Sidan 19 av 25 FörstaFörsta ... 910111213141516171819202122232425 SistaSista
Resultat 271 till 285 av 369

Ämne: Vad tycker ni om boxen?

  1. #271
    Staffan747
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Tror dom mixade om gamla demos och sånt där, du menar att hdhh är den enda nya va?
    Ja det menar jag, med tanke på att demosarna redan skrivits, behöves väl inte mer än en kille att mixa upp volymen på några demos..

  2. #272
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Ja det menar jag, med tanke på att demosarna redan skrivits, behöves väl inte mer än en kille att mixa upp volymen på några demos..
    Det är ju knappast samma arbete som ett nytt album, men det kostar nog mer än du tror.


  3. #273
    Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Isglass
    Inlägg
    10 976

    Standard

    Abbas box kostar ju ungefär som kentarnas, så det kanske var det priset de var tvungna att lägga för att det skulle sälja
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt


  4. #274
    Staffan747
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Det är ju knappast samma arbete som ett nytt album, men det kostar nog mer än du tror.
    Jag vet att det inte är billigt att banda och mixa musik. Ville bara påpeka att boxens materiella värde ger god vinst med tanke på vad priset ligger på. Särskilt till alla som inte förstår hur en sådan "lyxig förpackning" kan vara så billig..

  5. #275
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Jag vet att det inte är billigt att banda och mixa musik. Ville bara påpeka att boxens materiella värde ger god vinst med tanke på vad priset ligger på. Särskilt till alla som inte förstår hur en sådan "lyxig förpackning" kan vara så billig..
    Jo, klart att den är billigare att tillverka än man tror, annars skulle den tillverkats i begränsad upplaga och sålts dyrare, antar jag.


  6. #276
    Erfaren medlem lollitas avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9 669

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    För att då kommer 110% av forumet hoppa på mig och trycka ner mig för att jag klagar. Slickar man inte uppåt på forumet får man inte tala. Enkel regel.
    Om du har något positivt att säga så varsågod.
    Har du något negativt att säga så fine, säg det men formulera det på ett bra sätt.

    Alla "slickar inte uppåt", men du sparkar ju enbart neråt....
    Hjältar och Hjältinnor stannar kvar 050521 071116 080207 080216 080228 080321 080628 080712 080801 100225 100310 120727 130824 140615

  7. #277

    Standard

    Boxen är helt okej.

  8. #278
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    2 130

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Jag har en teori om varför boxens pris kunde vara så fasligt lågt. Det finns ju i princip bara en ny låt i hela lådan, när man bandar ett helt nytt album så är det ju inte plasten och pappret som kostar, utan produktionen, studiotiden och allt annat.. Boxens produktionspris lär väl ligga på högst 10 € per låda med tanke på att själva musiken redan fanns tillgänglig.
    J. Berg får gärna rätta mej i frågan.
    Visst har du rätt, men jag tror ändå att de nya omslagen och boxen, utformandet av boken och live-inspelningen kan kosta mer än vad man tror. Dessutom uppstår ju någon form av alternativkostnad eftersom många som köper boxen kanske hade köpt skivorna löst ändå.

    Sen kan man också se det som att demo-låtarna faktiskt har kostat i studiotid och arbete (även om det var länge sen).

  9. #279
    Staffan747
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rotuhiiri Visa inlägg
    Visst har du rätt, men jag tror ändå att de nya omslagen och boxen, utformandet av boken och live-inspelningen kan kosta mer än vad man tror. Dessutom uppstår ju någon form av alternativkostnad eftersom många som köper boxen kanske hade köpt skivorna löst ändå.

    Sen kan man också se det som att demo-låtarna faktiskt har kostat i studiotid och arbete (även om det var länge sen).
    Var det inte Jocke som tecknade och målade omslagen själv eller?
    Tror det är de som skött om ombrytningen av boken och skivomslagen som tagigt mer betalt än vad själva konsten kostat..

  10. #280
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    2 130

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Var det inte Jocke som tecknade och målade omslagen själv eller?
    Tror det är de som skött om ombrytningen av boken och skivomslagen som tagigt mer betalt än vad själva konsten kostat..
    Jocke målade innerpåsarna (de vita med de gamla omslagen på). Formgivningen av boxen och omslagen till skivorna har gjorts av andra (inte gratis gissar jag på). Längst bak i boxen så finns det en liten lista över vem som gjort vad. Fem pers har gjort mastringen av bonusmaterial (säkerligen inte gratis). "Skuggan" spelade in "Håll ditt huvud högt", Boman mixade den (troligtvis inte gratis).

    Edit: Du menade kanske "de" som i Dom andra och inte Kent? Självklart tar man inte bara betalt för materialkostnaden.

  11. #281
    Staffan747
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rotuhiiri Visa inlägg
    Jocke målade innerpåsarna (de vita med de gamla omslagen på). Formgivningen av boxen och omslagen till skivorna har gjorts av andra (inte gratis gissar jag på). Längst bak i boxen så finns det en liten lista över vem som gjort vad. Fem pers har gjort mastringen av bonusmaterial (säkerligen inte gratis). "Skuggan" spelade in "Håll ditt huvud högt", Boman mixade den (troligtvis inte gratis).

    Edit: Du menade kanske "de" som i Dom andra och inte Kent? Självklart tar man inte bara betalt för materialkostnaden.
    Nu förstår jag inte riktigt? Var det inte det jag skrev eller. Att ombrytarna, alltså grafikers och layouters kostat. Ev. mer än själva artworket de jobbat med, brukar oftast bli så.

  12. #282
    Medlem eyous avatar
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    Ovanför molnen
    Inlägg
    541

    Standard

    Jag tycker inte att boxen tillförde mig särskilt mycket nytt. Det var i stort sett bara Håll ditt huvud högt och J&G och Havsänglarspåren som var intressanta. Innerpåsarna föll mig inte särskilt i smaken. Tycker överlag att boxen känns rätt slätstruken. De skivor och b-sidor som jag redan har räcker gott och väl.
    In my life
    Why do I give valuable time
    To people who don't care if I
    Live or die?

  13. #283
    Staffan747
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Nu förstår jag inte riktigt? Var det inte det jag skrev eller. Att ombrytarna, alltså grafikers och layouters kostat. Ev. mer än själva artworket de jobbat med, brukar oftast bli så.
    För att utveckla:
    Jobbar själv som grafiker på ett företag som gör promo-material för andra företag med rätt prestigefyllda brand. Detta innebär då alltså att få något ut av allt av i princip plast, tyg, papp och lättmetall.. Inköpspriset från Kina stiger sällan över 2 € per exemplar. Med en Coca-Cola logga på en kylkass, t-shirt eller nyckelring går priset sedan på över 10 € här i Europa.
    Vad detta har för relevans i frågan är alltså att om t ex. boxens omslagsfotografi hade sålts till en lokaltidning i form av pressbild hade väl priset lägat på runt en halv hundralapp, kan tänka mej att Sony BMG betalar betyyydligt mer. Samma gäller för boken som egentligen bara är några rader helvetica på vitt och svart med ett par lätt photoshoppade bilder. I teorin skulle vilken nybörjare som helst med lite smak kunna slänga ihop det grafiska (omslagen exkluderat) för kents box för en korg med öl som betalning. Missförstå mej inte nu, jag tycker det är skitsnyggt, men svårighetsgraden på själva handtverket är inte särskilt hög.. Trycket är rätt högklassigt och tills man haft en klar slutprodukt har den säkert studsat både fram och tillbaka mer än en gång mellan diverse grafiker och ombrytare. Alla dessa kostnader bleknar nog ändå i jämförelse med vad själva musiken på tio plastbitar kostat att framställa, tänk dej att alla låtar skulle ha skrivits och bandats enbart för boxen. Skulle varit en 200 € box då. Vilket de lika bra kunnat begärt för den, samlingsplattor är ju ett vanligt sätt för artister att krama en extra slant ur redan befintlig musik.
    Helt tydligt inte så i Kents fall.
    Senast redigerat av Staffan747 den 2008-11-27 klockan 05:02.

  14. #284
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    2 130

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Nu förstår jag inte riktigt? Var det inte det jag skrev eller. Att ombrytarna, alltså grafikers och layouters kostat. Ev. mer än själva artworket de jobbat med, brukar oftast bli så.
    Jo, jag missuppfattade dig lite halvt. Jag ville bara utveckla att det inte bara är saker som redan finns i boxen och att tryckkostnaden inte är det enda som kostar.

    Du har helt rätt.

  15. #285
    Medlem j.kristenssons avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Malmö, , Sweden.
    Inlägg
    68

    Standard

    Vet ngn om den kommer att läggas upp på itunes, speciellt de outgivna låtarna..

    bor i japan..
    Johan was here.

Sidan 19 av 25 FörstaFörsta ... 910111213141516171819202122232425 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •