oj...wow...fantastiskt bra. exakt så är den typen av poesi jag älskar. du förmedlar en känsla som skiftar genom hela texten med en standard grund i botten.
mycket bra...om jag får bestämma så skulle jag önska att du fortsatte skriva mer så...
visste inte att du kunde skriva så...sjukt bra![]()
Jag skriver texter.
Dom kan du finna här:
https://www.poeter.se/Medlem?author_id=22950
Jag har släppt två st. böcker.
Ex Animo är den senaste och den innehåller hälften engelska och hälften svenska egenskrivna texter.
Vill du köpa ett ex så skicka ett meddelande.
Trevligt att höra att du gillade den!
Jag skriver ganska ofta på det sättet, men som jag sagt tidigare experimenterar jag rätt så friskt med olika stilar. Ibland snor jag pennan från Ulf Lundell, andra gånger knycker jag den från Tomas Tranströmer. Det beror på vad som passar bäst för det jag vill beskriva.
Om jag skrev en diktsamling skulle jag förmodligen koncentrera mig mer på en viss stil, även om jag inte skulle låta det bli jämntjockt.
Skulle jag förresten ge ett råd till någon som skriver, så skulle det vara: Testa att göra tvärtom. Brukar du skriva kort, skriv långt för en gångs skull. Rimmar du aldrig, testa det. Skriver du alltid i jag-form, testa att skriva i tredje person. Och vice versa. Ombyte förnöjer, både för poeten och läsaren.
Låt dom komma nu
jag har provat både rim och långa men rim känns så...inte poesi. de blir så klyschigt...
å jag föredrar att skiva en laddad mening än att skriva en hel lång sida som egentligen kan sammanfattas i en laddad mening..typ.
jag har hittat hur jag vill skriva å vill utveckla det mer...å det uppmanar jag alla att göra..hitta din stil å jobba konstant på den![]()
UNDER SAMMA HIMMEL
Vi följdes åt en bit på vägen
Jag kände mig som vanligt påflugen och enträgen
Du tog min hand i din innan du försvann bort i ett kaotiskt folkvimmel
Och jag såg upp mot himlen och förbannade gud för att han satt oss under samma himmel
Den här flickan kommer aldrig någonsin förstå
Och jag är för blind för att kunna vända om och gå
Jag ger mig rakt in i hennes nät och har fastnat riktigt hårt
Jag samlar upp alla minnen som du kastar ut, allt som fortfarande är vårt
För ett år sen var vi som dom allra bästa vänner
Nu när du ser på mig så är jag någon du inte längre känner
Och livet måste väl vara så, mitt enda val är att resa mig och gå
Men jag lämnar dig med vetskapen om att du var den bästa jag kunde få
Den här flickan kommer aldrig någonsin förstå
Och jag var för blind för att vända om och gå
Jag gav mig rakt in i hennes nät och fastnade riktigt hårt
Nu bränner jag alla minnen som du kastade ut, allt som en gång var vårt
Jag skriver texter.
Dom kan du finna här:
Ex Animo är den senaste och den innehåller hälften engelska och hälften svenska egenskrivna texter.
SCARFACE
Jag vandrar ensam på en fotbollsplan
Förutom mig finns bara gamla spöken kvar
Jag minns för tio år sen när vi satt just här
Och jag lovade mig själv att aldrig mer bli kär
Jag lovade oss båda att aldrig sakna dig
Aldrig tänka på eller nämna dig
Nu när du varit borta så många år
Lovar jag att glömma alla öppna sår
Men först måste jag finna mig själv igen
Du tog en del av mig med dig när du for iväg min vän
Den delen får du behålla, jag vill inte ha mer än våra minnen kvar
Och en dag kan jag kanske släppa taget om alla frågor som kräver svar
Jag skriver texter.
Dom kan du finna här:
Drängfyllan slår knut
på sig själv.
En misslyckad rosett
som får älvorna på dansgolvet
att vända ryggen till.
Dilemmat i mellanmjölkens land:
rytmen i blodet injiceras på Harrys
för 48 spänn.
I kön till garderoben
samlas samma människor
som sekunden tidigare
gett varandra nobben.
Nu har vi alla blicken i fjärran,
rytmen ligger kvar som glasskärvor
på dansgolvet.
Låt dom komma nu
Ni är så otroligt duktiga, både Chriztian och Utomjording.
Jag vet inte om det bara är jag, om jag är sjukt blödig eller så, men jag blir tårögd och får gåshud av att läsa era texter![]()
Tack! Det är en märklig känsla att något man skrivit kan ge sådana reaktioner hos en annan människa. Men inspirerande!
Om dikten bara ledde till en gäspning hos läsaren skulle det ju inte finnas någon poäng alls med att skriva.
För att fortsätta mitt resonemang har jag allt mer omfamnat ståndpunkten att det jag skriver ska kunna förstås fullt ut, vilket dock inte är samma sak som att texten ska vara banal. Vissa använder mystiska formuleringar för att förvirra läsaren. Det är aldrig min ambition. Jag vill istället använda de formuleringar som bäst beskriver det jag vill säga. Om jag lyckas eller inte får läsaren bedöma, men tanken är i alla fall att skriva på ett sätt som förmedlar närvaro och intensitet.
Att till exempel skriva "jag saknar henne" är kanske inte den bästa formuleringen för att beskriva saknad.
Bättre är att skriva "när hon gick härifrån i morse tog hon med sig mitt hjärta".
Så tänker jag, om någon är intresserad.![]()
Låt dom komma nu
Jag tyckte det var väldigt intressant att höra! Och det gör en väldig skillnad, än om man precis som du säger, skriver bara "jag saknar henne". Att skriva "när hon gick härifrån i morse tog hon med sig mitt hjärta" ger mer tankar än att bara ge ut det ord man vill ha sagt, om du förstår vad jag menar![]()
summeringarnas tider har äntligen kommit hit
och jag tackar alla som saknas på listan
men
till dig som var:
Förlåt
till dig som ska:
Aldrig igen
och just det
förhållandet mellan våra hjärtslag
har pendlat mellan
ostadigt och förödande under vårt senaste kvartal
1 000 mot 3
så för att avrunda
vinst före knytnäven:
oförglömligt lycklig leda
vinst efter knytnäven:
ren och skär plåga
Sign
Naken.
Där står han helt naken.
Endast iklädd blod och glasskärvor från ett barslagsmål står han där och säger ingenting.
På golvet, framför hans fötter, ligger en bok. Boken är även den naken, vit och len ligger den där ensam och väntar på att bli räddad. Vem ska rädda boken, plocka upp den för att sedan börja skriva i den? Mannen iförd enbart blod och glasskärvor? Kanske, ty nakenheten klädde dem båda. Och ensamma var de också, men ensamma var de tillsammans.
Senast redigerat av Sundance_kid den 2009-02-10 klockan 15:46. Anledning: Oacceptabla felstavningar
Jag skriver texter.
Dom kan du finna här: