Abbas box kostar ju ungefär som kentarnas, så det kanske var det priset de var tvungna att lägga för att det skulle sälja
på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt
Hjältar och Hjältinnor stannar kvar 050521 071116 080207 080216 080228 080321 080628 080712 080801 100225 100310 120727 130824 140615
Visst har du rätt, men jag tror ändå att de nya omslagen och boxen, utformandet av boken och live-inspelningen kan kosta mer än vad man tror. Dessutom uppstår ju någon form av alternativkostnad eftersom många som köper boxen kanske hade köpt skivorna löst ändå.
Sen kan man också se det som att demo-låtarna faktiskt har kostat i studiotid och arbete (även om det var länge sen).
Jocke målade innerpåsarna (de vita med de gamla omslagen på). Formgivningen av boxen och omslagen till skivorna har gjorts av andra (inte gratis gissar jag på). Längst bak i boxen så finns det en liten lista över vem som gjort vad. Fem pers har gjort mastringen av bonusmaterial (säkerligen inte gratis). "Skuggan" spelade in "Håll ditt huvud högt", Boman mixade den (troligtvis inte gratis).
Edit: Du menade kanske "de" som i Dom andra och inte Kent? Självklart tar man inte bara betalt för materialkostnaden.
Jag tycker inte att boxen tillförde mig särskilt mycket nytt. Det var i stort sett bara Håll ditt huvud högt och J&G och Havsänglarspåren som var intressanta. Innerpåsarna föll mig inte särskilt i smaken. Tycker överlag att boxen känns rätt slätstruken. De skivor och b-sidor som jag redan har räcker gott och väl.
In my life
Why do I give valuable time
To people who don't care if I
Live or die?
För att utveckla:
Jobbar själv som grafiker på ett företag som gör promo-material för andra företag med rätt prestigefyllda brand. Detta innebär då alltså att få något ut av allt av i princip plast, tyg, papp och lättmetall.. Inköpspriset från Kina stiger sällan över 2 € per exemplar. Med en Coca-Cola logga på en kylkass, t-shirt eller nyckelring går priset sedan på över 10 € här i Europa.
Vad detta har för relevans i frågan är alltså att om t ex. boxens omslagsfotografi hade sålts till en lokaltidning i form av pressbild hade väl priset lägat på runt en halv hundralapp, kan tänka mej att Sony BMG betalar betyyydligt mer. Samma gäller för boken som egentligen bara är några rader helvetica på vitt och svart med ett par lätt photoshoppade bilder. I teorin skulle vilken nybörjare som helst med lite smak kunna slänga ihop det grafiska (omslagen exkluderat) för kents box för en korg med öl som betalning. Missförstå mej inte nu, jag tycker det är skitsnyggt, men svårighetsgraden på själva handtverket är inte särskilt hög.. Trycket är rätt högklassigt och tills man haft en klar slutprodukt har den säkert studsat både fram och tillbaka mer än en gång mellan diverse grafiker och ombrytare. Alla dessa kostnader bleknar nog ändå i jämförelse med vad själva musiken på tio plastbitar kostat att framställa, tänk dej att alla låtar skulle ha skrivits och bandats enbart för boxen. Skulle varit en 200 € box då. Vilket de lika bra kunnat begärt för den, samlingsplattor är ju ett vanligt sätt för artister att krama en extra slant ur redan befintlig musik.
Helt tydligt inte så i Kents fall.
Senast redigerat av Staffan747 den 2008-11-27 klockan 05:02.
Vet ngn om den kommer att läggas upp på itunes, speciellt de outgivna låtarna..
bor i japan..
Johan was here.