UNDERBART!!!<3
UNDERBART!!!<3
Sommartid
Jag är tystnaden och vinden
Mitt land är ditt land, allt är fritt
Sommartid
Jag är lyssnaren som, som tårar
mot din kind
Min dröm är din…<3
åh.. fin! <3
Det är jag som är polisen, det är jag som bestämmer!
egoist-text-500.jpg
Ja, det är syrener han sjunger. Se själv från Jockes textbok.
Tycker att "Egoist" är en väldigt fin låt, efter första lyssningen. Rätt "luftig" produktion känns det som (i betydelsen "inte tung"), väldigt behagligt att lyssna på och några vackra små detaljer. Texten känns naturligt nog som en sorts sammanfattning. Jag har liksom inte erkänt för mig själv ännu att det här markerar sista förstasingel-släppet. Kent har varit där sedan tonåren började och det finns ingen annan numera aktiv artist som har jämförbar betydelse för mig (förutom kanske Olle Ljungström då, men hans uppträdanden har ju blivit rätt sporadiska). Nåväl, märker att jag spårar ur, these are emotional times. Men sista kommande album och turné återstår än, som tur är.
Senast redigerat av buster89 den 2016-03-14 klockan 17:34.
Etter første lytt: Njaa.. ok minus.. litt skuffa.
Andre lytt: Ok da, den er ikke så verst!
Tredje: Bra låt!
Omtrent som vanlig altså. Og man skulle nesten tro den er spesialskrevet med tanke på den avsluttende turneen. Dette er en perfekt låt for de store arenaene!
Det var vel isåfall på EPIS de startet med det soundet? Synes det er et ganske klart skille etter H&S EP, da de først kom med TTS, og så perfeksjonerte denne retningen på Röd. Etter det synes jeg (det litt mer udefinerte) soundet på EPIS og JÄIRFM var ganske likt (jeg blander ihvertfall alltid sammen sangene fra de to platene, ser nesten på dem som ett dobbeltalbum . Og så kom Tigerdrottningen, som på en måte ikke ligner noen av de andre platene, og på en annen måte ligner dem alle.
Hade varit intressant att få veta om låten (och albumet) är skriven innan eller efter beslutet fattades. (Textrader som "vi ger upp till slut, vi abdikerar nu" och "vi har spelat ut vår roll, vi glömmer hela skiten" etc har ju förekommit tidigare, menar jag. Även om sådana formuleringar givetvis inte behövt ha refererat till "vi" som bandet, vilket texten till Egoist inte heller behöver göra även om det är den uppenbara associationen.) Oavsett - de lämnar i snygg sorti med en slängkyss, på väg mot nästa fest, och tipsar oss om att vara snälla mot varandra. Storslaget!
Senast redigerat av DanielOlin den 2016-03-14 klockan 18:13.
Jag måste erkänna att den faktiskt är ganska bra (även om jag är gitarrälskare) och det känns klassiskt kent men den lite vemodiga melodin i refrängen men det känns så jävla sorgligt och vemodigt att det här markerar början på slutet, det är startskottet för sista året med Orkestern
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
Är jag ute och cyklar eller kan det var D Bm F#m A som är huvudföljden i låten? Eller nåt liknande?
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
Menar du att den är bra FÖR att du är gitarrälskare, eller TROTS? För låten har ju framträdande gitarrer rakt igenom.
som flugorna på socker betyder ingenting
Fast det var nog mest under de allra första lyssningarna som jag kom att associera texten till bandets avsked, tack o hej "vi ska leva livet", var schyssta mot varandra, och den där känslan, men efter ett större antal lyssningar nu har den känslan glidit över till att låten & texten självklart står för sig själv. Det var mest sammanhanget den släpps i som fick tankarna att gå till ett avsked.
Senast redigerat av DanielOlin den 2016-03-14 klockan 19:07.