner-band men jag kommer nog åka dit en del ensam och lära mig spela gitarr igen

    har knappt tagit i en sån de senaste åren men blivit lite sugen igen
    och den här bassisten har rakat av håret, har långt rött skägg i en fläta och gillar att stå naken på scenen. och blir ofta full och hittar på dumheter så att det slutar med att du sparkar honom för att du inte orkar springa runt och vara barnvakt åt honom hela tiden
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  8. #113
    Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    3 038

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    och den här bassisten har rakat av håret, har långt rött skägg i en fläta och gillar att stå naken på scenen. och blir ofta full och hittar på dumheter så att det slutar med att du sparkar honom för att du inte orkar springa runt och vara barnvakt åt honom hela tiden
    ja exakt
    och så ska jag spela på en ovanlig ovation-gitarr som kommer gå upp svinmycket i pris bara för att jag spelar på just en sån
    och sen ska jag skaffa barn med en jättesnygg punk-tjej från australien
    och spela in små sidoprojekt-skivor i the joshua tree


    nää min bassist har iofs massa tatueringar också.
    sen jobbar han på en reklambyrå och gillar att spela poker-turneringar.

    får verkligen se hur det blir med det här bandet om jag överhuvudtaget får igång det. har redan nu en stark känsla av att folk kommer komma och gå i det. hehe.. som i ett visst annat band

    vill egentligen ha en gitarr i C tror jag men ska nog fixa iordning den jag nästan säkert köper om en vecka i D-stämning till att börja med...

    räcker det för fu manchu så får det väl räcka för mig.
    iaf till en början.

    jag skulle väl kunna försöka hitta nåt indie-skrammel band att spela i annars men jag tror faktiskt att jag rent gitarr-mässigt gör stoner-grejen bättre..

    det var ju faktiskt att stämma ner min lp studio i C och spela med songs for the deaf som fick mig sugen på att börja spela i band överhuvudtaget..

    fan vet om jag vågar försöka sjunga sen men det är nog inte omöjligt att det blir så för jag kommer säkert bara störa mig på han som ska göra det annars..
    bästa vore väl iofs isf att dela sången med nån..hehe.

    ah shit vad jag går händelserna i förväg

    gött att ha 12 tusen på banken till ny gitarr iaf!

  9. #114
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    då är frågan om en bra författare faktiskt behöver kunna stava. jag kan inte komma på någon bra författare som faktiskt inte kan det, men samma förutsättningar gäller ju inte för författare som för folk som spelar i band. man behöver ju inte vara bra på att spela musik för att spela musik, kanske inte ens för att spela bra musik. jag vet inte, jag. jag är ju inte särskilt bra på att spela något alls, faktiskt, ändå så hanterar jag alla instrument vi har i bandet hjälpligt, och jag tror att det hjälper mig mer i mitt låtskrivande än om jag vore en vansinnigt bra gitarrist, till exempel.

    fast, att skriva musik och att spela musik är olika saker, också. men jag tycker inte ens att man måste kunna spela något instrument för att starta ett band. det kommer med tiden.

    Citat Ursprungligen postat av StandInSilence Visa inlägg
    fast det är ju lite som att säga att för att bli en bra författare måste man inte kunna stava

    eller?


    jag har också rätt begränsade musikteoretiska kunskaper

    dock rätt bra på det rent fingermässiga och det vore ju sämre om det var tvärtom känns det som
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  10. #115
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    varför finns det inte fler folk att spela med i malmö. som skulle vara intresserade att började med kent-covers och sen gå vidare till att göra melankoliska låtar om hur svårt det är att växa upp i en småstad och hur jobbig och panikartad ensamhet kan vara, är jag så ensam liksom med massor av gitarrmangel och skrikande ljudbilder som låter som om man hällt kaffe över mixerbordet...jag vill också spela i band
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  11. #116

    Standard Ensamhushåll tolkar Kent!

    Hallå!

    Nu har vi i akustiska duon Ensamhushåll lagt upp vår tolkning av VinterNoll2 på Myspace! Den finns där i form av en video/bildspel som vi kokat ihop hemma på kammaren. Gå gärna in och lyssna, vore kul att höra vad ni tycker!

    http://www.myspace.com/ensamhushall

    Man kan även gå in direkt på Youtube och kolla:

    http://www.youtube.com/watch?v=i1bXDtWrMuQ

  12. #117
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    2 130

    Standard

    Tycker den var tjusig faktiskt!
    Skönt att ni inte bara går in och kör en cover rakt av utan gör det till er egen låt.
    Snygg video som passar bra till det melankoliska soundet.

  13. #118
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    åbo
    Inlägg
    2 821

    Standard

    Jag gillar den väldigt mycket. och era andra låtar är också väldigt fina <3
    Senast redigerat av Josso den 2007-07-02 klockan 20:37.
    Whatever you do now, the world still turns.

  14. #119
    Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    3 038

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Meany Visa inlägg
    då är frågan om en bra författare faktiskt behöver kunna stava. jag kan inte komma på någon bra författare som faktiskt inte kan det, men samma förutsättningar gäller ju inte för författare som för folk som spelar i band. man behöver ju inte vara bra på att spela musik för att spela musik, kanske inte ens för att spela bra musik. jag vet inte, jag. jag är ju inte särskilt bra på att spela något alls, faktiskt, ändå så hanterar jag alla instrument vi har i bandet hjälpligt, och jag tror att det hjälper mig mer i mitt låtskrivande än om jag vore en vansinnigt bra gitarrist, till exempel.

    fast, att skriva musik och att spela musik är olika saker, också. men jag tycker inte ens att man måste kunna spela något instrument för att starta ett band. det kommer med tiden.
    jo allt handlar ju om känsla

    men musik bygger ju i grund och botten på matematik

    hur en ton låter beror ju ex på hur många svängningar i sekunden den utgörs av etc..

  15. #120
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StandInSilence Visa inlägg
    jo allt handlar ju om känsla

    men musik bygger ju i grund och botten på matematik

    hur en ton låter beror ju ex på hur många svängningar i sekunden den utgörs av etc..
    sant, men när jag hör en ton eller ett intervall så tänker jag inte matte, det är egentligen inte så avancerade grejer, eftersom nästan alla med lite träning kan lära sig hur ett visst intervall låter. de flesta vet redan hur exempelvis en kvint låter, och behöver bara lära sig begreppet för att kunna känna igen en sådan. det räcker att titta på och banka lite på ett piano med ett analytiskt sinnelag för att förstå det mesta som man behöver veta för att skapa musik.
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

Sidan 8 av 37 FörstaFörsta 123456789101112131415161718 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •