Sidan 73 av 155 FörstaFörsta ... 23636465666768697071727374757677787980818283123 ... SistaSista
Resultat 1 081 till 1 095 av 2316

Ämne: Forumiternas poesi

Erfaren medlem Malin_as avatar
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Insanity Within Visa inlägg
    Du kan aldrig störa, du fyller på mig med ny inspiration, det är vad du gör.

då tackar jag mig själv, för din inspiration kan bara leda till fler bra texter!

Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Melack Visa inlägg
    Jag skriver mycket, både mer poesi aktiga saker och andra mer novell liknande historier.

Här kommer en bit från just en sådan novell. Räknas väl inte som poesi men tyckte ändå det passade in i den här tråden.

Men varför är det så svårt att lyckas, om jag nu så gärna vill? Men varför vill jag, vad är målet, anledningen? Vad väntar mig bakom muren jag byggt upp? Rädslan för det okända är nog starkare än rädslan för livet som jag lever nu. Jag måste hitta en anledning, en plats bakom den där muren som jag kan se framför mig, som gör mig hoppfull och inte rädd. Jag vill flyga iväg, men jag har ingenstans att landa.

den passade verkligen in i den här tråden! jag tycker att den var spännande att läsa.

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Passkontrollanterna
    ruskade mig i sömnen.
    Blodkropparna for
    från station till station.
    Det var som om
    resan fortsatte inom mig
    när hemstadens tystnad
    dragit i nödbromsen
    knuffat ut mig på perrongen
    och med gäll röst
    förnekat resans existens.
    oj...wow...fantastiskt bra. exakt så är den typen av poesi jag älskar. du förmedlar en känsla som skiftar genom hela texten med en standard grund i botten.

mycket bra...om jag får bestämma så skulle jag önska att du fortsatte skriva mer så...

visste inte att du kunde skriva så...sjukt bra

Standard

Citat Ursprungligen postat av Malin_a Visa inlägg
    då tackar jag mig själv, för din inspiration kan bara leda till fler bra texter!
    Tack ska du ha!
    Jag skriver texter.
    Dom kan du finna här:
    https://www.poeter.se/Medlem?author_id=22950

Jag har släppt två st. böcker.
    Ex Animo är den senaste och den innehåller hälften engelska och hälften svenska egenskrivna texter.
    Vill du köpa ett ex så skicka ett meddelande.

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    oj...wow...fantastiskt bra. exakt så är den typen av poesi jag älskar. du förmedlar en känsla som skiftar genom hela texten med en standard grund i botten.

mycket bra...om jag får bestämma så skulle jag önska att du fortsatte skriva mer så...

visste inte att du kunde skriva så...sjukt bra
    Trevligt att höra att du gillade den!
    Jag skriver ganska ofta på det sättet, men som jag sagt tidigare experimenterar jag rätt så friskt med olika stilar. Ibland snor jag pennan från Ulf Lundell, andra gånger knycker jag den från Tomas Tranströmer. Det beror på vad som passar bäst för det jag vill beskriva.
    Om jag skrev en diktsamling skulle jag förmodligen koncentrera mig mer på en viss stil, även om jag inte skulle låta det bli jämntjockt.

Skulle jag förresten ge ett råd till någon som skriver, så skulle det vara: Testa att göra tvärtom. Brukar du skriva kort, skriv långt för en gångs skull. Rimmar du aldrig, testa det. Skriver du alltid i jag-form, testa att skriva i tredje person. Och vice versa. Ombyte förnöjer, både för poeten och läsaren.
    Låt dom komma nu

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Trevligt att höra att du gillade den!
    Jag skriver ganska ofta på det sättet, men som jag sagt tidigare experimenterar jag rätt så friskt med olika stilar. Ibland snor jag pennan från Ulf Lundell, andra gånger knycker jag den från Tomas Tranströmer. Det beror på vad som passar bäst för det jag vill beskriva.
    Om jag skrev en diktsamling skulle jag förmodligen koncentrera mig mer på en viss stil, även om jag inte skulle låta det bli jämntjockt.

Skulle jag förresten ge ett råd till någon som skriver, så skulle det vara: Testa att göra tvärtom. Brukar du skriva kort, skriv långt för en gångs skull. Rimmar du aldrig, testa det. Skriver du alltid i jag-form, testa att skriva i tredje person. Och vice versa. Ombyte förnöjer, både för poeten och läsaren.
    jag har provat både rim och långa men rim känns så...inte poesi. de blir så klyschigt...

å jag föredrar att skiva en laddad mening än att skriva en hel lång sida som egentligen kan sammanfattas i en laddad mening..typ.

jag har hittat hur jag vill skriva å vill utveckla det mer...å det uppmanar jag alla att göra..hitta din stil å jobba konstant på den

Standard

UNDER SAMMA HIMMEL
    Vi följdes åt en bit på vägen
    Jag kände mig som vanligt påflugen och enträgen
    Du tog min hand i din innan du försvann bort i ett kaotiskt folkvimmel
    Och jag såg upp mot himlen och förbannade gud för att han satt oss under samma himmel

Den här flickan kommer aldrig någonsin förstå
    Och jag är för blind för att kunna vända om och gå
    Jag ger mig rakt in i hennes nät och har fastnat riktigt hårt
    Jag samlar upp alla minnen som du kastar ut, allt som fortfarande är vårt

För ett år sen var vi som dom allra bästa vänner
    Nu när du ser på mig så är jag någon du inte längre känner
    Och livet måste väl vara så, mitt enda val är att resa mig och gå
    Men jag lämnar dig med vetskapen om att du var den bästa jag kunde få

Den här flickan kommer aldrig någonsin förstå
    Och jag var för blind för att vända om och gå
    Jag gav mig rakt in i hennes nät och fastnade riktigt hårt
    Nu bränner jag alla minnen som du kastade ut, allt som en gång var vårt
    Jag skriver texter.
    Dom kan du finna här:

Ex Animo är den senaste och den innehåller hälften engelska och hälften svenska egenskrivna texter.

Standard

SCARFACE
    Jag vandrar ensam på en fotbollsplan
    Förutom mig finns bara gamla spöken kvar
    Jag minns för tio år sen när vi satt just här
    Och jag lovade mig själv att aldrig mer bli kär

Jag lovade oss båda att aldrig sakna dig
    Aldrig tänka på eller nämna dig
    Nu när du varit borta så många år
    Lovar jag att glömma alla öppna sår

Men först måste jag finna mig själv igen
    Du tog en del av mig med dig när du for iväg min vän
    Den delen får du behålla, jag vill inte ha mer än våra minnen kvar
    Och en dag kan jag kanske släppa taget om alla frågor som kräver svar
    Jag skriver texter.
    Dom kan du finna här:

Reg.datum
    Dec 2002

Standard Glasskärvorna på dansgolvet

Drängfyllan slår knut
    på sig själv.
    En misslyckad rosett
    som får älvorna på dansgolvet
    att vända ryggen till.

Dilemmat i mellanmjölkens land:
    rytmen i blodet injiceras på Harrys
    för 48 spänn.

I kön till garderoben
    samlas samma människor
    som sekunden tidigare
    gett varandra nobben.
    Nu har vi alla blicken i fjärran,
    rytmen ligger kvar som glasskärvor
    på dansgolvet.
    Låt dom komma nu

Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Ni är så otroligt duktiga, både Chriztian och Utomjording.
    Jag vet inte om det bara är jag, om jag är sjukt blödig eller så, men jag blir tårögd och får gåshud av att läsa era texter

Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Jag vet inte om det bara är jag, om jag är sjukt blödig eller så, men jag blir tårögd och får gåshud av att läsa era texter
    Tack! Det är en märklig känsla att något man skrivit kan ge sådana reaktioner hos en annan människa. Men inspirerande!
    Om dikten bara ledde till en gäspning hos läsaren skulle det ju inte finnas någon poäng alls med att skriva.

För att fortsätta mitt resonemang har jag allt mer omfamnat ståndpunkten att det jag skriver ska kunna förstås fullt ut, vilket dock inte är samma sak som att texten ska vara banal. Vissa använder mystiska formuleringar för att förvirra läsaren. Det är aldrig min ambition. Jag vill istället använda de formuleringar som bäst beskriver det jag vill säga. Om jag lyckas eller inte får läsaren bedöma, men tanken är i alla fall att skriva på ett sätt som förmedlar närvaro och intensitet.

Att till exempel skriva "jag saknar henne" är kanske inte den bästa formuleringen för att beskriva saknad.
    Bättre är att skriva "när hon gick härifrån i morse tog hon med sig mitt hjärta".
    Så tänker jag, om någon är intresserad.
    Låt dom komma nu

Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Tack! Det är en märklig känsla att något man skrivit kan ge sådana reaktioner hos en annan människa. Men inspirerande!
    Om dikten bara ledde till en gäspning hos läsaren skulle det ju inte finnas någon poäng alls med att skriva.

För att fortsätta mitt resonemang har jag allt mer omfamnat ståndpunkten att det jag skriver ska kunna förstås fullt ut, vilket dock inte är samma sak som att texten ska vara banal. Vissa använder mystiska formuleringar för att förvirra läsaren. Det är aldrig min ambition. Jag vill istället använda de formuleringar som bäst beskriver det jag vill säga. Om jag lyckas eller inte får läsaren bedöma, men tanken är i alla fall att skriva på ett sätt som förmedlar närvaro och intensitet.

Att till exempel skriva "jag saknar henne" är kanske inte den bästa formuleringen för att beskriva saknad.
    Bättre är att skriva "".
    Så tänker jag, om någon är intresserad.

Jag tyckte det var väldigt intressant att höra! Och det gör en väldig skillnad, än om man precis som du säger, skriver bara "jag saknar henne". Att skriva "när hon gick härifrån i morse tog hon med sig mitt hjärta" ger mer tankar än att bara ge ut det ord man vill ha sagt, om du förstår vad jag menar

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

summeringarnas tider har äntligen kommit hit
    och jag tackar alla som saknas på listan

men

till dig som var:
    Förlåt
    till dig som ska:
    Aldrig igen

och just det

förhållandet mellan våra hjärtslag
    har pendlat mellan
    ostadigt och förödande under vårt senaste kvartal
    1 000 mot 3

så för att avrunda

vinst före knytnäven:
    oförglömligt lycklig leda
    vinst efter knytnäven:
    ren och skär plåga

Sign

.
    I have seen it all

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Naken.
    Där står han helt naken.
    Endast iklädd blod och glasskärvor från ett barslagsmål står han där och säger ingenting.
    På golvet, framför hans fötter, ligger en bok. Boken är även den naken, vit och len ligger den där ensam och väntar på att bli räddad. Vem ska rädda boken, plocka upp den för att sedan börja skriva i den? Mannen iförd enbart blod och glasskärvor? Kanske, ty nakenheten klädde dem båda. Och ensamma var de också, men ensamma var de tillsammans.
    Senast redigerat av Sundance_kid den 2009-02-10 klockan 15:46. Anledning: Oacceptabla felstavningar

Standard

Tack, det är fint att du gillar det man skriver.
    Jag skriver texter.
    Dom kan du finna här:

Sidan 73 av 155 FörstaFörsta ... 23636465666768697071727374757677787980818283123 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •